Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XCOM: Enemy Unknown je nebývale věrný originálu

aktualizováno 
Legendární strategie má nakročeno k velkolepému návratu. Pod moderním hávem se ukrývají léty prověřené mechanismy, slibující desítky a stovky hodin taktické zábavy.

XCOM: Enemy Unknown (2012)

XCOM: Enemy Unknown je pokračováním 18 let staré legendy jménem UFO: Enemy Unknown. Pochybnosti směřující k projektu jsou silné především mezi fanoušky originálu. Ti museli se zděšením přijmout už skutečnost, že souběžně probíhá vývoj několikrát odložené střílečky XCOM.

XCOM: Enemy Unknown je ale jejím přesným opakem. Nesnaží se sérii dávat nové rozměry a drží se toho, co vždy dělala nejlépe. Jeden z vrchních designérů hry, Ananda Gupta ze studia Firaxis, prohlásil uklidňující větu: "Ze všeho nejdřív jsme postavili hru věrnou originálu jedna ku jedné. Teprve pak jsme se podívali na to, co dnes ještě funguje a co už funguje hůře. A co by mohlo být ještě lepší?"

XCOM: Enemy Unknown (2012)

A jak se ukazuje, tolik zásadního ke změně se nenašlo. Ne nadarmo je původní UFO považováno za jednu z nejlepších a nejvyváženějších her všech dob. Odhlédneme-li od kompletně přepracované technologické stránky, najdeme novinky především v mnoha detailech.

Autoři se například rozhodli sjednotit více základen v jednu velkou. Tím chtějí navodit pocit domácího prostředí a identifikace. Na základně na vás také budou čekat různí lidé, s nimiž si podobně jako ve Starcraftu 2 můžete promluvit, a objevovat tak další příběhové vrstvy.

Nejdůležitější otázkou ale zůstává, zda si XCOM: Enemy Unknown udržel obrovskou míru komplexity originálu. Zatím se zdá, že fanoušci budou spokojeni. Pouze trénink a uvedení do mechanismů hry zabere podle tvůrců dvě a půl hodiny. "Nebylo jednoduché prosadit takhle dlouhý tutoriál," vysvětluje Ananda Gupta. "Ale bylo to nutné a jsme rádi, že ho máme."

XCOM: Enemy Unknown (2012)

V taktickém tréninku se dozvíte mnohem více než je v obdobných moderních hrách běžné. V boji je třeba zvolit správné krytí, mít volnou palebnou linii, prozkoumávat okolí a využít vpádů do nekrytých pozic nepřítele. A v žádném případě nesmíte dopustit, aby vám mimozemšťané vpadli do zad!

Možná si říkáte, že to zkusíte přeci jen jinak. Nakonec ale pravděpodobně zjistíte, že cena za neúspěch je příliš vysoká. Jakmile vám padne voják, zůstává mrtvý napořád. A odcházejí s ním také dosud nabyté zkušenosti a speciální schopnosti. "UFO byla těžká hra. A tuhle výzvu chceme udržet," říká nadějně Ananda Gupta.

XCOM: Enemy Unknown (2012)

XCOM: Enemy Unknown bude mít stále několik vrstev hratelnosti. Kromě nejčastějších bojů se budete starat například o výzkum. Ten umožní postupně využívat větší a větší množství mimozemských artefaktů coby zbraní. Dostanete se tak třeba k jetpacku, telepatii či neviditelnosti.

Stejně tak budete vést opatrnou diplomacii se státy, které XCOM financují. S omezenými prostředky budete moci pomoct jen některým z národů. Toto rozhodnutí učiní hráč a ponese také jeho důsledky. Podle pomoci na vás čekají různé bonusy, ale je třeba počítat také s tím, že upozadněné státy omezí své příspěvky.

Prostředí XCOM: Enemy Unknown působí překvapivě ponuře a dospěle. Není divu, mimozemšťané hrozí zničením lidstva a neberou žádné ohledy. Moderní technologie ale konečně umožnila vytvořit tu správně hustou atmosféru.

XCOM: Enemy Unknown (2012)

Kromě počítačů vyjde XCOM: Enemy Unknown také na konzolích. Z prezentací se zatím zdá, že se tvůrcům povedlo upravit ovládání, jemuž stále nejvíce vyhovuje myš a klávesnice, na gamepady.

Je až zarážející, jak dobře funguje koncept osmnáct let staré hry, když hráči nemusí překonávat grafickou bariéru. Jen to podtrhuje genialitu originálu a pro ty méně zkušené to znamená skvělou možnost k rozšíření obzorů.

Autor:


Témata: UFO


Nejčtenější

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.