Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X-com: Alliance

  12:05aktualizováno  31. ledna 12:07
X-com: Alliance
X-com: Alliance

Jeden z článků, které jsem použila jako studijní materiál k tomuhle preview, začínal slovy: "Časy klasických her série X-COM (izometrická perspektiva, nízké rozlišení a pomalý tahový způsob boje) jsou díky bohu už daleko za námi." Tahle věta mě přiměla věnovat první odstavec pietní vzpomínce na trilogii tahových strategií, jež mají v mém osobním žebříčku THE BEST GAMES své nezpochybnitelné místo. UFO: Enemy Unknown, X-COM: Terror from the Deep a X-COM: Apocalypse sice měly izometrickou perspektivu, nízké rozlišení a pomalý tahový způsob boje, ale na jejich hratelnosti se to nijak negativně nepodepsalo (ostatně mi ani není jasné, co může kdo mít proti izometrické perspektivě). Boj s postupně se množícími letkami ufátek byl pro mě naprosto pohlcující záležitostí, počínaje nočními výpravami do sestřelených kosmických lodí přes studium pitevních zpráv z biologických laboratoří až po komplexní management každé jednotlivé postavy, jež měla tu čest sloužit na mé základně. Dodnes si pamatuji, jakou radost jsem měla z každého nového vzorku mimozemského života, který se mi podařilo získat v omráčeném stavu, což bylo vždycky zárukou objevu nových pokročilých technologií. Aby se ale tohle preview na chystaný X-COM: Alliance nezvrhlo v oslavný článek do rubriky Klasika, musím ty retrospektivní výlevy už utnout a zaměřit se žádoucím směrem - tedy do budoucnosti.

X-com: Alliance

X-COM: Alliance nebude ani tahovou strategií, ani vesmírnou střílečkou (což určitě potěší všechny, kteří měli co do činění s podivností jménem X-COM: Interceptor), ale 3D akcí. Těch je v poslední době na trhu víc než dost, a tak se všichni výrobci musí snažit svou hru něčím odlišit od hromady těch ostatních. Vědí to i v Microprose, čehož důkazem je pár nových nápadů skrývajících se pod kabátem standardní 3D akce.

Píše se rok 2063 a od událostí známých z předchozího X-COMu tedy uplynulo přibližně 50 let. Vaše loď vyslaná jako průzkumník do oblasti Cydonia se chytí do zbloudilé dimenzionální brány. Jejím přičiněním se tak ocitnete šedesát světelných let od domova, kdesi v neznámém vesmíru a navíc uprostřed zuřící války, do které vám původně nebylo vůbec nic. Nová situace však vyžaduje, abyste se rychle zorientovali a přidali k jedné ze soupeřících stran. Jelikož jednu stranu reprezentují staří známí nepřátelé z X-COMu, nerozhodujete se dlouho a spolčíte se s druhou neznámou rasou. Zdá se, že cesta domů bude trnitější než mezikvadrantové putování Voyageru.

Očekáváte-li, že vyskočíte z přistanuvší lodě a ověšeni nejmodernějšími pozemskými puškami se osamoceně pustíte do boje s celým nepřátelským vesmírem, pak mám pro vás první překvapení. Nepůjdete sami, ale obklopíte se týmem až čtyř dalších nešťastníků, kteří měli tu smůlu, že byli v nepravý čas na nepravém místě (tedy se v okamžiku vstupu do zákeřné brány nacházeli s vámi na lodi). Hned dalším překvapením je fakt, že vaši společníci zhusta nejsou žádnými profesionálními vojáky, ale (jak se tak dá u vědecké expedice očekávat) většinu tvoří biologové, inženýři a podobné laboratorní profese, s kterými při přestřelkách moc parády nenaděláte. X-com: Alliance S profesní skladbou vašeho výsadku souvisí náplň jednotlivých misí. Přestože u většiny nových akčních her už se autoři holedbají, že s pouhým bezduchým pobíháním a máváním pistolí jejich úžasně složitou hru nedohrajete, u Alliance to platí dvojnásob. Ve většině misí vám totiž budou kladeny překážky takového druhu jako třeba: vypněte silové pole, které vám brání v dalším postupu, nebo zneškodněte reaktor dřív, než vybouchne atd. Kdo pozorně neposlouchal briefing, kde se mu jasně naznačilo, jakého druhu bude následující mise, ten má prostě smůlu. Výběr osob bude o to složitější, že není radno nechat některé postavy vypracovat téměř k dokonalosti na úkor jiných, které necháváte často zahálet. Ach tak, já vám ještě neřekla, že stejně jako u x-comových strategií i tady získávají členové vašeho týmu zkušenosti a vůbec se všelijak vylepšují, když je pěkně proháníte po bojišti a nezapomínáte na ně s účastí v akci. V některých situacích vám zkušený počítačový technik může zachránit život jen tím, že svou práci odvede patřičně rychle, a pokud tedy žádného dostatečně vycvičeného inženýra v týmu mít nebudete, zle se vám povede.

Ovládání čtyřčlenného komanda by mělo probíhat maximálně jednoduše - kliknete na postavu a pak ji dalším klikem pošlete vykonat zamýšlený úkol: střílet do nepřátel, otevřít dveře, sebrat předmět nebo pár dalších činností. Pro případ, že byste své ovečky neměli v dohledu, můžete jejich pohyb sledovat v malém okénku u horního okraje obrazovky, kde se vám zobrazuje pohled jejich očima. A že se vám takový monitoring bude ohromně hodit, to dokazují některé puzzly, které bude třeba řešit simultánně, takže například zatímco vy budete provádět jednu činnost, ve stejnou dobu musí jiný voják někde jinde vykonat něco dalšího a ostatní se zatím ujmou role obránců. X-com: Alliance Ale pozor, nesmíte je přetěžovat! Zatímco v ostatních 3D akcích (snad kromě Thiefa) je běžnou praxí zapnout na začátku volbu "Always run" (Běh) a jen ve výjimečných případech se pohybovat krokem, Alliance vás přinutí zpomalit. Jestliže totiž stále poběžíte, budete udýchaní a vaše muška se v důsledku toho stane velmi nejistou. Na zaměřování cíle bude mít vliv i váš okamžitý zdravotní stav a ačkoliv to asi málokdo z nás zažil, přesto všichni víme, že s prostřelenou rukou se míří nelehce. Taktéž strach a panika dokáží udělat s výkonností vašich vojáků hotové divy (po vzoru strategických předchůdců může docházet k odhazování zbraní, nebo ke vzpourám) a v Allianci to poznáte i na zvuku jejich hlasů. To samé platí i pro vaše mimozemské oponenty. Realističnost se prostě zakusuje do počítačových her stále větší měrou.

Prvkem nadmíru zajímavým je další implementovaná vlastnost z x-comových strategií - vědecký výzkum. Najdete-li mimozemskou zbraň nebo jiný vzorek neznámé technologie, nemůžete ji hned použít. Nejprve ji musíte odnést do laboratoře, kde ji vaši odborníci prozkoumají a pak teprve ji možná dostanete k dispozici. Možná taky ne, záleží na tom, zda ji chcete rovnou začít používat v praxi nebo zda z ní raději vyextrahujete pokročilé technologické postupy, které pak aplikujete při výrobě nových a zdokonalování starých zbraní. Stejně tak si ale můžete zvolit takový způsob hry, kdy veškerý vědecký výzkum zmrazíte a od začátku až do konce si vystačíte s pár základními zbraněmi. X-com: Alliance Což by ovšem mohlo váš boj o život učinit ještě těžším, neboť AI protivníků by měla být na patřičné úrovni a každá účinná zbraň tak pro vás možná bude mít cenu soli. Navíc by to byla docela škoda, protože na zbraních si prý dali autoři obzvlášť záležet, a tak byste se připravili o možnost vidět v akci 12 typů střelných zbraní, 4 typy výbušných a 2 ruční, každá s vlastními charakteristikami a odlišným způsobem manipulace. Pokud vám nějaké zbraně zůstanou u padlých vojáků, vyplatí se je sesbírat, neboť nepřítel bude schopen stejného výzkumu jako vy. Stačí, aby vám ukradl jediný vzorek vaší pušky a za nějaký čas vás překvapí protiútokem vašimi vlastními zbraněmi.

Celé to poběží na enginu Unrealu (pravda, je to trochu zjednodušující tvrzení, protože z původního enginu tam zbude jen asi 40% a zbytek tvoří vlastní změny Microprose), ale každopádně si asi dokážete představit, jakou atmosférou bude Alliance disponovat. Blikající zešeřelé koridory, obrovské místnosti vybavené mimozemskými technologiemi, u nichž se nedá ani po deseti minutách studování zblízka stanovit, k čemu to vlastně slouží, řídicí panely se záhadnými znaky evidentně určené pro jiné než lidské ruce ... Kromě vesmírných stanic a kosmických lodí se podíváte i do volných prostorů na neznámých planetách a dokonce do mimozemských městských komplexů. A to hlavní - konečně budete moci stanout tváří v tvář ufátkům, která jste doteď znali jen z dvojrozměrných obrázků - Etherealové, Sectoidi, kukloidní Chryssalidi... zážitek z osobního setkání s nimi v jedné místnosti z first person perspektivy bude nepochybně něco, co byste si neměli nechat ujít.

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.