Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zabít nevinného může skoro kdokoliv, zjistila studie s pomocí hry

aktualizováno 
Američtí vědci zkoumali etické dilema a potvrdili, že při minimalizování škod jsou lidé schopni obětovat i nevinné životy. Vyzkoušeli to na videohře.

Zabít může kdokoliv.

Usmrcení jiného člověka zakazují zákony i morální normy. Může být za určitých okolností obhajitelné? Na to se ptal pokus z Michiganu.

Michiganská státní univerzita zkoumala otázku, do jaké míry jsou lidé ochotni porušovat morální kódy a svým konáním usmrtit nevinného. Z pragmatických důvodů k tomu použili interaktivní počítačovou simulaci, tedy hru.

Lidé na trati

Testu se zúčastnilo 147 předem nepřipravených lidí. Psycholog Carlos David Navarrete na ně se svým personálem navěsil senzory pro sledování tělesných pochodů ukazujících míru citového vypětí a pak jim pustil hru, v níž ovládali vlakové výhybky.

Měli rozhodnout, zda vlak bez brzd nechají najet na pět virtuálních lidí stojících na trati, či zda soupravu pošlou na vedlejší kolej, kde je jediný člověk. Je to etické dilema jménem "trolley problem", ve volném překladu "vlakové dilema".

V pokusu stály proti sobě dva různé přístupy. Aktivní, kdy se člověk rozhodne zachránit pět životů za cenu obětování jednoho. Vedle toho se pak objevuje řešení typu boží prozřetelnost. V něm testovaný odmítá převzít zodpovědnost za své rozhodnutí a spoléhá, že se situace vyřeší sama s pomocí okolních vlivů nebo třeba náhody.

Zabít může kdokoliv

Přes 90 % účastníků si nakonec zvolilo za cíl osamoceného nešťastníka. Ze zbylých čtrnácti jich 11 neudělalo vůbec nic a nechali vlak mířit k vyšším škodám, zatímco tři ho nejdřív nasměrovali k jediné oběti, aby svůj čin následně stihli přehodnotit.

Podle vedoucího projektu C.D. Navarreta je to důkaz, že mysl může přeprogramovat vžité etické kódy.

Trolley problem

Problém poprvé nastínil filosof Philippa Foot v roce 1978. Jde o srovnání situace pilota, jenž řeší, zda si pro místo k havárii vybrat více či méně obydlené území, se situací soudce, který se snaží zabránit davovému lynčování obviněného. Při lynči by zemřel jeden nevinný člověk. Pokud by ale lynči bylo násilnými prostředky zabráněno, popřípadě pokud by si dav vylil hněv na orgánech státní správy, obětí by mohlo být mnohem víc. Je tedy ospravedlnitelné obětovat jednoho člověka, nebo se držet zákona až do krvavého konce? Experiment skýtá otázky pro kognitivní psychologii, filozofii a neuroetiku.

"Myslím, že lidé mají averzi vůči poškozování ostatních. Pokud k tomu dojde, znamená to, že tato averze musela být něčím přepsána. Zvládne to racionální uvažování, třeba tím, že svým konáním zachráníme pět jiných lidí. Pro některé z nás ale podobné uvažování může být natolik vysilující, že takové prospěšnější rozhodnutí neučiní," prohlásil Navarrete.

Ačkoliv je "vlakové dilema" staré už přes 30 let, videohra při něm byla použita poprvé.




Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Nikdo ji ještě nehrál, ale už autorům vynáší 100 tisíc dolarů měsíčně

Phoenix Point

Chystaná tahová strategie Phoenix Point útočí na nostalgické vzpomínky hráčů legendárního X-COMu. Ti tak zaplavují její...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Zabiják bohů je zpátky v plné síle. Recenze řežby God of War

God of War (2018)

Jedna z nejoblíbenějších exkluzivit konzole PlayStation se vrací, nicméně nebýt stejného hlavního hrdiny, ani bychom ji...

Další z rubriky

Realismus versus zábava, k čem se kloníte spíše?

Kingdom Come: Deliverance

Je pro vás realistický zážitek, jak ho dokážou hry zprostředkovat, důležitý, nebo se kloníte spíše k zábavě? Na vaše...

Lepší než film? Shadow of the Tomb Raider budí nemalá očekávání

Film Tomb Raider

Trailer doprovázející oficiální oznámení hry Shadow of the Tomb Raider toho příliš mnoho neukázal a na více informací...

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Telltale Games

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu...



Najdete na iDNES.cz