Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zenfar II – alien science fantasy RPG

  12:00aktualizováno  10. července 1:39
Tak tímto podivným podtitulem označují své nové RPGčko sami autoři. Je to označení vcelku trefné, neboť ve světě Zenfar najdete jak energetické zbraně, počítače a další vymoženosti, tak magické síly, se kterými se jinak setkáte jen v čistých fantasy hrách. Pokud vás láká toto neobvyklé spojení, přečtěte si o hře Zenfar II více v této recenzi.

Zenfar II Bez velkého humbuku a reklamní kampaně na nás vyskočilo nové RPG od firmy Dynamic Adventures, které nese tajuplný název Zenfar II. Nevím, kolik z vás mělo tu čest hrát díl první, ale o mnoho hráčů se asi jednat nebude. Děj hry se opět odehrává na planetě Zenfar, kde spolu žijí různé více méně humanoidní rasy, ale i všelijaké bizarní bytosti. V tomto světě vedle sebe existuje jak vyspělá technologie, tak mystické síly. Hlavní zápletka je postavena na návratu starobylého zla, které je třeba za každou cenu zastavit. Příběh tedy na první pohled není nijak originální, ale nebojte se, samotná hra až zas tak přímočará není.

Na začátku hry si vyberete jednu z pěti postav, za kterou chcete hrát. Už při tomto výběru vás asi mile překvapí skutečnost, že autoři si celkem pohráli s vlastnostmi a dovednostmi našich hrdinů. K dispozici máte deset základních vlastností (více méně klasické, síla, inteligence, ale třeba i krása) a osmnáct dovedností. Tyto dovednosti vám jistě připomenou hru Fallout, i zde totiž najdeme boj beze zbraně, ovládání ručních zbraní na blízko, střelbu, ale také například léčení, plížení, znalost světa, bezpečnostní systémy a tak dále. Kromě těchto dovedností se zde objevují i činnosti typické pro mystickou část světa Zenfar, tedy zjednodušeně řečeno několik druhů magie.

Zenfar II Po výběru postavy se objevíte na své základně a po rozhovoru s velitelem dostanete první úkol. Pokud se trochu porozhlédnete po okolí, nenásilnou formou se naučíte používat některé dovednosti, najdete pár věcí a podobně, prostě takové seznámení s ovládáním. Záhy zjistíte, že vaše statistiky jsou opravdu důležité – s chabou inteligencí se nenalogujete do počítače, na vaší všímavosti závisí nalezení některých předmětů, bez vysoké schopnosti interakce zase nenavážete rozhovor s některými osobami a tak dále. Nápad velmi dobrý, ale bohužel ho kazí jedna podstatná skutečnost – pokud opustíte lokaci a pak se do ní vrátíte, můžete dříve neúspěšnou činnost vesele vyzkoušet znovu. Pokud potkáte nějakou osobu, můžete s ní zkusit pohovořit, okouzlit ji svým luzným zjevem, zaútočit na ni, případně ji dát nějaký předmět či seslat nějaké kouzlo.

Někdy získáte rozhovorem zajímavé informace, jindy vám zase dotyčný/á zadá nějaký úkol. Některé postavy je možno nabrat do party. Zde však autoři svoji představivost nijak nezatěžovali, prostě přijdete k postavě a kliknete na Join – žádný rozhovor, žádná záchrana z vězení a podobné záležitosti, které obvykle nabírání dalších členů party provázejí. Do party postupně přiberete tři další postavy a hned je vám na cestách veseleji. Při svém putování můžete rovněž narazit na osoby, se kterými lze obchodovat a vylepšovat si tak obsah svého inventáře. Tím se dostávám k dalšímu podstatnému prvku RPGček – k vybavení. V této hře Zenfar II není příliš pestré. Setkáte se s několika druhy brnění, samozřejmě se zbraněmi (těch je poměrně slušné množství), s několika „dobíječi“ hitpointů a psychické síly a s několika speciálními předměty. Nejdůležitější součástí vašeho vybavení bude samozřejmě výzbroj, jelikož po planetě Zenfar se potlouká docela dost tvorů, kteří vám nejsou zrovna přátelsky nakloněni. Navíc proti sobě můžete leckdy poštvat i osoby, které sice nejsou nijak krvelačné, ale nechají se vyprovokovat necitlivě vedeným rozhovorem. Boje probíhají v reálném čase, a to tak, že prostě kliknete na cíl a vaši hrdinové do něj sami střílí a mlátí. Souboj můžete zpestřit sesláním nějakého kouzla, ať už ochranného či léčivého na své postavy, nebo útočného, paralyzačního či podobného na nepřátele. Své postavy můžete ovládat buď jako celou skupinu, nebo jednotlivě. Za vítězství v boji získáváte tréninkové body, tedy v podstatě jinak nazvané zkušenosti. Postupem času se vám pak zlepšuje titul (tedy vlastně level).

Prostředí planety Zenfar je poměrně pestré. Na svých cestách navštívíte nejen pouště, lesíky a bažiny, ale zavítáte i do různých měst a jiných sídel. Krajina je rozdělena na jednotlivé lokace, přičemž každá zabírá přesně jednu obrazovku. Krajina tedy není scrollovací jako třeba v Baldur´s Gate nebo Falloutu, ale je řešena spíše stylem, který známe ze starších adventur. Mě osobně toto zpracování příliš nesedí. Neustále přebíháte sem a tam, navíc nemáte k dispozici mapu, takže se může stát, že za chvíli ztratíte orientaci. Na druhou stranu Zenfar II je však pravda, že není těžké hru mapovat na čtverečkovaný papír, ale přiznejme si, že na to už je dnes většina hráčů trochu líná. Když už jsme u té mapy, napadá mě, že ve hře není ani deník. To už je dnes také v podstatě standard. K dispozici však máte alespoň seznam questů, sice bez bližšího vysvětlení, ale pokud vám slouží paměť, neměl by v tom být větší problém.

Celá hra se ovládá myší, k dispozici je však i několik klávesových zkratek. V levé části obrazovky si můžete přepínat informace o postavě, inventář (který je bohužel pouze textový) a výčet dovedností. Další akce jsou přístupné z dolní lišty. Klasické menu obsahuje save a load, k dispozici jsou však z nepochopitelných důvodů jen tři sloty. Nenajdeme zde žádné options, takže s volbou grafiky, hlasitosti a podobně se můžete rozloučit. Dále je zde již zmíněný seznam questů, dva sloty pro použití předmětů, přehled dovedností pro danou lokaci, volba umělé inteligence, výpis zpráv, pauza a informace o lokaci. Hlavní část obrazovky tvoří samozřejmě herní okno, tedy lokace s vašimi hrdiny, případně dalšími osobami či předměty.

Technické zpracování. Říká se, že u RPGček to není to nejdůležitější. Ovšem všechno má své meze. Zenfar II sice běží v rozlišení 800x600, což by mohlo stačit, ale grafika je dost slabá. Některé lokace nejsou vyloženě ošklivé, jinde mi však při pohledu na monitor běhal Zenfar II mráz po zádech, jelikož grafika je místy na úrovni průměrných freewarových her. Při pohledu na přiložené screenshoty se mnou možná nebudete souhlasit, ale je to tím, že jsem se snažil vybrat jen ty nejpovedenější lokace, abyste při prohlížení obrázků neupadli do komatu. Co se týče postav, tak k nakousnutí rozhodně nejsou ani jejich portréty (zejména slizký blonďák v hlavní roli je hodně hustý), ani jejich postavy. Animace je také dost chabá, a to jak u vašich hrdinů, tak u nepřátel. Co se týče zvukové stránky, není to tak zlé. Pár zvukových efektů, něco namluvených rozhovorů a několik celkem povedených doprovodných skladeb, které jsou navíc ve formátu mp3, takže je můžete poslouchat i mimo hru. Pokud bych měl tuto oblast svého zkoumání shrnout, musím říci, že zpracování je suverénně nejslabším článkem celé hry.

S celkovým hodnocením to není lehké a určitě se najdou tací, kteří se mnou nebudou souhlasit. Na jedné straně velmi slibné prostředí, různé questy a propracovaný systém vlastností a dovedností, na druhé straně dost amatérské zpracování projevující se jak v grafice, tak v přežitém rozdělení na jednotlivé obrazovky, absenci mapy a dalších nedodělávkách. Hra je určena jen pro skalní fandy RPG, kteří momentálně nemají k dispozici žádný kvalitnější titul. Pokud však tito hráči překousnou slabou grafiku a další negativa, může se pro ně stát dobrodružství ve světě Zenfar dobrou zábavou.

Zenfar II
Výrobce: Dynamic Adventures Inc.
Vydavatel: Dynamic Adventures Inc.
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.zenfar.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Rozporuplné RPG odehrávající se v zajímavém světě. Přes některé dobré nápady se jedná spíše o amatérskou záležitost.
Hodnocení 59%

Autor:


Témata: Fallout, seznámení

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

Najdete na iDNES.cz