Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelenhgorm, 1. epizoda - návod

  12:00aktualizováno  14. listopadu 12:36
Adventura Zelenhgorm se snaží o návrat do dob interaktivních filmů a nutno říct, že právě tato skutečnost ji činí zajímavou, ačkoliv žánr již vymizel. Pokud jste podlehli pokušení Zelenhgorm si zahrát a čirou náhodou se vám podařilo nešťastně zatuhnout, využijte našeho kompletního návodu na celou první epizodu hry.

Zelenghorm První část z cyklu Zelenhgorm nás přivádí do malé vesničky Senava a jejího blízkého okolí. Jelikož je prakticky celé herní prostředí přístupné hned od počátku, ještě před použitím návodu vám doporučuji si celou vesnici projít, abyste se zorientovali a věděli, kde je například hospoda, tržiště, kde má dům vaše babička nebo kde se nachází maják. V návodu již počítám s tím, že už vesnici Senava jakž takž znáte. Snažte se mluvit s každým a sbírat (a nakupovat) vše, na co narazíte… Teprve až když si nebudete vědět rady, nahlédněte do tohoto návodu.

Lovení perel: Perly zde slouží jako platidlo a vzhledem k tomu, že u stánků na trhu strávíte spoustu času, bude nutné jich mít HODNĚ. Naštěstí jejich zisk není nikterak obtížný, protože se dají jednoduše sbírat na mořském dnu. Ve hře se nacházejí celkem 3 lokality, kde se lze potápět. Jedna je u blikajícího majáku, druhá za hospodou a třetí u převozníka. Vždy, když se potopíte, máte zhruba půl minutky čas na to, abyste prohledali všechny škeble na dně. Jakmile se spustí hudba a hlavní hrdina Arrikk začne hlasitě dýchat, je načase vynořit se zpět nad hladinu.

A na závěr ještě jedna rada – vyhýbejte se souboji se strážemi. Jednak není jednoduché je porazit a i když se vám to podaří, stejně skončíte na noc ve skřipci, ne-li ještě hůře. Proto doporučuji uložit si hru kdykoliv před komunikaci se strážným, neb nikdy nevíte, jak špatně mohou vaše dobře míněné záměry dopadnout.

No a nyní již vzhůru do Senavy…
zelenhgorm Když se probudíte ve svém domě, máte u sebe (v inventáři) pouze lupu. Ta slouží k prohlížení vašeho zápisníku, který naleznete na záchodu, což je místnost hned vedle ložnice, kde jste se probudili. V ložnici popadněte kbelík (na zemi vedle postele), v přízemí domu ještě naleznete pilník (na pracovním stole), ústřice (v bedýnce vedle obyčejného stolu), váček s perlami (v šuplíku u stolu) a misku (na poličce u zdi).

Od domu se vydejte pěšinkou až na okraj vsi, kde po vaší pravici hrabe starší žena trávu. To je vaše babička. Promluvte si s ní a požádejte o peníze, načež dostanete 10 perel. Pokračujte dál do vsi, kde dojdete k domku s ženou v okně. Ta vás požádá, jestli byste jí na trhu nekoupili klubko vlny. Vyhovte jí, načež dostanete 2 perly.

Kde je trh a krámek s vlnou?
Na návsi (před hospodu) se vydejte napravo od studny k tržišti. Zde si můžete koupit naprosto všechno, nicméně většina z toho není důležitá. Krámek s vlnou se nachází a téměř na samotném konci tržiště. Vlnu, koupenou za 1 perlu, pak odneste ženě v okně.

Na konci uličky na trhu má krámek věštec. Za jednu perlu si u něj můžete zahrát různé hry a pokud vyhrajete, dostanete od něj užitečnou radu. Sice vás to bude stát pár perel, ale doporučuji vám si u něj zahrát (a vyhrát!) hned několik her, protože se například dozvíte, že se musíte dostat na loď za vaším domkem a přes stráž se dostanete pouze v jejich vlastní uniformě.

Kde a jak získat uniformu?
Uniformy jsou skladovány v sídle konzulátu – to je ta velká budova za mostem přes řeku. Vstup do ní však hlídá stráž. Když ale před stráží zahnete vlevo, dojdete k malému okénku ve zdi, které je zabité deskami. Bude zapotřebí získat páčidlo, kterým byste tyto desky odštípli.

zelenhgorm Kde získat páčidlo?
V hospodě. Zajděte do hospody, usedněte za volný stůl a u hospodského si objednejte pivo. Jakmile ho dostanete, nepijte ho, ale otočte se doprava a jděte k sudům, v nichž páčidlo naleznete. S páčidlem odstraňte desky z okna konzulátu a vlezte do temného sklepené. To je bohužel až moc temné, takže si budete muset obstarat nějaké osvětlení.

Kde sehnat osvětlení?
To je jednoduché – v městečku stojí jeden krámek, v němž se prodávají svíčky (v uličce napravo od hostince). Promluvte si s prodavačkou a za 5 perel kupte 10 svíček i se zapalovačem. Vraťte se do sklepení konzulátu a v temné chodbě použijte v inventáři zapalovač na svíčku – tím získáte světlo. Chodbami pokračujte dopředu, dopředu, dopředu, na křižovatce doleva a pak ještě jednou dopředu. Dorazíte až k sudům s rybami. Podívejte se nahoru na strop, kde uvidíte padací dveře. Bohužel jsou zamčené a vy budete muset sehnat klíč.

zelenhgorm Kde sehnat klíč?
S klíčem to bude trochu obtížnější. Nejprve je třeba získat ostré nůžky. Jděte ke stánku prodavačky svíček a odtud se vydejte za hospodu (nikoliv zpět před ni, ale za ni – klikněte napravo od stromu u hospody). Za hospodou je křoví, které prohledejte – najdete v něm tupé nůžky. Vraťte se ke stánku se svíčkami a pokračujte dále dírou v plotě, kudy projdete až brusce. Na ní nůžky naostřete. Hned naproti brusky stojí malá bouda, do níž je vchod uzamčen malou přezkou až dole u země (viz obrázek). Tuto přezku přestřihněte nůžkami. Vlezte do boudy a seberte v ní natahovací kliku. Na stěně pak uvidíte bílý obrys klíče, který si překreslete do zápisníku (použijte zápisník na klíč). Nyní se vypravte přes celé městečko až na pobřeží s blikajícím majákem. Zde prohledejte hromádku sutin pod skálou – naleznete v ní kovovou destičku. Nakonec je třeba namíchat lepkavou směs.

Pokud jste tak ještě neučinili, seberte mlýnek z kůlny u svého domu. Vypravte se na trh a kupte zde rýži (rice) a vejce (eggs). Ze svého domu už byste měli mít u sebe ústřice, které v inventáři rozemelte v mlýnku a totéž proveďte i s rýží. Nyní si v inventáři připravte misku (kterou jste sebrali též ve svém domě) a vložte do ní postupně rozemleté ústřice, rozemletou rýži a vejce. Tím získáte lepící svěs, kterou obratem natřete na kovovou destičku. Na tu přiložte papír s obrysem klíče a ten nakonec „vyřežete“ pilníkem (který opět naleznete ve svém domě) – klíč je na světě.

Vraťte se do sklepa konzulátu až pod padací dveře na stropě. Použijte na ně klíč. Ve skladu konzulátu seberte ze stojanu jednu uniformu a vraťte se do sklepení, kterým projděte ven na denní světlo. Nyní je třeba se převléct do uniformy stráží.

Jak se převléct do uniformy stráží?
Jděte do svého domu a vyjděte do patra, kde klikněte nejdřív na zrcadlo na stěně a pak na věšák nalevo od něj – tím se převlékněte. Vyjděte ven a jděte za dům k lodi. Promluvte si se strážemi a na jejich otázky odpovídejte možnostmi 2 (Am I early? Master Dienn…), 2 (Oh excuse me! I was stung…) a 1 (Yes, of course!). Teď jste před lodí sami. Avšak nevíte, jak se dostat nahoru na palubu.

zelenhgorm Jak se dostat na loď?
Potřebujete k tomu dvě věci – žebřík a provaz s hákem. Na křižovatce pěšinek kousek od vašeho domu (jedna vede do vsi a druhá k majáku) lze vejít taktéž na zahrádku před dům vašeho strýce. Jděte tam a zaklepejte na dveře. Jakmile se strýc objeví, poproste ho o zapůjčení žebříku. Vyhoví vám. Poté se vydejte až před dům konzulátu a dejte se po pěšince doprava. Když budete stát čelem ke kamenným schůdkům, otočte se o 180 stupňů – před sebou uvidíte malou hromádku haraburdí, kterou prozkoumejte – naleznete v ní hák. Vedle hospody stojí krámek, ve kterém prodavač nabízí provaz a hřebíky s kladivem. Kupte si provaz (za 2 perly). V inventáři spojte provaz s hákem.

Vraťte se před loď a použijte na ni žebřík a posléze hák s lanem – objevíte se na palubě. Sejděte po schůdcích na dolní palubu, kde naleznete zařízení s klikou a hákem. Zavěste na hák vědro (to jste sebrali ve svém domě) a zatočte s klikou stroje – vědro se spustí dolů do řeky a nabere se do něj voda. Vědro s vodou seberte. Otočte se a vlezte do úzkého prostoru pod horní palubu. Zde se nacházejí dveře, na které použijte vědro s vodou. Uprostřed dveří se nacházejí tři nádobky. Každá má nahoře a dole ventil, kterým se do ní napouští/vypouští voda. Když potom na nádobku kliknete, v závislosti na množství vody vydá nějaký tón. Vy samozřejmě potřebujete nastavit hladiny v nádobkách tak, aby vydávaly ty správné tóny.

Jak zjistit správné tóny?
Základem je dostat se na ostrůvek s blikajícím majákem. Pokud ještě nemáte kliku, skočte si pro ni do boudy, ve které je obrys klíče od padacích dveří ve sklepení. Dále si v krámku u hospody kupte kladivo a hřebíky. Nyní se vydejte na pobřeží k majáku a přistupte k zařízení, kterým se přitahuje loďka na provazech. Použijte na zařízení kliku, čímž se dostanete na ostrůvek s majákem. Obejděte ostrůvek zezadu a všimněte si zářícího oranžového krystalu ve skále. Uštípněte kus krystalu kladivem. S krystalem se vypravte na zadní dvorek za dírou v plotě ve vsi – tam, kde jste brousili nůžky. Když půjdete ještě dál do zahrady, uvidíte v jejím centru stát obrovský bílý kulatý monolit. Po jeho stranách je vytesáno celkem pět symbolů. Když na ně kliknete krystalem, spustí se vždy nějaká zajímavá animace. Když kliknete krystalem na symbol slunce, uslyšíte zaznít 3 tóny. Zapamatujte si je, protože právě tyto tóny musíte nastavit na dveřích na lodi. Vraťte se tedy na loď ke dveřím a nastavte obsah vody ve třech nádobkách následně (zleva doprava): 1. nádobka – 100% plná, 2. nádobka – 25% plná, 3. nádobka 50% plná. Poté na nádobky klikněte (opět zleva doprava) a dveře se otevřou.

Objevíte se na chodbě s dalšími dvěma dveřmi. Jedny z nich jdou otevřít za pomoci krystalu. Otevřete je tedy a vejděte do kajuty. Kajuta má dvě patra, která můžete prozkoumat. Pro vás je však důležitá jen jedna věc, a tou je získání mapy. Přistupte ke krbu a prozkoumejte šuplík ve spodní části skříně, která stojí před vámi – naleznete v něm mapu. Tu si můžete v inventáři pomocí lupy důkladně prohlédnout. Při opouštění lodi odmítněte jít s vojákem na pivo a pak mu vraťte svoji halapartnu. Dále se ještě jděte k sobě domů převléci do civilního oblečení. Je nebezpečné producírovat se po vsi v ukradené vojenské uniformě!

Co je to za mapu?
Pokud vás zajímá, jakou mapu jste to sebrali, zajděte za vaší babičkou do jejího domu a zeptejte se jí. Hlavně se informujte na Chrám draka – zjistíte, že k němu vede cesta z rýžových polí. Nakonec babičce udělejte radost a oznamte jí, že se hodláte do Chrámu draka vypravit. Nejdříve se však potřebujete dostat k rýžovým polím a v tom vám pomůže jedině místní převozník, kterého najdete na molu za domem konzulátu.

Jak přemluvit převozníka, aby mě odvezl na rýžová pole?
Aby vás převozník převezl, potřebujete mít u sebe mapu – tu už máte. Pak je ale ještě nutné vlastnit jiné předměty. Jaké, to se dozvíte z listiny, kterou naleznete na trhu, naproti stánku s vlnou. Na papíru je nakresleno kuře, sud piva, ryba, hrušky a podivný kruhový předmět. Tento kruhový předmět naleznete v domku vaší babičky, zbylé předměty nakoupíte na tržišti (každý stojí 1 perlu). Se vším se pak vypravte za převozníkem a během dialogu volte následující odpovědi: 2 (Fery me to the rice fields), 3 (Here! Here is my map), 3 (I am on my way to one…), 3 (Yes, of course! Here is the paper!), 2 (Of course).

Jakmile vás převozník odveze k rýžovým polím, vykročte vstříc bráně a pak se vydejte skalní rozsedlinou napravo. V noci seberte z hromady nějaké suché dříví a v inventáři jej zapalte zapalovačem. Nakonec ulehněte na deku vedle ohně, načež usnete. No a co se bude dít po vašem probuzení, to se bohužel dozvíte až v druhém díle.

Autor:




Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.