Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose

  12:00aktualizováno  10. října 6:21
Je to souboj titánů. Bitva Camery s Gaosem. A vítěz v tomto případě není jednoznačný, i když byly na obou stranách nasazeny zbraně toho nejtěžšího kalibru.

BonusWeb HIT Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose Asi to vypadá divně, začít takto psát o hře, jíž jsme v PALovém teritoriu vůbec neočekávali, ale která se zjevila jako blesk z čistého nebe. Hře, která jako jediná snadno drtí i takový mýtus jako je Final Fantasy. Ještě že je recenze souhrn subjektivních dojmů a hromada emocí, které jiný člověk nemusí cítit, jinak bych byl určitě napaden z neobjektivity. Samozřejmě, snažím se o objektivitu, ale proč si lhát do vlastní kapsy, když je jasné, že to jde pouze u her, které člověka citově nechají chladnými?

Nepřátelé mají nyní tři zásahové zóny, každá z nich koresponduje s určitou kombinací tlačítek.

Tenhle souboj začal v dobách, kdy PS2 byla jen tušenou konzolí budoucnosti, v dobách, kdy trhu vládla PSOne, v dobách, kdy Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose japonské RPG nemuselo licencovat Unreal Engine 3.0 (promiňte, Sakaguchi-Sane, ale otec FF 7 a dělat Lost Odyssey na enginu Epicu?). Byla to doba zjevení se Final Fantasy VII, pro mě dodnes nejlepší japonské RPG (osmičkáři prominou). Tehdy jsem ji dohrál a nepředpokládal, že by mě mohlo něco překvapit. Překvapilo. Přišlo mi to z USA v krásné obálce a neslo to název Xenogears. Bylo to jako skutečný střet titánů. Eli, Bart a Fei byli minimálně stejně dobře propracovaní jako třeba Cloud, Tifa a Sephiroth. Na jedné straně duše planety a její životní proudy, na straně druhé samotný Bůh a andělé. Svět bizarního kyberpunku versus svět obřích bojových strojů. Weapons vs Babylónská věž. Jenova vs Overmind. Byly to světy tak odlišné a přece tak blízké tím, že neměly v herním světě konkurenci. Přestože se mi nakonec zaryla do paměti a hlavně do srdce FF VII, herní finále patřilo jednoznačně Xenogears. Kdo hrál, ví proč.

Pak přišlo zvláštní období. Zatímco Final Fantasy pokračovala ve své řadě vždy nových světů, okolo Xenogears začal zvláštní šum. Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose Chystá se šestidílná sága, Xenosaga pro PS2, přičemž čtvrtý díl a remake Xenogears (5. díl) budou pro PS3. Toto sladké snění se začalo měnit v realitu, když na trh dorazila první Xenosaga. Nikoliv pod patronací Square, ale vybavená křídly kolosu Namco. A nepochopitelně pouze v USA. Kdo si pořídil zpoza Atlantiku exemplář, neprohloupil, proti Xenosaze byly Final Fantasy X a X-2 fraškou.

Při procházení lokací jsou nepřátelé vidět a lze využít připravených pastí.

Zatímco Xenosaga II byla jistotou, svět Final Fantasy VII stagnoval. Stagnuje v podstatě dosud i když nám autoři slibují již v prosinci CGI film Final Fantasy VII: Advent Children a v dalším roce akční RPG střílečku Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus, ve srovnání s Xenosagou II to ale nic není. A nestačí ani PSP projekt FF VII: Crisis Core. Teď tedy souboj titánů skončil. Xenosaga dorazila s totálním druhým dílem a slibuje třetí, FF VII se do opravdového pokračování neodvažuje. Uvidíme do budoucnosti, jak se boj rozvine.

Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose Zatím to nemusíme řešit, stačí jásat nad tím, že nějakou časoprostorovou trhlinou propadává na náš trh PALová verze Xenosagy II: Jenseits von Gut und Bose. Dokonce vybavená dvěma DVD s filmy z Xenosagy I. Tedy, mezi námi, nevěřím, že ten, kdo je skoukne a pak zahraje Xenoságu II., bude schopen odolat koupi NTSC PS2 a původních Xenogears a Xenoságy I. Přeji příjemné shánění. Vím, že mě teď asi nenávidíte, a tak trochu pofoukám bolístku. Obě Xenosagy vyjdou totiž i na Nintendo DS a jelikož hodiny dějových enginových animací z první Xenoságy máte přibalené k PALovému vydání Xenosagy II, doporučuji rezignovat na koupi Xenosagy I v USA a počkat si na ni v NDS verzi. Hra sice nebude ve 3D, ale nepřijdete o fascinující příběh, který je tak jako tak obsažen na filmových DVD, a NDS se nevyplácí podceňovat ani po grafické stránce. Co se týká Xenogears, tak tam nechám volbu na vás.

Takže teď nezbývá než vyšetřit si několik desítek hodin a pak čekat na třetí díl s důvěrou, že ani jím Xenosaga neskončí.

Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose Teď k samotné hře. Nosný příběh prozradit nesmím, takže ke grafické a hratelnostní stránce. Postavy byly kompletně předělané, zvláště obličeje už nepůsobí hračkovitě, jsou dospělejší a realističtější. Mimika může působit poněkud ztuhle, ale to v zásadě nikterak nevadí. Asi největší změna postihla enginové animace, které používají hutně vylepšený základní engine hry. Například honička, kdy hrdinové jedou v limuzíně po městské megadálnici a pronásledují je dva gigantičtí roboti, je nezapomenutelná a vizuálně úchvatná. Grafika samotné hry je na poměry PS2 velmi dobrá, jen trpí nízkým rozlišením a zubaté okraje jsou někdy vyloženě ohavné. Motion capturing je nadále pro sérii španělská vesnice. Vizuálně nejhorší jsou souboje. Co se týká zvuku, je k dispozici klasický Dolby ProLogic II., v některých významných animacích hra používá Dolby Digital 5.1, což oceníte až se zaposloucháte do fantastické hudby nahrané Londýnským symfonickým orchestrem.

Éra zkracování

Xenosaga je skutečně unikátní projekt. Svět, do kterého hráče zavádí, je úžasně komplexní a hlavně naprosto nevídaný. Obří roboti, náboženská mystika, supertechnologie a hlavně vesmír k dispozici, to je něco, nad čím zůstává rozum stát. O to více, že přes veliký úspěch chce původně šestidílnou ságu firma uzavřít již třetím dílem. Snad jsou zvěsti o pokračování na next-gen systémech pravdivé. Xenosaga si to rozhodně zaslouží.

Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose Boj je veden klasicky na tahy. Nepřátelé mají nyní tři zásahové zóny, každá z nich koresponduje s určitou kombinací tlačítek na ovladači. Většina oponentů je náchylná na zásah do určité zóny. Postavy mohou provádět společné útoky a to jednou za souboj. Kouzlení, speciální útoky a omezený pohyb po bojišti, střídání postav při boji, akumulování bodů pro ničivé útoky a také použití předmětů, to vše najdete v příkazovém menu.

Pochopitelně při procházení lokací jsou nepřátelé vidět a lze využít připravených pastí a získat tak výhodu do začátku souboje. Při opuštění lokace a následném návratu se nepřátele zregenerují, ale potěší, že již v menším počtu. Poněkud frustrujícím elementem je poměrně vysoká obtížnost soubojů. Bez dokonalé znalosti všech zákoutí soubojového systému je to docela noční můra. Bitvy s bossy jsou nastaveny obtížností tak vysoko, že jsem si kolikrát říkal, že tohle se prostě nedá zvládnout. Co boss, to boj na doraz s využitím všech postav a mozkové kůry naplno. Při procházení jednotlivých lokací lze narazit na spoustu zničitelných objektů, ve Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose kterých se může skrývat užitečný předmět, truhlička nebo také nepřítel. K některým se lze dostat pouze vyřešením, povětšinou snadného puzzlu. V nebojových lokacích, ve městech a podobně, se pohybuje spousta NPC, se kterými lze hovořit a doplnit si znalosti o místě kde jste.

Výborný je RPG systém. Za každý souboj dostane postava určitý počet zkušenosti, ale také menší obnos skillpointů, které potom můžete distribuovat do učení se nového kouzla nebo dovednosti. Některé dovednosti jsou však zablokovány a je k ním zapotřebí speciální klíč. Těchto dovedností je ve hře okolo stovky. Nemáme tu peníze ani obchody, takže co si člověk nenajde nebo neukradne, tak to nemá:-).

Ke Xenosérii patří neodmyslitelně obří roboti. Momenty, kdy se budete pohybovat v některých lokacích v těchto kovových monstrech,

Klady a zápory

Plus Božská legenda pokračuje božsky
Plus Grafické úpravy a úpravy designu dokonale sedly
Plus Realisticky vypadající velikost robotů
Plus Bonusové disky s filmy z Xenosagy I

Mínus Šílený boj s bossy
Mínus Částečná regenerace pobitých

vám uvíznou v paměti. Posádku vždy tvoří dvě z postav. Oproti minulému dílu, kde roboti vypadali jako hračky od firmy Bandai, jsou zde realisticky vyhlížející ocelové obludy, na které je radost pohledět.

Ve hře jsou samozřejmě i minihry, první shodná s Xenosagou I, a to vyhledávání po hře roztroušených a poschovávaných dveří a k nim odpovídajících klíčů. Druhá je pak série desítek questů, které vám zadávají různé NPC postavy. Obě mají za hlavní cíl posílit vás v bojích, získáte při nich totiž různé dovednosti a lepší bojové možnosti. A věřte, že to budete potřebovat. Takže teď nezbývá než vyšetřit si (podle zkušeností) několik desítek hodin a pak čekat na třetí díl s důvěrou, že ani jím definitivně Xenosaga neskončí, ačkoliv nám tím autoři hrozí.

Xenosaga II: Jenseits von Gut und Bose
Výrobce/Vydavatel Monolith/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 33 kB
Verdikt: Všichni milovníci JRPG by okamžitě měli vstát a běžet líbat ruce tomu, kdo prolomil bariéru a přinesl Xenosérii poprvé i do Evropy. Ta hra je dílo Boží.
Hodnocení: 90% (info)

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz