ZooCube - revoluční logický rychlík pro GBA

12:00aktualizováno  11:45
Zapomeňte na Tetris, Bust A Move a všechny jejich klony. Přichází totiž nekorunovaný král logických rychlíků pro GBA, přichází originální ZooCube. Hra, která vyvolává okamžitou závislost. A to nejenom v případě jednotlivce, ale díky implementaci multiplayeru je tu podobná hrozba i u vašeho blízkého okolí.

ZooCube

Logické hry často přezdívané jako "logické rychlíky" jsou u hráčské veřejnosti velmi oblíbené. Proto není divu, že právě tento žánr zaujímá v nepřeberném množství herních titulů, jež se objevily v průběhu prvního roku od uvedení handheldu Game Boy Advance na trh, jedno z předních míst. Na sečtení všech různě kvalitních a různě nápaditých variací nesmrtelného Tetrisu stěží vystačíme se všemi prsty na rukou. A to nebereme v úvahu více či méně vydařené klony kuliček ze série Bust-A-Move. Na první pohled nabídka více než početná, při podrobnějším prozkoumání však zjistíme, že v drtivé většině případů se jedná pouze o recyklaci osvědčených herních nápadů upravených pro vskutku zajímavé možnosti handheldu od Nintenda. Snahu o maximálně efektivní vytěžení komerčně úspěšných titulů lze do určité míry tolerovat, nicméně se vkrádá otázka, zda opravdu není možné přijít s novým neotřelým nápadem, který by se přinejmenším mohl směle rovnat s klasickými logickými hrami. Donedávna vcelku truchlivá situace se změnila k lepšímu po ohlášení revoluční logické hry ZooCube z dílny zkušeného vývojářského týmu Graphic State. O potenciálních kvalitách tohoto titulu nasvědčovala i skutečnost, že se o distribuci a masivní reklamní kampaň postarala společnost Acclaim, mající na svém kontě například ZooCube veleúspěšnou sérii Bust A Move a další áčkové hry nejen pro Game Boy Advance. Reklama slibující adrenalinový zážitek s okamžitou závislostí napínala hráče pár předlouhých měsíců. Nyní je čekání u konce a v dnešní recenzi se společně můžeme podívat, zda se jednalo o klasický hype, nebo zda je opravdu ZooCube natolik originální a návykovou záležitostí, že se zapíše nesmazatelně do herní historie.

Příběh bývá u této kategorie her poněkud nadbytečný a samoúčelný. Nejinak je tomu i v případě ZooCube a lze jej shrnout do následujícího vět. Při nelegálním experimentu nejmenovaného bláznivého vědce došlo ke strašlivému omylu a všechna zvířata na planetě Země byla proměněna do různých prostorových geometrických útvarů. Jejich jediná naděje nese jméno ZOOCUBE a jedná se o evakuační modul novodobé archy, který umožní neutralizovat účinek experimentu, navrátit jim zpět jejich původní podobu a přenést je do archy do bezpečí. Nezbytně nutnou podmínkou úspěchu celé transformace je vstup vždy dvou zvířat stejného tvaru do evakuačního modulu současně. Úkolem hráče je zcela pochopitelně zachránit co nejvíce zvířat, než dojde k přetížení evakuačního modulu a jeho následnému zničení. Vskutku velmi originální zápletka. Co říkáte? ZooCube Alespoň pro vysvětlení názvu hry ale postačí. Naštěstí pro ZooCube to není příběh, který rozhoduje o úspěchu logické hry.

Toliko nezbytný úvod a nyní se konečně dostáváme ke hře samotné. Upřímně se přiznám, že moje očekávání při vkládání herní cartridge bylo srovnatelné snad jen s prvním spuštěním legendárního RPG Golden Sun, které zbořilo všechny zažité představy o podobě RPG na handheldu. Reklama firmy Acclaim vychvalovala ZooCube každým slovem, uvolněné obrázky a videa ze hry vypadaly také velmi slibně. Jako příznivec kvalitních logických počinů jsem si nemohl přát více. Zapínám tedy Game Boy Advance a euforii vystřídává mírné zklamání. Po pár úvodních statických obrazovkách následuje rovnou herní menu s hudebním doprovodem, který sice používá samply, ale je mono a jeho kvalita je silně průměrná. Žádné úžasné animované FMV intro se nekonalo. Tetris a Bust A Move také neměly intro ani kvalitní ozvučení, snažím se neztrácet naději a rychle procházím herní menu, vypínám hudbu, vybírám hru pro jednoho hráče, mačkám tlačítko Start a poté už jenom nevěřícně zírám na LCD displej, kde se to jenom hemží objekty v naprosto plynulém a detailním 3D enginu. Pomalu přicházím ZooCube na kloub ovládání a po drobné konzultaci s manuálem i hernímu principu. Hmm, to vůbec není špatné, dám ještě jednu hru a ... a tak stále dokola až do úplného vybití baterií. Ač to zní velmi nepravděpodobně, reklama nelhala, ZooCube způsobuje okamžitou závislost :-).

Jak už to u většiny "geniálních" her bývá, základní myšlenka je vpravdě jednoduchá a ZooCube není výjimkou. Přibližně uprostřed herní obrazovky se nachází volně rotující krychle, kterou je možné pomocí křížového ovladače v kombinaci s levým horním tlačítkem natáčet ve všech šesti směrech. Napsané to vypadá jednoduše, nicméně při hraní vyžaduje osvojení ovládání notnou dávku praxe a zručnosti. Teprve po jeho zvládnutí je možné naplno vychutnat všechny detaily, které sem autoři zapracovali. Základní herní princip je následující. Představte si zmiňovanou krychli jako střed osové soustavy X,Y,Z. Shora, zleva a zprava (z pohledu hráče) padají různé prostorové geometrické předměty a úkolem hráče je natáčením krychle je "navlékat" na všech šest neviditelných os tak, aby vždy dva stejné předměty byly za sebou. Tyto potom zmizí a hra končí ve chvíli, kdy počet umístěných předmětů na jedné ose přesáhne pět. Protože jednotlivé předměty padají v náhodném pořadí, nezřídka se stane, že ZooCube například padá shora kostka a na koncích všech šesti os máte jiné předměty. V tuto chvíli přichází na řadu další část ovládání, kdy pomocí pravého horního tlačítka a tlačítka B můžete posunovat jednotlivé předměty na všech šesti osách cyklicky nahoru nebo dolů (směrem od krychle a směrem ke krychli) a tak měnit předměty na styčných pozicích podle potřeby. V počátečních úrovních předměty padají vždy v jednom směru a další následuje až po umístění předchozího. V pokročilejších levelech padají stále rychleji, ve všech třech směrech současně a počet různých tvarů postupně vzrůstá. O adrenalinem napěchované okamžiky opravdu nebývá nouze.

To však není zdaleka vše. Po chvíli hraní zjistíte, že pro dosažení dobrého bodového ohodnocení je nutné kromě umísťování předmětů po dvojicích kombinovat také různé bonusy, jež jednotlivé předměty uvnitř obsahují, a které se aktivují stisknutím tlačítka A. Po uvolnění bonusového předmětu se rychlost padajícího předmětu přibližně dvakrát zrychlí a tento je fixován na osu, na kterou byl nasměrován v okamžiku stisknutí tlačítka A. Nejvíce bodů a bonusová herní úroveň následuje v okamžiku, kdy se podaří napárovat všechny předměty a krychle zůstane na okamžik (před dopadem dalšího předmětu v řadě) prázdná. Od čtvrté úrovně ZooCube navíc padají kromě předmětů také různé bomby a invertující granáty, které mnohdy pomohou od přebytečných tvarů na osách, nebo naopak nečekaně zamíchají jejich pořadím. Herní engine vyhodnocuje aktuální styl hry a po jejím zakončení podle daných kritérií kromě získaného skóre zobrazí i body za uvedený styl. Autoři si rozhodně zaslouží pochvalu za přidání automatického ukládání tabulky nejlepších výkonů a dosažené úrovně do paměti, takže po vypnutí a zapnutí handheldu můžete pokračovat od posledně dosaženého levelu, popřípadě překonávat body získané v předchozích hrách.

Celkově ZooCube nabízí sedm rozsáhlých úrovní, tři herní styly a kooperativní a Vs. režim dvou hráčů na dvou handheldech propojených síťovým kabelem. Nechybí zde možnost nastavení jasu zobrazované grafiky na LCD, vcelku potřebný tutorial, zapnutí/vypnutí zvukových efektů/hudby a devíti úrovňové nastavení rychlosti padajících předmětů. Zatímco hudební doprovod je silně průměrný, zvukové efekty, použitý 3D engine a grafické zpracování je na velmi dobré úrovni a rozhodně dělá čest možnostem Game Boy Advance. Vezmeme-li navíc v úvahu originalitu a úžasnou hratelnost vyvolávající okamžitou závislost, dostáváme naprosto zničující kombinaci, která je nutností nejen pro všechny příznivce dobrých logických her.

ZooCube
Výrobce/Distributor Graphic State / Acclaim
Verdikt: Jste-li příznivci logických her, nemůžete při koupi tohoto titulu pochybit.