Xbox - technická fakta a první dojmy

  • 352
Xbox je venku, svůj debut oslavil v plné parádě gejzírů zelených světel a nezbytné reklamy ohromující zástupy lidí před obchody s videohrami a jelikož už stihl dorazit také do naší redakce, možná nebude od věci vedle technického zhodnocení této platformy přidat i něco prvních dojmů, jež na nás tento herní nováček zanechal.

Ve čtvrtek 15.listopadu se v amerických obchodech objevila dlouho očekávaná 128-bitová herní platforma od Microsoftu – Xbox. Protože už se o ní u nás i ve světe napsala spousta a v neděli dorazila také k nám do redakce, nastala nyní ta pravá chvíle pro bližší seznámení a popsání všeho, co nás v jejím případě čeká a nemine.

Každopádně nepřehlédnutelnou skutečností je fakt, že Xbox je rozměrově dosti velká videoherní platforma (což mimo jiné dokumentuje naše ilustrační foto) – 30 x 8 x 18 cm), navíc je i nezanedbatelně těžká – 4 kg (o tom bych v souvislosti s transportem do Čech mohl vykládat své :o) - by Vreco). Dříve avizovaná možnost přehrávání DVD filmů bohužel není tak bezproblémová, jak by se dalo z prvních zpráv soudit, neboť k tomuto potřebujete ještě přikoupení speciálního kitu ($29.99), který posléze zastrčíte do požadovaného otvoru v dálkovém ovladači a pak si teprve můžete udělat tolik žádané domácí kino. Jinak konzole přehrává i hudební CD, což je ovšem již obvyklý standard. Hudbu si však můžete stáhnout i na v konzoli přítomný HDD, ať již jako CD, nebo coby speciální kompilát oblíbených hudebních tracků, což je opravdu skvělá nabídka, významně ukazující výhody tohoto hardwaru.

Velikost konzole Xbox Velikost konzole Xbox Velikost konzole Xbox

V balíku s konzolí dostanete pochopitelně nezbytnou kabeláž, což obnáší síťový kabel a AV kabel pro připojení k TV, pro lepší porozumění se v tomto případě jedná o pozlacené cinche, které tak slibují lepší přenos obrazu a zvuku. K připojení se vztahuje jisté omezení, resp. varování, tady v souvislosti s některými typy TV, konkrétně se mluví o projekčních televizorech, jež mohou být přehráváním her poškozeny. A pokud mermomocí nevíte co s penězi, můžete investovat i do nového televizního standardu s názvem HDTV, k čemuž slouží speciální AV kabel (je třeba dokoupit zvlášť), a v této souvislosti nutno připomenout, že Xbox podporuje rozlišení 1920x1080.

Dále tu je ovladač, stejně masivní jako konzole (abych řekl pravdu, skoro se nabízí, že lidé s malou rukou můžou mít tady jisté problémy s rychlým přístupem ke všem tlačítkovým funkcím – ale na druhou stranu se již připravuje zmenšená verze tohoto padu), nabízející:
Osmisměrný digitální směrový kříž. U něhož asi nepřekvapí jeho koncepce tolik odlišná od rozdělení jednotlivých tlačítek směru jako je tomu u konkurence, PC hráči zde jistě vzpomenou Sidewinder Pad od Microsoftu.
Dále tu je šest barevných analogových tlačítek (síla stisku má determinovat akci), dvojice nesymetricky umístěných analogových páček, jež jsou sice o něco málo menší než u Dual Shocku pro PS2, ale zase mají sympatické vybrání středu pro lepší úchop. A nesmíme zapomenout ani na klasické L a R umístěné na zadní straně. A na dva sloty pro paměťovou kartu (8MB) shora ovladače, připomínající podobně koncipovaný dreamcastový pad. V této souvislosti stojí za zmínku informace, že její koupě není nutnou prioritou, neboť hry si lze ukládat na zmiňovaný harddisk, který je součástí Xboxu. Nicméně s ohledem na možnost přenosu uložených dat (třeba půjdete hrát ke kamarádovi) se bez karty neobejdete.

Paměťové karty Paměťové karty Paměťové karty

Zmiňované sloty však půjde využít nejenom pro paměťové karty, ale též pro další periferie jako jsou třeba sluchátka s mikrofonem, jež využijete při uvažované online budoucnosti, která má podporovat hlasovou komunikaci mezi hráči! Ale zpátky k ovladači. Ten totiž ještě disponuje sympatickou „rumble“ charakteristikou a navíc má velice příjemně dlouhou šňůru, při přímém porovnání s Dual Shockem 2 cca o půl metru delší. Tedy dobře, přesně uváděná délka je 9.5 stopy, což je v přepočtu nějakých 3 m 20 cm dlouhý kabel.

Samozřejmostí je, že se na trhu objevuje řada third-party periferií, v Americe již je k dispozici joystick pro letecké hry a pro bojovky, volanty od firem Mad Catz a Thrustmaster a spousta padů, z nichž se nám v redakci objevil ten od InterActu. Sice vyhlíží vizuálně téměř shodně co standardní ovladač, ale jeví se mi ještě o něco robustnější, má delší kabel a nabízí dvě vcelku hodně zajímavé feature - disponuje hardwarovým vypnutím/ zapnutím funkce rumble a kabel je nastavovaný (což je shodná vlastnost pro VŠECHNY ovladače), takže hrajete-li zrovna nějakou hru a kdosi jde okolo tak nešikovně, že o eventuelně natažený kabel vašeho ovladače zakopne, nestáhne vám k zemi celou konzoli, ale dojde k rozpojení šňůry ve spoji, což je prima nápad (že by odkoukaný z přírody?). Naposledy zmíním ještě tolik, že klasické L3/ R3 se mi na InterActu tisklo pohodlněji než u ovladače od Microsoftu…

Ovladače Ovladače Ovladače

Samotná konzole disponuje vedle již zmiňovaného harddisku a broadband adaptéru (čímž je plně připravena k chystaným internetovým službám, jež zahajují svou činnost v létě příštího roku) ještě čtyřmi porty pro ovladač a hlavně možností linkového propojení, kdy po vzoru PS2 spojíte dvě konzole a u dvou televizí pak hrajete multiplayer. Už jste slyšeli o first-party herní podporu Xboxu a také souboje next-generation konzolí, které sice nevypadá pro Xbox nejlépe, ale odborníci mu přisuzují velkou budoucnost v Evropě, což je z našeho hlediska poměrně zásadní věc. Stejně jako oficiální ozřejmení skutečnosti, kdy že se

Co se týče hardwarové specifikace konzole, nezapomeňte se pro srovnání mrknout na PS2, přičemž je nutno zmínit, že např. 300MHz CPU u PS2 není zdaleka v takovém odstupu, jak se mnozí snaží naznačit při přímém porovnání se 733MHz u Xboxu. Ostatně i GameCube, jež dýchá na nějakých 485MHz svým výkonem za Xboxem nijak nezaostává, ale to jen na okraj. Konečně, mnohé rozhodne kvalita a kvantita připravovaných herních produktů a samozřejmě rozhodnutí herního trhu, tedy hráčů.

Sloty na ovladači pro příslušenství DVD kit

Nicméně pokročme pomalu do finále a pojďme se společně podívat na hardwarové propozice stroje s názvem Xbox.

  • Procesor (CPU) 733 MHz (Intel).
  • Grafický procesor 250MHz (podle některých posledních zpráv dokonce 300MHz) jménem XGPU vyvinutý Microsoftem ve spolupráci s nVIDIA, pročež nepřekvapí jistá podobnost s GeForce 3. Padla řeč o 60 miliónech tranzistorech, takže dochází k překonání intelovského Pentia IV se 42 milióny tranzistory. nVIDIA dokonce tvrdí, že GPU dokáže zvládnout jeden trilión operací za sekundu.
  • Paměť 64MB DDR (double-data-rate) SDRAM s paměťovou propustností 6.4GB/s. Tady je však nutné říci, že na rozdíl od počítače, kde má grafická karta, procesor apod. každý vlastní paměť, zdejší architektura je postavená tak, že je celková paměť sdílená - tento systém se nazývá UMA (unified memory architecture) – pročež dochází k citelnému zrychlení grafických operací.
  • Po zvukové stránce se tu nadějeme APU (audio procesor unit) umožňující real-time enkódování Dolby Digital. Podpora 3D zvuku, Dolby Digital 5.1. a MIDI DLS2.
  • Herní média jsou pochopitelně na DVD, k jejichž čtení tady máme 5x DVD-ROM čtecí mechaniku.
  • Ačkoliv bylo již dříve řečeno, že se velikost harddisku (Seagate) umenšila na 8GB, dle věrohodného pramene to vypadá, že zůstalo celých 10GB (!?).

    Jak to tady celé shrnout? Xbox čeká ještě dlouhá cesta do našich končin, takže se můžeme celkem v klidu dívat zpovzdálí na to, jak mu to jde. Navzdory všem proklamacím zůstává výkonnostně zhruba na stejné úrovni co konkurence, navzdory sebevědomým prohlášením o revolučním hraní prozatím nic převratného nenabídl, nicméně začátek je vždy obtížný, takže uvidíme, kterak se nám to tady nakonec vyvrbí. Ale každopádně vězte, že vás v blízké době překvapíme několika recenzemi na tuto high-tech „škatuli“ od Microsoftu.