Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XIII Century CZ - virtuální středověké bitvy

  0:01aktualizováno  0:01
Bitvy ve třináctém století byly především pěkný masakr - a tahle realtime strategie je zobrazuje velmi autenticky, i s různými taktickými finesami.
70

XIII Century: Smrt nebo vítězství

Platforma: PC
Výrobce: Unicorn Games

  • bitvy dobře zpracovány
  • věrnost historii
  • na skripty omezená AI
  • někdy až příliš těžké

Vcelku kvalitní válečné bitkaření, ve kterém je nutné využíva taktiku. Neškodilo by však více možností a méně nalinkovaná AI.

Herní karta
XIII Century

XIII Century

XIII Century (PC)Jednu hru s římskou třináctkou v názvu jsme tu již měli. Jednalo se o komiksovou střílečku XIII a jedno musíme říci hned předem: XIII Century s ní nemá zhola nic společného. Takže všichni, kdož doufali v pokračování, mohou přeskočit na nějaký jiný článek, protože fandy akčních titulů tenhle kousek takřka určitě nezaujme. Jedná se totiž o realtime strategii jako řemen. A co víc – je to ruská RTS. Ale neutíkejte všichni. Zrovna tenhle produkt si mohou vývojáři v největší zemi světa dávat za určitý vzor. Přestože nejde o nějaký hratelnostní zázrak, autoři evidentně věděli, co od hry chtějí a šli si jasně za svým cílem.

"Přestože nejde o nějaký hratelnostní zázrak, autoři evidentně věděli, co od hry chtějí a šli si jasně za svým cílem."

Pochopitelně tu chybí celá řada západních serepetiček, což je dáno přeci jen výrazně nižším rozpočtem, na druhou stranu se k XIII Century dá sednout, absolvovat tutoriál a hrát. Není třeba se obtížně propracovávat do přinejmenším úchylných mechanismů, které měly být revoluční, ale tak nějak se zvrtly. Překvapivě nejde ani o hru přehnaně monumentální, kde by bylo všechno a zároveň nic pořádně. Prostě a jednoduše: kdyby Rusové dělali hry tohoto střihu stále, nezlobili bychom se. To ale neznamená, že nemáme snůšku výtek.

VIDEO

XIII Century (PC)Přes všechno, co padlo v prvním odstavci, se nedá říci, že by XIII Century byla hra pro každého. Pro solidní požitek musíte mít přinejmenším rádi strategie. Přiznám se, že před spuštěním jsem měl za to, že se jedná o ruskou nápodobu série Total War, kde byste tahovým způsobem spravovali jednu z vybraných říší a realtimově pak válčili. Popravdě jsem se toho i trochu bál, protože to by na jednu ruskou produkci asi bylo příliš. Nakonec se ze hry ale vyklubala pouze jedna část konceptu, o který se opírá Total War, a to ta mainstreamovější, tedy právě a jen realtimové bitkaření. Přinejmenším tímhle zaměřením trefili v Unicorn Games Studio hřebíček na hlavičku, protože mají šanci přilákat i hráče, kterým nevoní přehršle starostí spojených s udržováním obchodu, diplomatických styků, stavěním infrastruktury a vůbec i cvičením nových jednotek. To všechno v XIII Century odpadá, nicméně stále to neznamená, že jde o titul pro široké vrstvy hráčů. Určitou úctu ke strategickým principům mít musíte. Stejně tak se vyplatí disponovat dávkou koňské trpělivosti, protože s vyvažováním obtížnosti se nikdo nepáral. Přestože tak většina bitev jde po úporné snaze vyhrát, některé jsou ztělesněným očistcem.

XIII Century (PC)Ale popořadě. Jak už název napovídá, podíváte se na krvavá bojiště třináctého století, kde se rozhodně neválčilo jako dnes a prim hrál kontaktní boj muže proti muži, nikoliv neférové válečné prostředky typu atomových bomb. Nutno podotknout, že vedení války v tehdejší době zmákli autoři velmi slušně, a pokud byste se na bitvy jen dívali, mohli byste být navýsost spokojení, protože se stovky jednotek melou velmi obstojně. Pokud jim navíc nějaký zkušený hráč určí pořádnou taktiku (to je na hře asi to nejtěžší), dokáží se bojovníci odvděčit autentickým zážitkem, jenž by klidně mohl posloužit jako interaktivní učební pomůcka.

XIII Century (PC)Po absolvování tří částí solidně zpracovaného a veškeré potřebné prvky pokrývajícího tutoriálu (obecné ovládání a způsob vedení bitvy ve specifických situacích) se můžete vrhnout do jedné z pětice kampaní. Na výběr jsou tehdejší evropské mocnosti Anglie, Rusko, Francie, Německo a Mongolsko (ve 13. století se skutečně dostalo až na náš kontinent). Zhruba tři desítky misí samy o sobě nepůsobí nikterak rozlehle – jde o mapy s kopci, údolími, lesy, řekami apod., které mohou na první pohled vypadat jako vylité generátorem, brzy však zjistíte, že jsou navrženy vcelku s rozmyslem (i když nepříjemné výjimky se najdou) a že se na nich dá využívat pokročilá taktika. V nevelké vzdálenosti tu proti sobě stanou dvě armády a na vás je v podstatě jen rozestavení té vlastní tak, aby si nepřítel buď naběhl do pasti, nebo ho vaše jednotky útočnými manévry samy vyšachovaly.

XIII Century (PC)Jistě, když víte jak na to, jsou úrovně otázkou maximálně pár desítek minut (a to ještě s relativně dlouhým průběhem samotných bojů, než se všichni zmasakrují a velmi pravděpodobnému nahánění zbytků nepřítele po celé mapě). Jenže se připravte na to, že koordinace desítek oddílů lučištníků, kopiníků, šermířů či jízdy není vůbec jednoduchá, obzvlášť když nepřítel útočí poměrně rychle. Proto budete často využívat pauzovací funkce a i tak se připravte na několik neúspěšných pokusů, než objevíte účinný recept.

Vtip je v tom, že hra vám od počátku nedává do rukou zrovna ty nejlepší karty. Zřídkakdy se můžete opřít o přesilu. Autoři to navíc mohou zdůvodnit poměrně jednoduše: autenticitou bojů, jež reálně proběhly. Skutečně se tak účastníte zápolení Rudolfa I. a Přemysla Otakara II. (bohužel na straně Němce)XIII Century (PC) na Moravském poli a užijete si celou řadu dalších historických bitev, o nichž jste se možná učili v dějepise. Samozřejmě, počty vojáky a jejich rozložení do jednotlivých typů nemohly zůstat stejné jako v reálu – to by někdy nezvítězil ani virtuální Napoleon, nicméně hrubě odpovídají. Mnohdy se tak budete muset smířit s početní nevýhodou nebo dokonce počátečním obklíčením od nepřítele, ze kterého se musíte probít (hodně těžké). Soupeř už je vůbec často rozestavěn na vhodných pozicích (pahorky pro lučištníky apod.). Nečeká vás tedy nic jednoduchého, o to je ale hra pro trpělivé válečné stratégy vyzývavější a snad i zábavnější.

XIII Century (PC)Co se umělé inteligence týče, bude vám zpočátku připadat až na podezřele vysoké úrovni. Není to ale ani tak skutečnou inteligencí počítačových vojáků, jako spíše faktem, že je AI částečně skriptovaná. Soupeřovy důležité kroky probíhají prakticky pokaždé stejně, což je jeden z faktorů, proč je s každým pokusem hra výrazně jednodušší, a teprve lehké nuance se řídí podle aktuálního průběhu bojů. Mezi ně patří také morálka. Ta v XIII Century hraje podstatně vyšší roli než třeba v Medieval II a vojáky je tak třeba držet ve vhodných formacích a pokud možno na vítězné vlně, jinak mají snad až příliš silné tendence utíkat – jak vaši, tak ti nepřátelští.

XIII Century (PC)Zajímavou alternativou ke kampaním je multiplayer, který by si mezi náruživými válečníky mohl najít slušné množství příznivců, a to i mezi těmi českými. Vždyť v jaké jiné hře si zahrajete za České království? Po grafické stránce nevypadá XIII Century špatně, především pak z větší dálky, což je standardní pohled. Jakmile přiblížíte, uvidíte sice relativně obstojné modely jednotek, jejich rozpohybování a klonovité vzezření však hře nepřidává. A jelikož se tady pere opravdu hodně jednotek, připravte si především slušný procesor a dostatek operační paměti. Jinak byste mohli zažít místy i několikasekundové lagy.

XIII Century na své poměry nedopadl vůbec špatně. Pokud vás láká strategie vedení válek ve třináctém století a bitvy takříkajíc na maso a máte dostatek trpělivosti na zkoušení nejrůznějších taktických variant, je dost možné, že si hru oblíbíte. Přeci jen bychom si ale představovali méně svázanou AI, širší možnosti v organizování armády a někdy méně té frustrace. Dokážete-li tato negativa přestát, budete spokojeni. Mimochodem, jak si můžete všimnout z obrázků, hra u nás vychází s českými titulky.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 182 čtenářů



Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.