Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

  12:01aktualizováno  8. listopadu 11:14
Na monitory počítačů se dostala další hra podle marvelovského komixu, tentokrát v podobě oddychového, ale svižného akčního RPG. A vězte, že se jedná o solidní zábavu!
79

X-Men Legends II: Rise of Apocalypse

Platforma: PC
Výrobce: Beenox

Herní karta

Akční RPG jsou můj oblíbený žánr, hlavně díky sérii Neverwinter Nights. Avšak pokud vidím nějakou hru zařazenou do žánru akčních RPG, jsem raději opatrný a ihned nejásám. X-Men Legends II: Rise of Apocalypse Co všechno vydavatelé označí jako akční RPG, nad tím někdy zůstává rozum stát. Nejsem proti inovacím zavedených systémů, ale husí kůži dostávám z extrémně bezduchých odpočinkových mlátiček. Proto jsem se obával i X-Men Legends II, co z nich nakonec vyleze. První minuty v herním světě a ukecanost postav mě naštěstí příjemně překvapily. Se svými pocity z hraní se s vámi podělím v následujících řádcích.

Skalní fanoušky komixů a filmů, potažmo i seriálu, s tématikou X-Men zajisté potěšíme - je jim umožněno hrát až za 17 originálních charakterů. Na bojiště si však s sebou můžete vzít najednou čtyři spolubojovníky, X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse přičemž pod vaší plnou kontrolou je jen jeden a zbylí tři jsou v rukou umělé inteligence. Mezi ovládanými charaktery jde plynule a bez omezení přepínat. Překvapilo mě, že lze hrát i za nepříliš kladné hrdiny a navíc, hraní za ně je velice efektní, ba i efektivní, protože jsou velice silní.
Příběh je do puntíku čerpán z komixu, což lze poznat na jménech hrdinů, ale i NPCček, kteří se ve hře mihnou.
Mezi jednotlivými levely se vždy dostáváte na jakési základny či do měst (ve hře označovaná jako "hub"), kde můžete prodat nasbírané předměty, pokecat s různými NPCčky, jenž vám ochotně poodhalí části příběhu a zodpoví vaše otázky.

Hra se dělí na 5 kapitol, přičemž každou tvoří naprosto odlišné prostředí. Jejich interaktivita je důkladná, hrdinové mohou uchopit a hodit s kdejakým sudem, krabicí, apod.
Vylepšování a přizpůsobování si herních postav je značně propracované. X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse Přibližně v půlce hry se vám doodblokují všechny dovednosti, protože dosavadní relativně poklidný průběh hry se změní v adrenalinovou, skutečně akční RPG záležitost. Hra vám dá skutečně zabrat - nepřátelské potvory začnou být hbitější, pohotovější a tudíž nebezpečnější. Ukazatele zdraví a energie budou najednou klesat hodně hluboko a také si budete muset začít všímat save-pointů :-). Vyplatí se také trochu si promyslet taktiku a rozlišovat čistě bojové charaktery a ty, kteří jsou zaměření spíše na magii.
Okolo 20. zkušenostního levelu, což shodou okolností vychází naštěstí přibližně právě do poloviny hry, dochází u všech hratelných charakterů ke zlomu v efektivnosti při boji, stávají se daleko silnějšími. Přirovnal bych to k bájnému 30. levelu pro mága v Diablo I.

RPG systém zde tvoří klasicky čtyři základní statistiky a na nich nezávislé skilly. O jejich vylepšování se však nemusíte vůbec starat, vždy při navýšení levelu, ke kterému dochází taktéž klasicky při nashromáždění určitého počtu zkušenostních bodů, vám hra nabídne, jak chcete statistiky vylepšit, zda manuálním či automatickým způsobem. Pro stálé používání jedné z voleb stačí zabrousit do menu, kde si lze vybrat defaultní možnost.

V grafickém zpracování lze vidět snahu o napodobení kresleného komixu, X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse co se týče vzhledu postav. Naznačené ruční nakreslení všeho, co se hýbe, opravdu kontrastuje s vymodelovaným, daleko umělejším prostředím. To je vykresleno velice detailně. Na screenshotech si lze všimnout méně detailních textur, ale v plynulém pohybu vypadají dobře.
Hardwarové nároky jsou vzhledem k dnešním možnostem počítačů hodně pod průměrem, ale pokud zapnete všechny zkrášlovací funkce a rozlišení a detaily nastavíte na vysokou úroveň, tak si na postarším stroji plynulou grafiku už nevychutnáte.

Dá se hře vlastně vůbec něco vytknout? Bohužel, nic není dokonalé a i tento počin se nevyhl dvěma masařkám a jedné mouše. Ale abych nemetaforizoval, jedná se o ovládání, linearitu a nepřehledně velký počet speciálních schopností hrdinů.
Defaultní rozřazení kláves je naprosto nevyhovující, pro nastavování ideální konfigurace se budete muset obrnit trpělivostí. Má to na svědomí multiplatformní původ hry. Klávesnice přeci jen není joypad a uzpůsobení ovládání pro počítače by měli autoři věnovat více pozornosti.
Přímočarý průběh hry nepovažuji za ideální. Ač nejsem fanda absolutní nelinearity a X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse dělání-si-čeho-chci alá Morrowind, přecijen preferuji občasný výskyt zákysu, ať si mám nad čím lámat hlavu. Zde řešíte maximálně to, jakou dovednost je potřeba využít na místě označené křížkem, což má prezentovat jakýsi druh rébusu.
Nepřeberné množství speciálních schopností se může někomu zdát jako nesporná výhoda, ale skutečnost je taková, že to působí samoúčelně - některé schopnosti se ve všech aspektech prakticky shodují, tedy kromě jejich názvu, který se obvykle naprosto liší a to snadno způsobí hráčovu dezorientaci.

Verdikt:
Mé prvotní obavy se nenaplnily, X-Men Legends II: Rise of Apocalypse není žádným fiaskem, jedná se veskrze o hodně nadprůměrnou hru. Pět diametrálně odlišných prostředí v pěti aktech (nepřipomíná vám to něco?), více jak 100 druhů monster a od půlky hry vysoko nastavená laťka obtížnosti by vás měli zabavit na 15 hodin čistého času.
Co však zcela určitě snižuje celkový zážitek ze hry, je ovládání. Ne,

Klady a zápory

Plus Rychlé adrenalinové souboje
Plus Chytlavost, jak je u RPG zvykem
Plus K dispozici 17 charakterů z komixu

Mínus Téměř absolutní linearita
Mínus Příliš mnoho speciálních dovedností
Mínus Neohrabané ovládání

že by hraní připomínalo pověstnou hru na varhany, ale neohrabaná kamera, jež se dá částečně ukočírovat myší a nutnost si na začátku předělat ovládání k obrazu svému kladný dojem z titulu přecijen sráží.
Do tabulky kladů a záporů jsem mezi "pluska" zahrnul ještě navíc chytlavost. Nevím do jaké míry ostatní, ale mně na RPG láká neustálé vylepšování postavy a ztotožnění se s ní, což je zde hráčům umožněno velice dobře. Podle mého osobního názoru právě vtáhnutí do hry tvoří největší podíl hratelnosti - přestat vnímat okolí a nechat se absolutně pohltit hrou je snad to nejlepší, co si hráč může přát. Fanouškům X-Mena se to zajisté podaří a ostatním hráčům, až na nějaké mouchy, může titul sloužit jako vcelku kvalitní a smysluplné odreagování.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

79 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 142 čtenářů

Témata: Diablo

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Další z rubriky

RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

Fallout 4 VR

DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

"2018", rok kdy se stanu maminkou!
"2018", rok kdy se stanu maminkou!

Deníček mladé maminky, která popisuje, jaké to je stát se maminkou.

Najdete na iDNES.cz