Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XCOM: Enemy Unknown oživuje 18 let starou legendu

aktualizováno 
Některé legendy jsou do moderního herního věku převedeny v podobě k nepoznání. To ale není případ strategie XCOM: Enemy Unknown, který navazuje na bohatou tradici.

UFO: Enemy Unknown před lety a dnes

Když se někdo rozhodne oživit jednu z největších legend herní historie, je to vždy důvod k pozornosti, a to jak k radostné, tak skeptické. Když vývojáři z Firaxis oznámili zpracování strategie XCOM: Enemy Unknown, pamětníci začali úzkostlivě hltat každičký detail. Zatím se ale zdá, že zkušení autoři moc dobře vědí, co mají pod rukama a že by si snadno mohli uříznout pořádnou ostudu.

Hned zkraje zprávu na uklidněnou: XCOM: Enemy Unknown staví na tradičním tahovém principu hraní. Jediné, co odpadlo, je rozdělení herního pole do čtverců. Vojáci se nyní pohybují svobodně, rozsah jejich pohybu je omezen pouze modrým rámcem.

XCOM: Enemy Unknown

V každém kole připadá na každého vojáka možnost jednoho pohybu a jedné akce, například odstřelení určitého mimozemšťana. Alternativně je možné dosah pohybu vojáků rozšířit aktivací sprintu. Pak ale na dané kolo odpadá akce.

Velmi důležitými prvky na mapách jsou krycí body, které označují zřetelné symboly. Za nimi je možné se skrýt před střelami nepřátel, ovšem i nepřátelé se chovají podle stejných pravidel. Vtip je v tom, že žádný z krytů nemá trvalý charakter a je možné ho zničit. Pokud se mimozemšťané schovávají za tlustou betonovou zdí a náš odstřelovač je nemůže zaměřit, přispěchá na pomoc parťák s raketometem, jenž emzáky záhy obnaží. Pakliže se ale sniper schovává třeba za autem, mohou ho i nepřátelé o kryt připravit.

Kromě odstřelovače jsou na výběr další tři třídy vojáků. Je to těžce vyzbrojený "Heavy", granáty vybavený "Support" a klasický frontový voják "Assault". Z těchto tříd si sestavíte šestičlenný tým. Je možné sáhnout po šesti zástupcích stejné třídy, obvykle se ale vyplatí vyváženější tým.

XOM: ENEMY UNKNOWN

Tím to ale nekončí. Zcela zásadní je pro vojáky jejich vývoj. Postupně získávají zkušenosti a zpřístupňují si takzvané "perky". Jsou to schopnosti, které rozšiřují specializaci třídy. Například snipera je možné směřovat buď ke stacionární variantě, kdy může střílet po všech nepřátelích, i těch, které přímo nevidí, ale které vidí některý z parťáků. Nebo k mobilní variantě, která může pálit i v pohybu.

Systém vývoje postav byl výrazně přepracován. Odpadla řada vlastností jednotek, stejně tak jejich vylepšování skrz používání. Tvůrci chtěli zamezit tomu, aby hráči neustále mysleli na to, že s tím a tím vojákem ještě musí někoho zastřelit, aby mu stouply statistiky. Nyní bude mnohem důležitější zúčtování na konci mise, kdy celý tým obdrží bonusové zkušenosti, například za to, že všichni přežili.

XOM: ENEMY UNKNOWN

Zápletka XCOM: Enemy Unknown je totožná s originálem. Na celé planetě začnou mizet lidé a množí se případy viděných UFO. Přichází tedy čas pro XCOM – Extraterrestial Combat Unit.

Zpočátku objíždíte místa, kde byli mimozemšťané spatřeni. Postupně se budete dostávat k mimozemských technologiím a artefaktům, které vývoj hry otočí ve vytlačení alienů zpět tam, kam patří.

O vlastním příběhu tvůrci zatím mluvit nechtějí, dokonce ani nepotvrdili, že hra nějaký nosný děj mít bude. Každopádně zůstane zachován pocit z otevřeného světa a volnosti. Hráči se budou moci rozhodovat, kam se v daný okamžik vypraví a jaký úkol vezmou.

XCOM: Enemy Unknown

Záležet bude i na tom, kde své tažení proti mimozemšťanům začnete. Každý z kontinentů dá hráči určitý startovní bonus. Například pokud začnete v Latinské Americe, můžete se těšit na 50% slevu na všechna letadla.

Důležitá je hlavní základna, kterou autoři popisují jako mraveniště. Na začátku máte pouze povrchovou rovinu, přičemž postupem času základnu budujete stále víc a víc do podzemí.

Také zde je volnost značná, ale je třeba mít na paměti, že počet prostor pro laboratoře, dílny a elektrárny je omezen na 24. Stejně tak je dobré dbát na uspořádání této infrastruktury. Komu se povede vyladit, může se těšit na další bonusy.

XCOM: Enemy Unknown

To vše samozřejmě stojí spoustu prostředků. Ještě štěstí, že je možné finance vydělat plněním úkolů pro světové mocnosti. Například Čína chce pomoci s vývojem zbraní, Austrálie žádá vylepšit svou satelitní technologii a USA by rády zachránily svého vědce. Tyto úkoly je možné ignorovat, ale pak budete neustále bojovat s nedostatkem peněz.

Fotogalerie

Velkou výhodou prakticky všech misí a zároveň motivací k dalšímu hraní je jejich náhodné generování. Prostředí je pokaždé trochu jiné, liší se typ nepřátel i startovní pozice.

Při posuzování vizuálního zpracování XCOM: Enemy Unknown je třeba oddělit styl a technikou propracovanost. Zatímco styl se zdá být poplatný předloze a fanoušky tedy potenciálně pozitivně hodnocený, po technické stránce nebude hra evidentně žádný zázrak.

XCOM: Enemy Unknown je v dnešní době výjimečným projektem. Snaží se totiž oživit legendární titul a nepodbízí se nutně moderními prvky.

XCOM: ENEMY UNKNOWN
Autor:


Témata: Letadlo, UFO, Vtip


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.