Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Závody Forza Motorsport 3 nabídnou hráčům přes 400 vozů

  • 344
Pohled pod dokořán otevřenou kapotu druhého pokračování Xboxové závodní série nabízí zážitek vpravdě vzrušující.

Forza Motorsport 3Psal se rok 2005, v Japonsku barevně kvetl kdoulovec a legendární závodní série Gran Turismo měla poprvé zažít, jak chutná konkurence. A byla to věru příchuť trpká. Vždyť xboxová série Forza Motorsport amerického vývojářského studia Turn 10 vtrhla mezi konzolisty jako Lewis Hamilton na koncert Pussycat Dolls a během dvou let si žánr precizních konzolových závodů když ne podmanila, pak alespoň dílem možná i téměř rovným rozdělila.

S prvním pokračováním navíc vnesla do stojatých šplouchanců vyjetého závodního oleje řadu vzrušujících novinek (systém Drivatar či na svět konzolí nevídaně živou a produktivní modařskou komunitu) a pak už jen spřádala síly na své další, v řadě již třetí díl. Jen nedávno skončivší E3 prozradila o smělých plánech Forzy 3 nové podrobnosti, pojďme si je proto shrnout, ať víme, co nás to vlastně letos říjnu čeká.

Branou k zážitku „pro hráče všeho věku“ má být rozsáhlý systém herních asistencí.

Forza Motorsport 3Jako se mediální tváří třetí Forzy staly rozšafné linie automobilu Audi R8 V10, stalo se heslo „přibližme hry lidem všeho věku“ jejím jednoznačným marketingovým mottem. Vždyť už od prvního dílu platila Forza za přísně realistickou a precizní zábavu pro hráče, kteří vědí, co chtějí, a kteří na Zeleném pekle německého Nürnburgringu znají každý výmol.

V kokpitu Porsche 962 zkrátka nebylo místo pro omyl, a tudíž ani pro přespolní, kteří si pletou volant s šunkovou pizzou a převodovku s druhem pálivých ančoviček. Jednoznačným cílem nové Forzy je tuto hranici mezi profíky a davem „přihlížejících“ zbořit – a udělat to pokud možno tak šetrně, aby se zdravé fanouškovské jádro série, nároční hard-core hráči, necítilo ošizeno na svých nezadatelných právech.

Branou k zážitku „pro hráče všeho věku“ má být rozsáhlý systém herních asistencí. Ke klasickému automatickému řazení přibudou totiž v třetí Forze hned dva volitelné asistenční prvky: automatická brzda a systém přetáčení času. Po pravdě řečeno, Forza Motorsport 3těžko říct, proč se kolem této dvojice zdvihlo na E3 takové haló, vždyť automatické brzdění, které hráči umožní držet po celý závod plynový pedál, a soustředit se tak jen na kroucení zatáček, bylo samozřejmou součástí třeba dnes už archivní závodní série od Microprose Formula One Grand Prix (od r. 1991!).

Systém (zatím) neomezeného přetáčení času, jenž hráči umožní odčinit fatální omyly, jichž se během závodu dopustil, už se inspiruje v novější produkci – podobnou schopnost poskytla neopatrným řidičům například povedená závodní akce Race Driver: GRID od Codemasters.

Forza Motorsport 3Ale ať se brala inspirace, kde se brala, na věci to nic nemění. Závodní neumětelové všech věků a tvarů dostanou do rukou často tolik potřebnou pomoc a Forza získá nové fanoušky i tam, kde by je dřív nenašla ani Hubbleovým teleskopem.

Ostatně i další novinka z dílny Turn 10 by mohla hráče závodní simulací dosud nedotčené přesvědčit. Jedná se o masivně vylepšený systém destrukce vozidel, který si tentokrát posvítí i na tolikrát skloňované převracení vozidel na střechu.

Těžko říct jakou páku páni vývojáři použili, aby tradičně neoblomné výrobce automobilů přesvědčili, že rozflákat jejich firemní chloubu o strom v rychlosti 180 km/h (a přetočit si hru zpět a rozflákat jejich firemní chloubu o strom v rychlosti 240 km/h) [a přetočit si hru zpět a rozflákat…] zní jako dobrý nápad, ale každopádně se to povedlo, a Forza 3 se tak bude moci pochlubit mírou destrukce na poměry tradičně konzervativních závodních simulátorů dosud nevídanou.

Forza Motorsport 3Dynamikou vpravdě nabitá kombinace přetáčení vozidel a času tak dává vzniknout poměrně nečekané konkurenci tradičním adrenalinovým sériím jako je Need for Speed nebo Burnout a bude jistě nesmírně zajímavé sledovat, dokáže-li nová Forza přitáhnout hráče i z tohoto segmentu vysokooktanové zábavy.

Dovedeme si dost dobře představit, že z výše řečeného se pravověrným fanouškům Forzy ježí snad i chlupy v nose, netřeba však házet wirelles volant za čtyři tisíce do žita. Je třeba zdůraznit, že všechny zmíněné asistenční prvky a ústupky ne až tak zkušeným hráčům (čti: neschopným) mohou zkušení závodníci směle ignorovat a navázat tam, kde ve Forze 2 šlápli na brzdu.

Trochu záhadou zatím zůstávají online režimy.

Čeká je více než 100 tratí, 400 vozidel (včetně netradičních mastodontů z říše SUV) Forza Motorsport 3od 50 výrobců a řada nesmírně sexy vylepšení, jako je například pohled z kabiny vozu nebo nastavitelné počasí a denní doba. Nejzajímavěji se nám ovšem zatím jednoznačně jeví vylepšená umělá inteligence protivníků.

K již zaběhnutému systému Drivatar, který dokáže sledovat jízdní styl hráče a přizpůsobit mu jízdu počítačových protivníků, totiž v říjnu přibude tzv. „Pressure system“. Tak jako v reálných závodech, i ve Forze nyní bude možné doslova vycukat soupeře před sebou a agresivní stíhací jízdou ho ve zvlášť vypjatém momentu přinutit k jezdecké chybě, a tudíž snadnému předjetí.

Psychická odolnost počítačových řidičů bude záviset na zvolené obtížnosti, takže bude pochopitelně tím těžší zdeptat jezdce před sebou, čím vyšší náročnost si před závodem zvolíte. Každopádně je to ale velice hezký prvek, který zase jednou rozbíjí stereotyp nechybujících, po „kolejích“ kroužících oponentů.

Forza Motorsport 3Z říše do slova a do písmene hard-core simulace zavítá do Forzy 3 deformace pneumatik v reálném čase, což byl doposud prvek zaslíbený výhradně jen nejnáročnějším PC závodním simulacím typu Live for Speed. Vliv na přesnost simulace tím samozřejmě ještě vzroste, stejně jako nároky na přesné vyvážení vozidla či směsi pneumatik. Kdo snad pochyboval o tom, že Turn 10 prodalo simulaci za „cool“ image, může dnes usínat v klidu a pokoji.

Potěší jistě také zpráva o dynamické sezóně, která bude nově probíhat formou kalendářního roku a nabídne až dvě stovky druhů závodních soutěží. Žádná sezóna by neměla být stejná, naopak – na základě závodů, k nimž se přihlašujete nejčastěji, vám hra sestaví na každý rok takový program, aby co nejlépe odpovídal vašemu stylu a preferencím. Než projedete každý jeden připravený závod, měli byste na chronometru protočit pěkných 50 hodin herního času.

Forza Motorsport 3Spíše jako zklamání bychom naopak hodnotili pouze osm aut na trati během závodu – snad je to daň plynulému frameratu 60 snímků za sekundu, každopádně víc aut, víc závodění. Tak snad příště.

Trochu záhadou zatím zůstávají online režimy – autoři si tuto oblast na E3 vysloveně šetřili „na potom“ a než bychom se pouštěli do obskurních spekulací, raděj si projděme to málo, co nakonec vývojáři skutečně pustili. V první řadě se můžeme těšit na řadu online žebříčků – klasifikovat se bude vše od konvenčních nejrychlejších časů, přes nejlepší ingame videa (och ano, na možnost jednoduše nahrávat efektní videa by byla škoda zapomenout), machinimy, ale i mody.

Modařské scéně obecně se hodlá třetí Forza věnovat s velkou pozorností, však to taky byli právě modaři (často sami nehráči), kteří z Forzy učinili v Americe takřka Forza Motorsport 3popkulturní záležitost. Forza 3 jim poskytne větší prostor pro medializaci svých výtvorů prostřednictvím přehledného žebříčku nových, nejstahovanějších či nejlépe hodnocených výtvorů.

Rozrůst a zjednodušit by se měla také možnost úpravy vozidla – rozrůst co do dostupných technologických upgradů (až o 50 % větší nabídka než ve Forze 2), zjednodušit co do možnosti základního malování. Objeví se také něco jako certifikát kvality – ke svému času do online žebříčku ho získá každý, kdo zajede rychlé kolo bez použití jakékoliv vnější asistence, přetáčení času samo sebou nevyjímaje.

Třebaže se tak v jednom žebříčku objeví časy „čisté“ a „upravené“, neměl by být problém rozeznat, kdo si k dokonalosti pomohl a kdo se k ní dobral dlouhým tréninkem. Podobně bude hráč věrný poctivé práci odměňován i během sezóny; Forza Motorsport 3zvítězí-li v závodě bez použití asistentů, bude se moci těšit z výrazně vyššího finančního ohodnocení.

Forza Motorsport 3 se zatím, čtyři měsíce před plánovaným vydáním, jeví jako splnění všech vyslovených i tajných přání milovníků rychlých kol na Xboxu 360. Otevírá se nováčkům v míře, jaká byla doposud zvykem jen u adrenalinových arkádových sérií, a zároveň přitvrzuje v míře a přesnosti simulace. Podaří-li se vše stihnout včas a k obrazu prezentovanému světu na E3, čekají nás v říjnu doslova motoristické hody.

Index očekávání: 90%