Zoo Tycoon: Dinosaur Digs

• 216
Stavět obyčejnou zoo je nuda. Co takhle si postavit vlastní kopii jurského parku, zaplnit ohrady a výběhy smrtelně nebezpečnými obřími ještěry a nabídnout senzace chtivým návštěvníkům živého a hladového tyranousaura Rexe? Láká vás taková představa? Pak je datadisk Dinosaur Digs k vynikajícímu Zoo Tycoonu určen právě vám.

Zoo Tycoon: Dinosaur Digs Zoo Tycoon od Microsoftu, potažmo vývojářského studia Blue Fang Games, byl jedním z mála klonů slavné trojice Transport, Rollercoaster a Railroad Tycoonů, který dokázal přijít s originálními nápady a napodobit vynikající hratelnost zmiňovaných legend budovatelského žánru. Jak již název napovídá, starali jsme se v něm o zoologickou zahradu, což obnášelo výstavbu výběhů a ohrad pro zvířata, jejich přizpůsobování požadavkům adoptované fauny, najímání pracovníků za účelem udržování zahrady v chodu a v neposlední řadě také starání se o blaho návštěvníků pomocí stánků s občerstvením a nejrůznějších "neživých" atrakcí. Dort to byl o poznání lepší než ten, který ukuchtili pejsek s kočičkou, a tak se Zoo Tycoon dočkal v herních médiích i u samotných gamesníků slušného ohlasu - kupříkladu u nás získal 90% a označení BW Hit.

Pokud ale čtete tuto recenzi s vážným zájmem o titul Dinosaur Digs, tohle všechno už by vám mělo být dávno známo. Dinosaur Digs jsou totiž datadiskem, který si bez původní hry nezahrajete, ani kdybyste den co den velkého Billa vzývali. Vlastníte-li tedy originální kopii (dobře… rozšíříme to na prosté "kopii") Microsoftího hitu minulého roku, popřípadě plánujete její brzké zakoupení, pohodlně se usaďte, zabořte ruku do krabice Zoo Tycoon: Dinosaur Digs s popkornem (netvrďte mi, že žádnou nemáte po ruce) a poslyšte, co všechno Dinosaur Digs nabízí a zda se vyplatí investovat do jejich koupě.

Jak už název napovídá, setkáme se v datadisku k Zoo Tycoonu především s tvory, kteří mají dnes svůj největší rozkvět dávno za sebou. A nejen to - mají za sebou už i vlastní vyhynutí, což je neblahá skutečnost pro ty z nás, kdo někdy zatoužili pomazlit se s roztomilým brontosaurem nebo pohladit po čenichu tyranosauří mládě (s dospělým by to bylo obtížnější - a to nejen kvůli jeho velikosti…). Přesto nám Dinosaur Digs umožní umístit do tentokrát poněkud rozlehlejších ohrad a výběhů hafo druhohorních obřích ještěrů, ba dokonce i několik reprezentativních vzorků paleontologicky mladších, ze čtvrtohorní doby ledové (kdo by odolal pokušení vychovat si mamutí mládě nebo nelítostného šavlozubého tygra, že?). Přímo se nabízí otázka: jak je to možné?

Autoři nám totiž tentokrát zabrousili do oblasti science-fiction. V průběhu hraní dinosauří kampaně se dovíme, kterak věda zvaná genetické inženýrství slaví nebývalé úspěchy - experimentátorům v přísně tajných laboratořích se podařilo vypěstovat vejce miliony let mrtvých plazů! Vy, úspěšný podnikatel, si něco podobného Zoo Tycoon: Dinosaur Digs nemůžete nechat ujít - díky svým skvělým kontaktům se dostáváte k této závratné novince jako jeden z prvních a jako jeden z prvních se také rozhodnete na ní zbohatnout.

Dinosaur Digs přidávají do původní hry několik novinek. Předně je to pochopitelně vlastní kampaň, na té původní zcela nezávislá, ve které si projdete šesti misemi se zvyšující se obtížností. Dále je tu hafo nových živočišných i rostlinných druhů a množství nových staveb, kterými můžete zkrášlit prostor určený návštěvníkům. Díky kvalitní integraci je možné využívat objektů z datadisku i v původních misích, což leckdy dává hře úplně nový rozměr. Ovšem kvůli tomu by si asi nikdo hru nekoupil, takže se pojďme podrobněji podívat na nová scénária.

Nové mise se vyznačují - jak už je to u datadisků obvyklé - o poznání vyšší obtížností. Časové limity jsou nasazeny tak akorát, takže si v podstatě nemůžete dovolit sebemenší chybu. Úkoly jsou vesměs hodně podobné těm, které jsme plnili v původní hře - do roka a půl vystavujte na této ploše osm různých druhů druhohorních dinosaurů, hodnota zoo musí být minimálně 75, spokojenost návštěvníků 75, spokojenost zvířat 80, vhodnost všech dinosauřích výběhů alespoň 85 - to všechno už tu bylo. Nikoho nepřekvapí ani Zoo Tycoon: Dinosaur Digs mise, ve kterých je potřeba nejprve pomocí genetického výzkumu objevit druhy, které máte za úkol vystavovat, nebo scénária, kde dostanete do rukou polorozbořený areál po neúspěšném předchozím majiteli a bude na vás udělat z něj opět úspěšnou atrakci pro návštěvníky z dalekého okolí.

Styl hry se dočkal jen několika ne až tak důležitých změn, které souvisí s odlišnými vlastnostmi dinosaurů jako živočišného druhu. Předně - všichni patří do třídy plazů, což je ve hře zohledněno tím, že se rodí z obřích vajec. Nákup tedy neprobíhá jako tradiční adopce, ale do výběhu je umístěno vejce, ze kterého se po určité době, má-li dostatečnou péči, vylíhne mládě příslušného plaza. Péčí se v tomto případě myslí pravidelné návštěvy vědce, což je jeden ze dvou nových typů lidí, které můžete zaměstnat. Jeho náplň práce je v podstatě totožná jako u zookeepera, avšak stará se výhradně o dinosaury. Druhým nováčkem ve vaší squadře pak bude Dinosaur Recovery Team, jehož pořízení není nezbytnou nutností, ale pokud vám snad některý agresivnější ještěr prolomí ochranná opatření, budete jen rádi, že tyto maníky s helikoptérami a uspávacími puškami máte.

S dinosaury je vůbec potřeba nakládat mnohem citlivěji. Nejedná-li se zrovna o mírumilovného býložravce, Zoo Tycoon: Dinosaur Digs ale například o predátora Allosaura či Tyranosaura, je třeba zajistit dostatečně pevná ochranná opatření, k čemuž slouží nové druhy elektrických a zpevněných plotů. A chov tyranosaura rexe je vůbec tím nejobtížnějším, čeho se v celém Zoo Tycoonu dočkáte…

V zásadě se dá říci, že co do technického zpracování i hratelnosti zůstalo vše při starém - a není to tak úplně na škodu, protože bavit se budete stejně dobře jako u původní hry. Vyplatí se tedy Dinosaur Digs koupit? Pokud vám ke štěstí stačí šest nových misí s herní dobou někde okolo deseti hodin čistého času a možnost pěstovat si ve svých zoologických zahradách prehistorickou faunu a flóru, pak určitě. Pokud ale od datadisku k jednomu z nejlepších tycoonů poslední doby očekáváte zásadnější změny ve hře, nebo alespoň změny v technickém zpracování a AI, poptejte se někde jinde…

Zoo Tycoon: Dinosaur Digs
Výrobce: Blue Fang Games
Distributor: Microsoft
Oficiální homepage: http://www.microsoft.com/games/zootycoon/
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Datadisk pro zavilé fanoušky, který přináší deset hodin zábavy a něco nové fauny a flóry. Změny v samotné hře jsou ale minimální.

Hodnocení:

70%