Zatímco se davy lidí tísnily u několika málo počítačů v invexové Game Hall, probíhala o několik set kilometrů dál pro novináře, distributory a zástupce hlavních vydavatelů velkolepá akce s tajemným jménem X01. Za touto zkratkou se neskrývalo nic menšího než oficiální představení konzole Xbox a jejích her na evropské půdě, pro které pořadatelé vybrali místo v pravdě exkluzivní – futuristickou vilu od Pierre Cardina na francouzské Riviéře, pár kilometrů od malebného Cannes.
Celá akce byla rozdělená do dvou dnů – v úterý večer se konala uvítací party a středa byla vyhrazena prezentacím jednotlivých her samotnými vývojáři. Již během strastiplného letu okořeněném stávkou pozemního letištního personálu ve Francii sliboval product marketing manager Microsoftu, Tomáš Koška, že se chystá skutečně grandiózní akce, ale výsledek v mnohém předčil i ta největší očekávání – na úvodní „uvítací party“, jejíž laserové efekty vyděsily obyvatele v širokém okolí, kteří se domnívali, že jim na kopci nad městem přistálo přinejmenším UFO, se kromě celebrit herních jako byl Peter Molyneux či Lorne Lanning, objevil i nápadně robustní černoch Carl Cox, jehož hudba přivedla do extáze všechny přítomné vyznavače elektronické muziky (milovníky ladných ženských křivek a sklenky dobrého moku zase zaujala dvojice polonahých slečen roznášejících tequillu a také větší množství velmi pohledných hostesek, které se při Coxově hudební produkci staraly spolu s pohybově nadanějšími návštěvníky o taneční čísla). Kromě hudby však zazněly i některé zajímavé detaily ohledně konzole samotné – datum uvedení na evropský trh je 14. březen 2002 (v Čechách oficiálně o půl roku později) a počáteční cena konzole bude činit 299 liber, tedy stejně jako stál při svém nástupu PS2. Microsoft přišli podpořit také šéfové Activisionu (Scott Dodkins) a Electronic Arts (David Gardner), kteří komentovali předváděcí videa svých chystaných her. Zbytek vydařeného večera se pak ztratil kdesi v mlhavém reji lesklých minišatečků hostesek, skvělé muziky a hlavně nepřeberného množství alkoholických nápojů všech chutí a vůní.
Skutečné herní šílenství začalo až ve středu ráno, kdy po snídani (a životadárném šálku kávy či sklence čiré vody) opět svezly autobusy všechny návštěvníky do areálu X01, kde již bylo vše nachystáno k individuálním prezentacím jednotlivých her. Naše první kroky měly vést na setkání s vývojáři skvěle vypadající závodní hry Ralli Sport Challenge (to není překlep – opravdu tam je měkké „i“), avšak ti byli natolik indisponování zážitky předchozího večera, že se na ranní akci vůbec nedostavili (což zas tolik nevadilo – konzolí, kde tato hra běžela, bylo relativně dost). Podobně dopadli i autoři bojové hry Dead or Alive 3, které však briskně zastoupil Seamus Blackley, „technický otec“ konzole Xbox. Během rozhovoru s novináři zmínil (kromě zajímavého dělení komunity na hráče a „civilisty) zajímavou myšlenku, která do jisté míry symbolizuje filozofii Xboxu: „Snažili jsme se povýšit tvorbu her na umění, které by k hraní přitáhlo co nejvíce obyčejných lidí, kteří doposud obcházeli herní scénu velkým obloukem.“ V podobném duchu se nesl i rozhovor s viceprezidentem Microsoftu pro vydávání her, Edem Friesem, který pro změnu jasně definoval tři věci, kvůli kterým se vyplatí Xbox koupit: „Halo, Project Gotham a Dead or Alive 3“. Právě Project Gotham se těšil u řady konzolí v „hrací“ oblasti největší pozornosti – pohled na městské budovy odrážející se na pomačkané kapotě byl opravdu impresivní, stejně jako „bodování“ agresivní jízdy pomocí tajemných „kudas“. Skoro stejný úspěch jako Gotham sklidily i akční městské závody Wreckless – dokonalé záběry auta, které proskočí výkladní skříní v prvním patře supermarketu dolů na rušnou ulici, sklidily již při večerním promítání potlesk na otevřené scéně. Hitem číslo jedna však bylo zcela určitě Halo – vývojáři ukazovali poslední build, ve kterém se kromě adrenalinové akce (sniperka je prostě skvělá) dalo jezdit v tancích, nebo střílet ze statických kanónů. Světelné efekty prolétávajících energetických projektilů vypadaly nesmírně sexy. Za pozornost stály i menší expozice firem jako Electronic Arts (hlavně NHL 2002 a F1 2001), Oddworld Inhabitants (Abe a Munch jsou skvělá dvojka), nebo místnost nazvaná Game Zone, kde byly k vidění hry jako Shrek či Galleon. Čas mezi jednotlivými prezentacemi se dal skvěle strávit na takzvaných „unplugged sessions“, což byly silně neformální besedy s vývojáři o chystaných hrách a nových nápadech. Poslouchat Petera Molyneuxe, kterak popisuje, jak si v Project Ego stříhají vesničané vlasy podle účesu hlavního hrdiny, nebo Lorna Lanninga imitujícího jednotlivé postavičky z Oddworldu bylo zábavné i poučné zároveň – přeci jenom nenahlíží člověk pod pokličku vývojářům každý den. Ještě si naposledy zabojovat uprostřed podzimního lesa v Dead or Alive 3 a hurá zpět domů...
V následujících dnech se blíže podíváme na jednotlivé hry, které bylo možné na X01 vyzkoušet – pecky jako Project Gotham, Halo (nový build, který je mnohem dokonalejší než předchozí verze prezentované dříve), Dead or Alive 3, Wreckless, Munch’s Oddysee, Project Ego či Ralli Sport Challenge si rozhodně zaslouží více prostoru, než jim může tato krátká reportáž poskytnout...