Xiama - australská logická hra

Chcete se podívat k protinožcům? Ano, Austrálie je sice poněkud z ruky, ale připravovaná logická hra Xiama vás tam zanese dřív, než řeknete švec. A když už tam budete, můžete se pustit do řešení důmyslných hádanek, které pro vás připravil Peter Hewitt, tvůrce této logické hry.

XiamaStejně jako adventur, i logických her je v dnešní době jako šafránu, a tak příznivci tohoto herního žánru čekají na jakoukoliv novou hru vždy s otevřenou náručí. Naposledy si měli možnost zahrát docela vydařenou Pandořinu skříňku, zanedlouho se jim však naskytne příležitost ponořit se do tajů poměrně zajímavé puzzle hry Xiama. Proč zajímavé? Tak jednak hra pochází z daleké země plné protinožců a druhak je dílem převážně jednoho jediného člověka - nadšence Petera Hewitta.

Podmětem pro tvorbu Xiamy, která se vyvíjí jež téměř jeden rok, byla skutečná dobrodružná výprava na vrcholek vodopádu nazvaného Alligator Creek Falls v lokalitě Australského národního parku. Během této výpravy plní její členové mnoho rozličných úkolů nebo hádanek, za což jsou patřičně odměňováni. Úkol hráče Xiamy je v podstatě stejný - začnete dole pod vodopádem a vaším cílem bude vystoupat až na vrcholek vysoké skály... a řešení mnoha složitých puclíků cestou je samozřejmostí, že ano.

Těch hádanek bude celkem 24 - 23 standardních a jedna obzvláště tuhá, závěrečná. Těch úvodních 23 puzzlů můžete řešit v jakémkoliv pořadí, za každý z nich budete obdarováni nějakým artefaktem a zápiskem v deníku, jež bude s danou hádankou souviset. Apropos, onen deník si můžete libovolně pročítat kdykoliv během hry. Co se rozmanitosti hádanek týče, můžete se těšit na puzzly založené Xiamana geometrii, zvucích, hudbě, nebo na klasické grafické skládačky (obrazovka se rozpadne na mnoho malých kousíčků a vy ji budete muset seskládat do původního stavu). Narazíte zde i na několik atypických puzzlů, jako je třeba speciální karetní hra. Mnohé z těchto hádanek lze řešit několika různými způsoby, které budou taktéž různě bodově ohodnoceny. Nabízí se tedy oblíbený a velmi atraktivní hon za ziskem maxima bodů.

Většina herní grafiky je seskládána z fotorealistických snímků (1 snímek=1 lokace), kterých by ve hře mělo být něco kolem stovky. Dle screenshotů mohu konstatovat, že fotografie vypadají skutečně profesionálně, takže na amatérské snímky ala Ramonovo kouzlo můžeme naštěstí již zapomenout. Celá hra se bude ovládat pouze myší, pohyb po lokacích by měl být zprostředkován klikáním kurzoru myši na směrové šipky znázorněné v pravém dolním rohu každé obrazovky. Autor slibuje i velmi kvalitní ozvučení hry - těšit bychom se měli jak na realistické zvuky australské fauny, tak i na klasiku v podobě tekoucí vody, šumu větru atd.

Xiama je určena pro hráče všech věkových kategorií, přičemž by měla dobře pobavit i zkušené hardcore hráče. Ke spuštění a slušnému chodu hry bude stačit pouze nějaká lepší 486-ka (alespoň 66 MHz) s nainstalovanými DirectX 6. Hra samotná je v podstatě hotová a s jistotou by se měla začít prodávat již začátkem září. Pokud tedy dostanete chuť si Xiamu zahrát, můžete si ji objednat na internetové adrese www.mulawa.net za docela přijatelnou cenu 23 dolarů, což je zhruba 900 Kč.