Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závody nebyly nikdy tak divoké. Vyzkoušeli jsme třetí Motorstorm

  16:45aktualizováno  16:45
Adrenalinové závody Motorstorm zčeřily herní vody již prvním dílem. Pořád se ale mají kam vyvíjet.

Motorstorm: Apocalypse

Když se na trhu zároveň s uvedením konzole PlayStation 3 objevily i akční závody Motorstorm, způsobily menší pozdvižení. A to nejen díky pohledné grafice na systému nové generace. Styl jízdy v terénu byl sám o sobě divoký, ale tempo hry přímo nutilo divočit pořád víc a víc. Oproti třetímu dílu to ale tehdy byla nedělní procházka v parku.

Motorstorm: ApocalypseTřetí Motorstorm, jenž v našich končinách bude mít podtitul Apocalypse, si za prostředí pro ukrutně divoké závodění vybral zemětřesením zdevastované město. To samo o sobě vypadá dost zle, ovšem zkázy ještě ani zdaleka není konec. A jako na potvoru se tektonická činnost musí hlásit ke slovu zrovna v průběhu závodů.

Díky tomu nemůžete být nikdy v klidu. Každou chvíli totiž hrozí, že se někde zvedne kus země, jinde že se pořádný kus zase propadne nebo že se začne bortit poblíž stojící budova. Na mysl se tak bere podobenství se známým heslem, že "nevíš dne ani hodiny". Alespoň tedy v počátcích.

Motorstorm: ApocalypseTo dělá hru velmi variabilní, ale zároveň i nevypočitatelnou. Změny terénu totiž mají za následek, že žádná dvě následující kola nejedete po stejné trati. Těžko z prvního hraní usuzovat, nakolik se budou tyto změny opakovat. Respektive takto: ony se opakovat určitě budou, ale otázkou zůstává, jak rychle bude možné ze naučit, že v této zatáčce vám tehdy a tehdy spadne na hlavu půlka domu, nebo přes kterou rampu neskákat, protože za ní má ve zvyku se otevírat propast.

V zásadě je to ale jedno, protože již v předchozích dílech nabízely tratě několik možných tras a naučit se je dokonale s ohledem na různé typy závodních strojů si žádalo značné úsilí a dobrou paměť. A teď si představte, že nyní bude v průběhu závodů ještě docházet i ke změnám tvaru terénu.

Ty jsou někdy opravdu zákeřné a mohou vám způsobit značné problémy, ale zároveň vám mohou být i ku prospěchu. Není sladšího pocitu, když to skupina pěti soupeřů postupně naboří do nově vzniklé překážky, zatímco vy kolem nich prosvištíte s prstem na boostu a ještě proskočíte tmavým mrakem prachu. A Motorstorm: Apocalypsenení většího pocitu zmaru, když vám vzápětí přistane něco na hlavě a všichni vás zase předjedou.

Některé katastrofy přicházejí naprosto znenadání a zdánlivě nemohou skončit ničím jiným než totální bouračkou. Zdání ale občas klame. Občas se totiž dá vylízat i z hodně ožehavých situací, protože se zde objevuje vlastně jediná opravdu výrazná novinka.

Ve chvíli nejtěžší se totiž na obrazovce objeví symbol tlačítka, po jehož stisknutí se ve hře na chvíli zpomalí čas, díky čemuž máte šanci vyjít z dané situace se ctí. Není to ale rozhodně žádná zívačka, protože interval zpomalení je dost krátký, a tak to bude chtít chvilku adaptace, než se tento element naučíte ovládat opravdu dobře.

Další novinky jsou poněkud méně výrazné, ovšem nikoliv bezvýznamné. Fanoušky série jistě potěší fakt, že jízda má opět o poznání vyšší tempo, čímž naplňuje již před druhým dílem deklarované heslo autorů. Ti tehdy říkali, že Motorstorm: Apocalypsejejich cílem je, aby "hra byla co nejbrutálnější". Neměli ovšem na mysli masakrování chodců, ale celkový dojem ze hry, v níž na nějaký odpočinek není čas ani pomyslet.

A když už jsme u té závodní brutality, tak nelze nezmínit, že úplně nejbrutálnější jsou stroje na velkých kolech, takzvané Monster Trucky. Víme, že jsme to tvrdili už u druhého dílu, ale to jsme ještě netušili, co přinese ten třetí. Pokud se tedy nacházíte poblíž Monster Trucku, a Monster Truck zároveň není vozidlo, které řídíte, pak byste měli mít jediný cíl: dostat se od tohoto obra co nejrychleji a co nejdál. Snad kromě náklaďáku totiž pod svými koly sešrotuje vše, co se mu pod ně připlete a i z klasického amerického terénního pick-upu dokáže udělat fašírku, aniž by si toho všiml.

Rozdíly mezi jednotlivými třídami vozů tak budou zase o něco větší než kdy předtím. Tentokrát to ovšem navíc bude umocněno nejen různými možnými trasami, ale nově především i zmíněnými změnami terénu.

Ne úplně dokonale na nás zatím zapůsobila fyzika. V předchozích dílech se Motorstorm: Apocalypsevozidla vždy poměrně věrně "kodrcala" po hrbolatém povrchu a občas je nějaký ten větší šutr dokázal pěkně vystřelit vzhůru. Nyní ovšem, zejména vzhledem k danému prostředí, se na trati povaluje více rozměrnějších překážek, což nedělá úplně dobrotu. Auta na nich totiž podivně nadskakují a upřímně řečeno jsme zatím vůbec nepochopili, zda je potřeba se přes ně naučit jezdit nebo se jim důsledně vyhýbat. Druhý případ by si ale v některých místech žádal až vysloveně profesorsky čistou jízdu.

Ani přesto ale není pochyb, že Motorstorm: Apocalypse bude opět velkým závodním hitem. Ocenit je potřeba především to, že autoři nepropadli pocitu falešného uspokojení a snaží se nadále tento vlastní koncept dále rozvíjet. A nutno říci, že se jim to zatím podle všeho stále daří.



Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...



Najdete na iDNES.cz