Electronic Arts už nestačí jen sportovní licence, bere i televizní
Společnost Electronic Arts oznámila uzavření smlouvy s mediální sítí ESPN, která se soustředí na sportovní přenosy. Po získání exklusivních licencí na NHL (která se vtipně nehraje) a mnohem významnější licence na NFL (z pohledu amerického trhu), tak EA Sports získají přístup k obsahu ESPN Network a také možnost používat loga, znělky a hlasy zaměstnanců ESPN ve svých sportovních hrách. Smlouva byla uzavřena na neuvěřitelných patnáct let dopředu, finanční podmínky transakce nebyly zveřejněny.
Patnáctiletá smlouva o spolupráci ale rozhodně nepatří mezi levné nákupy, počítačoví hráči ale mají děsivou představu dalších patnácti let vydávání v podstatě stále stejných sportovních her s obměněnými soupiskami a jen mírnými změnami grafiky a hratelnosti. Ne, tak špatné to s EA Sports samozřejmě není, ale je zajímavé sledovat, jak agresivně EA bojuje o zachování své dominance na poli sportovních her. Jejda, víte, co vlastně tato smlouva znamená? Konec série ESPN Sports od Take Two, které se dobře prodávaly i proto, že jejich cena byla stanovena na sympatických 20 USD. Dobrou zprávou pro hráče, kteří mají rádi větší výběr, je skutečnost, že smlouva mezi EA a ESPN přišla pozdě, takže Take Two zvládnou ještě vydat řadu ESPN 2006. Na druhou stranu, pokud bude nový ročník tak úspěšný jako předchozí, pomohou tím Take Two konkurenci tím, že ESPN prosadí jako značku kvality ve videohrách.
Take Two mohli z velké části postup EA jenom smutně sledovat, přesto se jim podařil husarský kousek, podle neoficiálních informací získá Take Two sedmiletou exklusivní licenci s hráčskou asociací americké baseballové ligy. Díky tomu EA Sports nebudou moci ve svých hrách nabízet aktuální soupisky a statistiky. Právo vydat baseballovou hru se jmény hráčů a s použitím jejich tváří budou mít kromě Take Two ještě sami výrobci konzol. Je jen otázka, jestli pro Take Two nepůjde o trochu drahou legraci, cena licence se odhaduje na 80 až 90 milionů dolarů a ve výsledku to pro EA žádná velká rána nebude, narozdíl od ztrát, které kvůli licencím patřícím EA utrpí sami.
Zdroj: Gamasutra
Herní trh 2004 - smíšené výsledky
Společnost NPD Group zveřejnila zprávu o maloobchodním trhu v oblasti herního průmyslu. Tyto výsledky nejsou jednoznačně úchvatné, v podstatě by se daly označit za setrvalý stav. Ve srovnání s celkovým obratem v roce 2003 výkon herní ekonomiky poklesl o téměř zanedbatelné jedno procento, rozdíl je nějakých 100 milionů tedy 9,9 miliardy ve srovnání s kulatými (zokrouhlenými) deseti miliardami dolarů. Proti mírnému poklesu finančního objemu ale stojí čtyřprocentní nárůst prodaných kusů software a hardware. Dvouprocentní růst by byl samozřejmě zajímavější, ale z malých čísel se dá růst rychle, po dosažení určité hranice je jednoprocentní růst pořád dobrým výsledkem.
Obrat v dolarech rostl zejména v oblasti her pro přenosná zařízení (11 %), mobilního hardware (10 %) a her pro konzoly (7%). Prodeje kapesních konzol v minulém roce podle NPD Group rostly díky nízkým cenám Game Boy Advance, nástup PSP a Nintendo DS pak má vyhnat prodeje zábavy do kapsy vysoko i v roce 2005. Rostly i prodeje her, zejména předvánoční období může za 8% nárůst obratu v meziročním srovnání, celkově se vyšplhal na 6,2 miliardy. Proč tedy došlo k celkovému jednoprocentnímu poklesu? Může za to nedostatek Playstation 2 na předvánočním trhu, na který doplatili zejména britští prodejci. Obrat v oblasti domácích herních zařízení poklesl o děsivých 27 % v dolarech a o 16 % klesl počet prodaných kusů. Nová vlna prodejů se samozřejmě rozpoutá s uvedením nových generací Playstation a Xboxu, tak si počkáme.
Zdroj: Games Industry
Grand Theft Auto jako školní pomůcka
Poměrně nudný článek o využití počítačových her ve výuce na webu BBC končí zajímavou myšlenkou, totiž, že edukační prvky mají i hry, kde bychom to nečekali. Jako příklad uvedl šéf projektu Futurelabs, který se nasazením her ve výuce zabývá, Grand Theft Auto, který v sobě skrývá více než jen násilí. Reakce hispánské komunity na tuto myšlenku není k dispozici. Ale teď vážněji. Futurelabs na dvou středních školách testovala automobilovou online hru Racing Academy, ve které si závodníci museli sami sestavit vůz a pro výhru museli pečlivě nastavit celý automobil pomocí telemetrických dat. Aby tato data dokázali žáci správně využít, museli pochopit základy hned několika technických oborů. Součástí hry byl také online pokec pro společné řešení problémů a hledání optimální konfigurace vozu. Překvapivě byli se zapojením hry do výuky spokojeni i učitelé.
Když pomineme Grant Theft Auto a Racing Academy, pořád je na trhu řada her, které mohou posloužit jako názorná výuková pomůcka. Jde například o strategické hry jako je Age of Empire nebo stará dobrá Civilizace. Podle Futurelabs představují výukové verze her zajímavý potenciál pro nové výdělky. Firmy by podle šéfa Futurelabs mohly poměrně levně upravit své hry pro potřeby škol a získat tak poměrně velký tržní prostor. Škol je hodně a většinou software nekradou.
Zdroj: BBC
Microsoft hlásí, že je pěkně živo
Microsoft se minulý týden hlasitě pochlubil počtem uživatelů online služeb Xbox Live. Připojení k internetu přes herní zařízení Microsoftu využívá už 1,4 milionu uživatelů po celém světě. Celkem má Xboxy díky úspěšné předvánoční sezóně asi 16 milionů lidí, to znamená, že online služby využívá pouze 8,75 % uživatelské báze. Microsoft zároveň ohlásil 6,4 milionu prodaných kopií hry Halo 2 celosvětově, v USA prodeje 6,4 milionu kousků stačily na druhé místo prodejního žebříčku, výš se dostalo pouze Grand Theft Auto: San Andreas, které vede 900 000 prodaných kopií.
Konkurenční Sony hlásí přibližně 3 miliony uživatelů online služeb pro Playstation 2, vzhledem k uživatelské bázi 80 milionů prodaných Placek je výsledek Microsoftu vlastně excelentní.
Zdroj: Gamasutra
Oficiální hry pro World Cyber Games 2005 oznámeny
Organizační komise zajišťující progamingové akce World Cyber Games oznámila osm herních titulů pro oficiální klání World Cyber Games 2005, jehož finále proběhne v listopadu v Singapuru. Očekávaných 800 hráčů ze 70 zemí se utká ve hrách StarCraft: Brood War, Warcraft III: Frozen Throne, Warhammer 40,000 : Dawn of War, Counter Strike: Source, FIFA 2005, Need for Speed : Underground 2, Halo 2 a Dead or Alive Ultimate. Dvě poslední hry jsou určeny pro Xbox.
V sestavě chybí oproti minulému ročníku Unreal Tournament 2004 a Project Gotham Racing 2, které nahradil Warhammer 40K a Dead or Alive. Pokud se chystáte soutěžit, přejeme nabroušené myši a joypady. Pokud ne, hrajte, co vás baví.
Zdroj: World Cyber Games Comittee