Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdeněk Polách vzpomíná: jak jsem zakládal Bonusweb.cz

aktualizováno 
Myšlenka založit BonusWeb vznikla na chatu. Ovšem psaní mě bavilo dávno předtím a hry byly náš život už od základní školy.

Zdeněk Polách

Zdeněk Polách„Měl bys čas napsat pro mě článek o tom, jak jsi tenkrát zakládal BW, co tě k tomu vedlo, jaký to mělo úskalí?“ Napsal mi Ondra Zach po ICQ. Zavzpomínal jsem na dobu, kdy jsem přesně tímhle způsobem přemlouval autory k tvůrčí aktivitě já, a souhlasil.

Pochopitelně, jako oni tehdy, jsem tento text dodal pár minut před uzávěrkou a to jen díky tomu, že v průběhu stanovené lhůty se Ondra několikrát připomněl.

BW 10 let
Slavíme desetileté výročí – pojďte si u této příležitosti zahrát v našem turnaji o PlayStation 3 a další ceny.

Jak už jsem psal na svém blogu, myšlenka založit BonusWeb vznikla na chatu. Ovšem psaní mě bavilo dávno předtím a hry byly náš život už od základní školy.

Když nebudu počítat seznamování se s Atari a věčně chybujícími kazetovými páskami, supermoderní Amigu s disketovou mechanikou a počítačový kroužek, kde jsme se nenaučili nic víc než z tehdy osmipalcových disket nahrávat do síťově zapojených počítačů Manic Minera, vyrůstal jsem na legendách jako Civilizace, Dune II, Transport Tycoon, Prince of Persia či Wolfenstein 3D.

BonusWeb 2000
Bonusweb.cz v druhé polovině roku 2000.

Hry, jejichž grafika je dávno překonaná, na rozdíl od hratelnosti. Byla radost o nich psát, byť v době, kdy BonusWeb vznikal, už pouze do rubriky klasika. Přesto to byla jiná doba. Doba, kdy jsme se poznávali po mailu, scházeli se na chatech a spřádali plány, jak porazit konkurenci a být nejlepší, nejnavštěvovanější.

Nebylo to kvůli geniálnímu byznys plánu udělat jedničku na trhu, prodat a zmizet. V sedmnácti jsme něco podobného možná probírali na škole, ale nikoho by nenapadlo, že přes svého koníčka, jímž byly tehdy „dospělými“ zavrhované počítačové hry, půjdou tyhle teoretické poučky uvést do praxe.

Zdeněk Polách - XBOX
Konzole Xbox koupená v USA v den uvedení na trh. Možná první Xbox v ČR.
Nám šlo o to se realizovat, exhibovat před co nejširším publikem. Nepsali jsme pro peníze, naopak, veškeré peníze jsme do BW vráželi. Nikoho z nás, tehdy, před deseti lety ani ve snu nenapadlo, do jakých rozměrů se BonusWeb rozroste. Dělali jsme to proto, abychom mohli nosit ta úžasná reklamní trička s logem EA či postavičkou nej her té doby, o kterých ostatní jen četli ve Score nebo v Excaliburu.

Abychom měli originálku naší oblíbené hry, v lepším případě ještě předtím, než byla oficiálně uvedena na trh. A když se nás někdo zeptal: „Ty znáš BonusWeb?“, tak jsme s pýchou říkali: „Jasně, já tam píšu.“ A na chvilku jsme si pak užívali ten obdivný pohled, jakým jsme my dříve vzhlíželi k lidem, kteří tehdy dělali herní časopisy.

BW Redakce
Tehdejší redakce: Pavel Mondschein, Alenka Kiriloviczová a Martin Kaller.
Stejně tak vznikla i naše slovenská verze a redakce. Tamní nadšenci sdružení kolem bratra našeho dvorního grafika Radovana „Upíra“ Ryboviče nejenže aktivně psali recenze ve slovenčině, ale zejména vytvářeli zpravodajství od tamních vývojářů.

Na tom ostatně BW stavěl nejvíce, protože přeložené novinky více či méně kvalitně nabízel tehdy každý a bylo jasné, že jedině původními zprávami o českých projektech můžeme prorazit. BW.sk sice nepřežilo déle než rok, Upírova grafika ovšem BonusWeb zdobila dlouhých devět let a krom celkové podoby Upír vymyslel i logo s kulatým B či maskota Bonazze. A nezapomenutelný aprílový design v ruských barvách s menu psaným Azbukou.

BW Red - AprílApríl byl ostatně den, kdy jsme se vždycky vyřádili. Pamatuju si na bouřlivé reakce některých lidí u článku o zrušení Diabla 2, stejně jako na zájemce o hry, které vznikly jen v hlavě autorů Petra „BigPetera“ Ticháčka nebo Dimitriose „Bedry“ Vlasakudise. Taky si pamatuju, jak jsme s Rivou v malém kanclu v Opavě do detailů ladili screenshoty k Hideouš & Kryplouš a hádali se, koho dát na plakát na chodbě psychiatrického oddělení.

BW Apríl - RED
Apríl 2002 - šablona BW v "rudém" podání.
Když se z Apríla stala tradice, měsíc před se autoři a týden před čtenáři těšili na to, s čím se vyrukujeme. A nejen my, Apríl ctila většina velkých serverů. A jestli mi něco po nezbytné „profesionalizaci“ chybí, tak je to právě tohle – nadšení, osobní přístup. A to nejen na BonusWebu, ale na českém internetu obecně.

Co mi naopak nechybí jsou věční reptalové. Že to s BW jde z kopce, případně že co tam vyjde ani nestojí za řeč, jsem četl v diskusích od jeho počátků, přesto tam tehdy každé ráno chodili všichni včetně těch, kdo v herní branži něco znamenali, něco dokázali. Vochozka, Pavlíček, Vrťátko. Jejich ranní emaily chodily v podobný čas, přesně jsem tehdy věděl, na kolikátou chodí do práce.

Vývojáři, manažeři všech herních společností, které prošly Českou republikou, lidé z JRC, konkurence. BW od jisté doby patří mezi mezinárodně uznávané webziny. Ostatně, myslíte si, že herní legenda Sid Meier, autor Civilizace a mnoha dalších úspěšných her, přijímal ve svém Firaxáckém studiu k rozhovorům kde koho?

BonusWeb - stará redakceŽe BW půjde do kytek po zavedení BW Profi bylo taky věčné téma. Upřímně si myslím, že placená služba měla svoje opodstatnění. Ve své době výrazně snížila náklady za konektivitu a byla naším argumentem před vedením v době Dot.com krize, kdy byly snahy šetřit za každou cenu hlava nehlava.

Navíc nám umožnila z vydělaných peněz navštěvovat vývojáře a referovat o jejich produktech ne na základě článků jiných, ale na základě vlastních zkušeností. A kdybych se dneska po všem, co jsem si vyslechl a po tom, jaký byl ohlas rozhodoval, jestli do BW Profi jít nebo nejít, šel bych do toho znovu.

Stejně jako do věčného popichování se s Jaydeem. Konkurenční boj a žabomyší války byly ostatně hlavní hybnou silou všech herních magazínů té doby. Pamatuju si, jak každý nový herní časopis vznikal s cílem „porazit BonusWeb“. A i nás flamewars nutily zlepšovat se, vymýšlet nové věci a urychlit přirozenou evoluci a růst návštěvnosti na úkor toho druhého.

Zdeněk PoláchVe výsledku na tom vždycky profitoval čtenář. Jednak se pobavil, druhak vždy přibyla nějaká ta funkce. Dnes se tím bavím i já; často navštívím poslední zachovalé archivy Evilmindových postřehů z Guardiina, webu, který dřív hodnotil aktualizace a obsah herních magazínů a usmívám se tomu, jací jsme byli.

A kam se poděli lidé, kteří za BW tehdy stáli? Pavel „Mondy“ Mondschein se pohybuje na poli českých herních distributorů. Alenka Kiriloviczová je šťastná máma dvou capartů a Radovan „Upír“ Rybovič už se taky víc věnuje otcovským povinnostem než hrám. Lukáš „Čočík“ Codr odletěl do Šanghaje, kde pracuje v tamní pobočce Take 2. Martin Kaller je stále aktivním herním autorem, stejně jako Petr „Sleepless“ Poláček. Andrej „Antek“ Čírtek je tiskový mluvčí ministerstva obrany a David Slížek dělá šéfa jednoho kanálu Českého rozhlasu.

Zdeněk PoláchHonza Bílek se vypracoval na šéfa headhuntingové společnosti a i adventurní legenda Petr „BigPeter“ Ticháček je tátou, který překládá hry a sem tam ještě něco někam napíše. No a ostatní tu koneckonců více či méně často potkáváte stále, nebo se po nich slehla zem.

Ale, dost bylo vzpomínání. Je na čase popřát BonusWebu do další desetiletky. Takže přeju, aby o něj vždy pečovali lidé, kterým na něm záleží. Aby jeho autory bavilo psát tak, aby to i návštěvníky bavilo číst, aby těch čtenářů chodilo na BW co nejvíc a reakce byly spíše pozitivní než negativní. Aby jeho jméno i nadále budilo respekt. Prostě aby plnil své motto z doby, kdy vznikal, tedy: být vstupní bránou do světa her na internetu.

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.