Zlatý kompas - filmová hra pro děti
Zlatý kompas
Platforma: PC
Výrobce:
Shiny Entertainment
- několik zajímavých záblesků
- česká lokalizace
- příliš omezená hratelnost
- až moc jednoduché
Přinejlepším průměrná akční adventura s řadou designových prohřešků a zaměřením zejména na dětské publikum.
Zlatý kompas
Herní zpracování další dobrodružné fantasy ságy Zlatý kompas (The Golden Compass) na první pohled láká kolonkou výrobce. Recenzi filmu si můžete na Show přečíst zde. Za dvojtečkou se totiž skví název studia, na jehož tituly mnozí dodnes nadšeně vzpomínají. Shiny Entertainment se postarali o tak nevšední zážitky, jako například The Neverhood, MDK, Messiah či Sacrifice. Co hra, to naprosto jedinečný koncept a atmosféra, nesrovnatelná s běžnou produkcí.
"Kdo není obeznámen s knižní předlohou Philipa Pullmana nebo alespoň filmovým zpracováním, které nedávno proběhlo i českými kiny, bude mít s pochopením příběhu problémy."
Jenže hry Shiny se nikdy příliš neprodávaly, firma se dostala do područí velkých, komercí hnaných distributorů a především ji opustil otec-vizionář Dave Perry. Jak moc se tyto faktory zasloužily o přerod inovacemi hnaného studia v konformní, nevyčnívající bandu tvořící nepříliš dobré hry podle filmové/knižní předlohy, o tom se můžete přesvědčit právě ve Zlatém kompasu. Odmyslíte-li si ale historii a ubráníte se hořkému zklamání z nenaplněných nadějí, možná hru hned neodkopnete.VIDEO
Po krátkém vhledu do budoucnosti, na pokročilé události, jež mají hráče navnadit a pomoci mu překlenout počáteční nezajímavost, se ocitáte v roli hlavní protagonistky Lyry na střechách Jordánské koleje v Oxfordu. Zde přemlouvá hrdinka svého strýčka Lorda Asriela, aby ji přibral do expedice na sever. Místo toho ale přistane u paní Coulter, kde se dostává na stopu machinacím tajemné organizace, která zjevně unáší děti a cosi s nimi provádí v arktické výzkumné stanici. Spolu se skupinou cikánů, proměny schopným démonem Panem a válečným ledním medvědem Iorekem se za doprovodu četných filmových scén s účastní Nicole Kidman či Daniela „007“ Craiga vydává na cestu za dobrodružstvím.
Kdo není obeznámen s knižní předlohou Philipa Pullmana nebo alespoň filmovým zpracováním, které nedávno proběhlo i českými kiny, bude mít s pochopením příběhu problémy. Aniž by byl příliš složitý, musíme konstatovat, že hra nedává hráči nahlédnout všechny důležité momenty a čas od času je tak dějová linka nepěkně přetržena. Filmové předěly působí dojmem využití licence za každou cenu a rozhodně nejsou se hrou dobře provázány. Nehledě na to, že grafické provedení hry je zastaralé a in-game postavy se dají popsat mnoha přízvisky, jen ne jako podobné svým filmovým předlohám. Ale co, za pár desítek minut si na nepovedený model Lyry zvyknete.
Čas od času se mimoto dostanete do kůže ledního medvěda Ioreka či démonského doprovodu Pana. Často je ovládáte ale jen v řad tzv. „quick-time“ situacích, kdy jde především o to v rychlém sledu mačkat předepsaná tlačítka. Jistě, takové doplňky jsou dnes módní, ve Zlatém kompasu však přichází ke slovu až příliš často, ať už jde o uhýbání nepřátelským úderům, či obtížně vyobrazenou interakci s okolím. Dá se říci, že si autoři těmito předěly vypomohli ve chvílích, kdy potřebovali překlenout designově obtížně zpracovatelný úsek. Potenciální vrcholy hry tak degradovaly na banální tisknutí kláves. Na stejném, byť přeci jen lehce vyztuženém principu probíhají i rozhovory s různými postavami. Stačí říct, že posouváte kuličkami a jiným se zase vyhýbáte.
Čas od času je třeba balancovat na visutých tyčích, trefovat blikající cíle různými předměty, popřípadě zvládnout postřehové úkoly závodního či uklízecího typu. Hráč se přitom ale příliš nepředře. Závody se dají s pomocí démona zvládnout v polospánku, pro pořádný úklid stačí pohybovat kurzorovými klávesami sem a tam a ani ostatní úkoly nedají vůbec zabrat. Výzva je tím, co Zlatému kompasu hodně schází. Šikovnost je hrou vyžadována jen opravdu zřídka, roztočení mozkových závitů jsme se nedočkali vůbec, což je na akční adventuru přinejmenším podezřelé. Také bojové sekvence v roli medvěda Ioreka se snaží především nezatížit. Stačí kolem sebe máchat prackou a nepřátelé padají jako mouchy. K dispozici jsou sice větší komplex úderů, ovšem jejich využití spíše zdržuje, než aby pomohlo. Údery se nespojují do žádných komb, a když už utržíte nějakou tu ránu, je to úplně jedno, protože všude kolem se válí léčivé rostlinky.
Hodila by se možnost navolení obtížnosti. Nikdo nečeká, že se u Zlatého kompasu bude bavit ostřílený hráč, titul je zcela jasně určen pro děti, ale i zamýšlená cílová skupina podle mě nebude mít se hrou větších problémů. Tedy až na několik frustrujících momentů, které však nejsou způsobeny herní výzvou, nýbrž občas zmatkující kamerou. Našince ale rozhodně potěší, že je CD Projekt Zlatý kompas lokalizoval do češtiny, což z nepochopitelných důvodů stále není u dětských titulů pravidlem.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 200 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách
Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra
V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci
Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...