X-Files the Game - kde je vlastně pravda?

Akta X jsou oblíbeným televizním seriálem s Mulderem a Scullyovou v hlavní roli, takže se ani nemůžeme divit tomu, že se dočkal herního zpracování. No a co se otázky v titulku týče, pravda je tam někde uvnitř vaší konzole jménem Playstation.
X-files

Konečně je to tady, počítačová hra na motivy Akt X, která jsou celosvětově jedním z nejpopulárnějších televizních seriálů, jednotlivé episody vycházejí jak na videu, tak i knižně, minulý rok měl premiéru první celovečerní film, soundtrack se prodává více než dobře a to ani nemluvím o veškerých těch tričkách, bundách, kšiltovkách, spodním prádle a dalších podobných krámech. Akta X jsou fenomén, který si o herní zpracování vyloženě říkal, zvláště když vyspělé technologie v něm hrají natolik významnou roli. Nuže a nyní tu s konečnou platností onu slibovanou, očekávanou, napínavou, tajuplnou xfilovskou hru máme. V této chvíli se vrátím zpátky k podnadpisu, který má tato hra na obálce. Nikomu nevěř je motto zvláštního agenta Muldera a do této hry se hodí více než dobře, neboť se toho o X-Files: The Game se toho již řeklo naslibovalo poměrně dost. Není to samozřejmě jasný předpoklad k tomu, abychom hru předem zatratili, pouze o instinktivní držení se slov "sliby chyby". A řeknu to hned na úvod: jestliže se těšíte na agenty Muldera a Scullyovou, respektive na Davida Duchovnyho a Gillian Andresonovou, budete hrou asi tak trochu zklamáni. Mimo krátkého úvodního intra se s nimi setkáte až v samém závěru celé hry, a ani to nebude nějak zvlášť dlouhá účast. To už daleko více uvidíte Skinnera nebo Pana X. X-files Autoři to sice zdůvodňují tím, že preferují interakci mezi oběma hlavními hrdiny, ale ani té se až do závěru moc nedočkáte, takže to bude spíše otázka peněz (to spíš), nebo jejich času. Další ne-tak-docela-pravda se týká jejich technologie Virtua Cinema, díky níž slibovali stoprocentní interakci, kdybyste tedy mohli sebrat cokoli, prohlédnout si cokoli, použít cokoli. Už tenkrát to samozřejmě znělo přehnaně, takže není divu, že to neplatí, tedy ne úplně, protože přeci jen předmětů je tu dost, prohlédnout si toho můžete také hodně, a to dokonce i takové věci, které nemají s případem nic společného. K použití je toho taky docela dost, ale sečteno a podtrženo - pravda je stále tam uvnitř (hry) a ne někde tam venku (u Foxů).

Zatím vám prozradím, co producent Chris Carter, scénarista Frank Spotnitz a kameraman Jon Joffin (ty funkce platí jak pro seriál, tak pro samotnou hru) připravili pro speciálního agenta Craiga Willmora.Ten má možná radost, že může své případy předat svému kolegovi Cookovi, ale případ, který vyfasuje, je daleko složitější než cokoli předtím. Dva agenti FBI, překvapivě jde o Muldera a Scullyovou, se podezřele dlouho nehlásí a jejich šéf, zástupce ředitele Skinner, má podezření, že se jim mohlo něco vážného stát, takže vám osobně přijel podat pro začátek pomocnou ruku. První cesta vede do motelu, X-files kde se trochu poptáte a trochu porozhlédnete po jejich pokojích, kde bydleli. Pak na základě zjištěného telefonního čísla přijdete na stopu starému skladišti, které jste vy jako hráč spatřili v intru, takže je jasné, že se tady trochu zdržíte. Tím pádem musíte skladiště důkladně prohledat, proslídit či prošmátrat, protože krev na zemi nebo kulku ve sloupu najdete až po velice pečlivém pátrání. A pak se to začíná rozjíždět - v noci ve skladu zpozorujete tajemně se chovající muže a druhý den ráno je poblíž onoho skladu nalezena mrtvola člověka, jehož jste předchozí den vyslýchali. Seznámíte se s detektivkou Astadourin a jako správná dvojka vlastně suplujete role Mulder & Scullyová. Pak příběh pokračuje klasicky xfilovsky; a třebaže, či snad právě proto, že na něm pracují seriálový lidé, hlavní osu příběhu odhadnete sami a některá fakta vás příliš nepřekvapí. Tedy libůstky typu muž prolezlý rakovinou, podivné světelné záblesky, vládní konspirace, mimozemšťané, dlouhá "šššhht" jehla na likvidaci bytostí atp. Stěžovat si na to nemůžu, protože to k Aktům-X jednoduše patří, ale paradoxně by hra mohla bavit mnohem více toho, kdo tento fenomén nezná. Ale i já jsem se těšil, co se stane dál, i když však spíše, "kdy" už se to či ono stane. Velkou zásluhu na tom má výborná kvalita filmových sekvencí, což vlastně poznamená celou hru, protože běží filmeček, zastaví se, vy můžete adventurovat, X-files a jakmile je vše uděláno, spustí se další filmeček a děj pokračuje. Ale je opravdu velké štěstí, že se na hře podíleli profesionálové. Všechny scény jsou velmi dobře natočené, není používán jen jediný úhel záběru, záběry jsou dynamicky sestříhány, vše je kvalitně ozvučeno, hudba zahraje jen v klíčových momentech a hlavně všichni herci to (až na drobné výjimky) zahráli na jedničku, takže opravdu máte pocit, že jste uvnitř jedné epizody Akt-X. Máte zde máte volnost přesunu mezi lokacemi, kterých je zpočátku jen pár, avšak později se podíváte do márnice, do pašeráckého skladiště, do nemocnice, kriminalistické laboratoře, radioaktivní lodě a podobně. Osob sice zas až tak moc nepotkáte a většinou během rozhovorů prostě vyčerpáte všechny otázky a tím to hasne. Jen někdy záleží na volbě odpovědi, když jsou vzájemně protikladné, nebo když si vybíráte ze tří nálad na odpověď (to zase až tak moc podstatné není). Pohyb je klasicky skokovitý a na větší vzdálenosti se přesunujete dle mapy ve vašem Newtonovi, příručním palmtopu. Ten slouží i k zaznamenávání důležitých informací, jako adresář a také na čtení a posílání e-mailu. Na to se hodí i počítač (máte ho doma i v kanceláři), kde si díky napojení na nějakou centrální síť zjišťujete auta podle značek, firmy dle telefonů, lidi dle otisků prstů, pracujete s fotkami atd.; jedná se o hodně častou činnost. Dále máte k dispozici mobil Nokia 6110, pouta, X-files balíček na zjišťování důkazů, fotoaparát, dalekohled a pistoli. Ta naznačuje, že mimo kecání a sbírání/používání předmětů dojde i na akční scény - není jich pravda moc, obtížnost si navíc můžete zjednodušit, ale jsou docela příjemným zpestřením.

Celkově hra působí převážně jako detektivka, kdy sbíráte důkazy, abyste se dopátrali k vašim cílům, které jsou ale kvůli nadpřirozeným jevům trochu nejisté. Engine tedy není tak převratný, jak se říkalo, ale pro tuto hru plně vyhovuje, příběh také není až tolik nelineární, ale bavil jsem se u něj dobře. Mariáš při výměnách u tohoto čtyřcédéčkového kolosu také nenastal, takže jsem zkrátka spokojený. Je pochopitelné, že hra byla vynášena do nebes a že pravda tam uvnitř je trochu jiná. Ale je výhoda, že zalíbení v ní mohou najít i lidé X-files neznalí, takže své fanoušky si určitě nalezne.


Témata: Nokia