XCOM: Enemy Unknown (2012)

XCOM: Enemy Unknown (2012)

XCOM: Enemy Unknown je nebývale věrný originálu

  • 108
Legendární strategie má nakročeno k velkolepému návratu. Pod moderním hávem se ukrývají léty prověřené mechanismy, slibující desítky a stovky hodin taktické zábavy.

XCOM: Enemy Unknown je pokračováním 18 let staré legendy jménem UFO: Enemy Unknown. Pochybnosti směřující k projektu jsou silné především mezi fanoušky originálu. Ti museli se zděšením přijmout už skutečnost, že souběžně probíhá vývoj několikrát odložené střílečky XCOM.

XCOM: Enemy Unknown je ale jejím přesným opakem. Nesnaží se sérii dávat nové rozměry a drží se toho, co vždy dělala nejlépe. Jeden z vrchních designérů hry, Ananda Gupta ze studia Firaxis, prohlásil uklidňující větu: "Ze všeho nejdřív jsme postavili hru věrnou originálu jedna ku jedné. Teprve pak jsme se podívali na to, co dnes ještě funguje a co už funguje hůře. A co by mohlo být ještě lepší?"

XCOM: Enemy Unknown (2012)

A jak se ukazuje, tolik zásadního ke změně se nenašlo. Ne nadarmo je původní UFO považováno za jednu z nejlepších a nejvyváženějších her všech dob. Odhlédneme-li od kompletně přepracované technologické stránky, najdeme novinky především v mnoha detailech.

Autoři se například rozhodli sjednotit více základen v jednu velkou. Tím chtějí navodit pocit domácího prostředí a identifikace. Na základně na vás také budou čekat různí lidé, s nimiž si podobně jako ve Starcraftu 2 můžete promluvit, a objevovat tak další příběhové vrstvy.

Nejdůležitější otázkou ale zůstává, zda si XCOM: Enemy Unknown udržel obrovskou míru komplexity originálu. Zatím se zdá, že fanoušci budou spokojeni. Pouze trénink a uvedení do mechanismů hry zabere podle tvůrců dvě a půl hodiny. "Nebylo jednoduché prosadit takhle dlouhý tutoriál," vysvětluje Ananda Gupta. "Ale bylo to nutné a jsme rádi, že ho máme."

XCOM: Enemy Unknown (2012)

V taktickém tréninku se dozvíte mnohem více než je v obdobných moderních hrách běžné. V boji je třeba zvolit správné krytí, mít volnou palebnou linii, prozkoumávat okolí a využít vpádů do nekrytých pozic nepřítele. A v žádném případě nesmíte dopustit, aby vám mimozemšťané vpadli do zad!

Možná si říkáte, že to zkusíte přeci jen jinak. Nakonec ale pravděpodobně zjistíte, že cena za neúspěch je příliš vysoká. Jakmile vám padne voják, zůstává mrtvý napořád. A odcházejí s ním také dosud nabyté zkušenosti a speciální schopnosti. "UFO byla těžká hra. A tuhle výzvu chceme udržet," říká nadějně Ananda Gupta.

XCOM: Enemy Unknown (2012)

XCOM: Enemy Unknown bude mít stále několik vrstev hratelnosti. Kromě nejčastějších bojů se budete starat například o výzkum. Ten umožní postupně využívat větší a větší množství mimozemských artefaktů coby zbraní. Dostanete se tak třeba k jetpacku, telepatii či neviditelnosti.

Stejně tak budete vést opatrnou diplomacii se státy, které XCOM financují. S omezenými prostředky budete moci pomoct jen některým z národů. Toto rozhodnutí učiní hráč a ponese také jeho důsledky. Podle pomoci na vás čekají různé bonusy, ale je třeba počítat také s tím, že upozadněné státy omezí své příspěvky.

Prostředí XCOM: Enemy Unknown působí překvapivě ponuře a dospěle. Není divu, mimozemšťané hrozí zničením lidstva a neberou žádné ohledy. Moderní technologie ale konečně umožnila vytvořit tu správně hustou atmosféru.

XCOM: Enemy Unknown (2012)

Kromě počítačů vyjde XCOM: Enemy Unknown také na konzolích. Z prezentací se zatím zdá, že se tvůrcům povedlo upravit ovládání, jemuž stále nejvíce vyhovuje myš a klávesnice, na gamepady.

Je až zarážející, jak dobře funguje koncept osmnáct let staré hry, když hráči nemusí překonávat grafickou bariéru. Jen to podtrhuje genialitu originálu a pro ty méně zkušené to znamená skvělou možnost k rozšíření obzorů.


Témata: UFO