Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XCOM bude o boji proti mimozemské invazi

aktualizováno 
Názvem odkazuje na strategické legendy. Ve skutečnosti je to stylová akce z padesátých let.

Píší se padesátá léta minulého století. Je to doba maximální svobody a růstu životní úrovně, jakou kdy Spojené státy americké zažily. Doba maloměšťáctví, ale také konspiračních teorií; od zapouzdřených komunistů na důležitých místech až po strach z mimozemšťanů.

XCOM vychází z toho, že spekulace o mimozemské invazi jsou pravdivé. Propůjčí vám úlohu speciálního agenta Williama Cartera, šéfa tajné vládní jednotky XCOM. Zabývá se potíráním důsledků invaze prapodivné entity na půdě USA.

Úkolem Cartera a jeho týmu není nic menšího, než vyrážet na místa výskytu paranormálních jevů. Dokumentuje je, zachraňuje co nejvíce obyčejných lidí před smrtí a sbírá informaceXCOM o mimozemském druhu. Na základě jejich zkoumání získáte účinnější prostředky pro boj s vesmírným neřádem.

Prezentaci na herním veletrhu E3 odstartovali autoři návštěvou místa, které na první pohled vypadá jako obyčejný letištní hangár. Zdání klame. Celý objekt je ústředním velením XCOMu. Letmá procházka ukáže desítky operátorů řešící lidmi nahlašovaná střetnutí s mimozemšťany.

Narážíme na Angelu, pohlednou asistentku, která před nás staví základní informace o dalším vážném incidentu. Ten nahlásila hysterická žena z typického kalifornského předměstí, které bylo napadeno "věcmi".

"Věcmi" jsou míněni vetřelci, jejichž základní podoba je jakousi temnou hmotou, která dokáže sama útočit nebo se zformovat ve specifické nepřátele.

Začalo to strategií

Série X-Com vznikla pod patronátem dnes už neexistující společnosti Microprose na začátku devadesátých let. Šlo o vysoce taktickou a variabilní tahovou strategii, která si našla obrovské množství fanoušků. Dočkala se i několika pokračování. - číst více o hře Ufo: Enemy Unknown

Nástup moderního herního věku však X-Com nepřežil. I když, jak se to vezme. Značky se chopili autoři Bioshocku z 2K Games, kteří jí ale pojali po svém. Nový XCOM tak bude velmi svébytnou akční hrou, která zaujme především unikátním stylem – stejně jako Bioshock.

Akce na kalifornském předměstí však není jedinou, do níž se Carter může pustit. USA je doslova zavaleno incidenty. Hlavní hrdina si může na mapě své země vybrat jedno z několika míst, kam povedou jeho kroky a kde se rozhodne situaci řešit.

XCOM Autoři připravili hned několik typů misí. Kromě těch záchranných, jež obvykle započnou zmíněným hysterickým telefonátem, jsou to ještě mise takzvaně anomální. Při nich jde především o to, nasbírat co nejvíce mimozemské hmoty zvané elerium. Ta slouží k pohonu experimentálních zbraní.

Pak jsou tu mise, kdy se pouštíte zcela do neznáma. Je pravděpodobné, že při nich potkáte nějakou novou mimozemskou formu, kterou musíte překonat, ale také prozkoumat.

Ačkoliv se mise podobají, čekají vás různé volby. Když se rozhodnete pro určité místo, to další, jež je zrovna k dispozici a jež budete ignorovat, zmizí. Tento výběr má mít vliv na pozdější vývoj hry. Jak velký, to zatím nedovedeme odhadnout.

Prezentace se vyvíjela tak, že jsme přijali první nabízenou misi, tedy záchranu kalifornského předměstí. Ještě předtím jsme se zastavili u Mala, špičkového a XCOM samozřejmě tak trochu šíleného vědce, který má vždycky připravenou nějakou tu experimentální zbraň. V tomto případě speciální granáty, jež jsou určeny zejména pro likvidaci nestvůr známých jako "blob".

Kromě toho jsme se stavili i ve standardní zbrojnici, kde čekají konvenční zbraně typu brokovnice či samopalu. A nabrali dva drsné parťáky v oblecích připomínající Muže v černém.

Pak už se přenesete rovnou na prosluněné předměstí, které vypadá na první pohled jako z reklamy. Bílé ploty, luxusní domy, krásná auta a přesně nula lidí. Zatímco parťáci se nahlas diví, že je tu takový klid, my začínáme pozorovat stopy mimozemské přeháňky.

Na zemi spatřujeme kousky slizu, opodál leží mrtvý pes obalený v tom samém slizu, stejně tak muž nejevící známky života v autě. Najednou z jednoho z domů vybíhá křičící chlap, rovněž obalený ve slizu. A zároveň zvracející další sliz. Už mu není pomoci, padá XCOM na zem mrtev.

Nezbývá než vstoupit do domu Angely, ženy, která volala o pomoc. V domě na nás už čeká spousta pohybujícího se slizu, který je možné oddělat konvenčními zbraněmi. Trvá to ale příliš dlouho. Naopak granáty působí okamžitě, je jich ale jen omezené množství. Účinná je také puška vydávající světelné výboje.

Postupně se probojujete až do horního patra, kde osvobodíte Angelu ze spárů černé hmoty. Přitom však padne jeden z vašich parťáků, což je podle autorů velmi špatná zpráva. Zřejmě proto, že bude chybět v dalších bojích.

Teď už ale stačí jen co nejrychleji uprchnout, protože nad předměstím se zjevila obří mimozemská loď, která rozpoutala masivní černý hurikán. Z luxusního sídla pro bohaté lidi udělal minulost. Hráči se samozřejmě na devastaci mohou podívat.

XCOM Ostatně, je na co se dívat. XCOM vypadá nadmíru stylově. Autoři si osvojili architekturu, způsob oblékání a další dobové prvky padesátých let. Navíc je ladí tak trochu do komiksu, což hře dodává na unikátnosti.

XCOM sice nemá takřka vůbec nic společného s předchůdci stejného jména, ale vypadá jako jedna z těch akcí, které budou stát za zahrání a zřejmě i dohrání.

Autor:


Témata: UFO

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...



Najdete na iDNES.cz