Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Command and Conquer 4 v betaverzi úplně nepřesvědčil

Závěrečný díl strategické ságy se snaží být maximálně akční, což ale nemusí být všem po chuti.

Command and Conquer 4 (PC)

Strategiím dnes pšenka nekvete. Dokonce i takový velikán, jakým je Command and Conquer, odchází do důchodu. Dost možná definitivně. Electronic Arts totiž poté, co vydají čtvrtý díl s podtitulem Tiberian Twilight, nejenže zakončí tiberiovou sérii, ale dokonce rozpustí tvůrčí tým, který na hrách Command and Conquer pracoval, tedy i na Red Alert či Generals.

Tiberian Twilight je rozlučkou s oblíbeným světem. Kdo by ale čekal ještě jedno ochutnání starých dobrých pokrmů, bude překvapen. Autoři dopředu hlásali velké změny a multiplayerová betaverze je potvrzuje.

Na jednu mapu se může podívat až deset hráčů, přičemž dvě soupeřící partaje mají po pěti políčkách, jež se dají libovolně zapínat Command and Conquer 4 (PC)a vypínat. Hra tak umožňuje nejrůznější kombinace hry, například jeden proti jednomu, pět proti pěti nebo třeba dva proti čtyřem. Proti gustu…

O změnách v systému hry jsme informovali v předchozích preview, takže jen zkratkovitě: namísto výstavby klasické základny narazíte v Tiberian Twilight pouze na takzvaného Crawlera, jakási mobilní kasárna pro všechny typy jednotek. Když vám Crawlera zničí, dostanete zdarma nového. Stroje na sbírání tiberia také zmizely, ale to nevadí. K produkci už žádná surovina není třeba. Zaplatíte tak jen časem nutným k výrobě jednotky.

Vypadá to snad až příliš primitivně a zážitky ze hry tomu odpovídají. Tedy přinejmenším zpočátku, kdy zvolíte jeden ze tří typů Crawlera (ofenzivní, defenzivní, podpůrný) a jdete rovnou do hry.

V ní se budete snažitCommand and Conquer 4 (PC) zajmout jeden z pěti vlajkových bodů na mapě. Čím více jich drží váš tým, tím více bodíků na jeho konto teče. Ty dostáváte také za zničené jednotky protivníků, nejvíce potom za nepřátelského Crawlera.

Ale jak už bylo řečeno, jeho ztráta není zase tak bolestivá. To hráče motivuje k riskantnímu chování. Namísto opevňování v zázemí, které je stejně možné jen omezeně, jdou s mobilní základnou raději rovnou na frontu, i cestou tam produkují jednotky a zapojují své obry přímo do bitev. A teď si představte, že se střetne deset Crawlerů!

Tehdy si uvědomíte, proč autoři rozvrstvili jejich funkce do tří typů. Šanci na úspěch a samozřejmě i zajímavou hru mají pouze ty týmy, v nichž se efektivně prolínají útočné, obranné a podpůrné typy. Jak už to tak ale bývá, neukáznění hráči dělají na internetu problémy. Command and Conquer 4 (PC)A dokázala to i betaverze, kde na svou roli dbal jen málokdo a každý mířil suverénně do centra vřavy. Výsledkem pak nemůže být nic jiného, než jen velmi omezeně kontrolovatelný chaos.

Navíc jednotky atakují nepřátele na krátkou vzdálenost. Třeba i takoví raketometčíci si jdou pro výstřel do míst, kde rozhodně nejsou v bezpečí. Do toho se čas od času zamotají ještě létající stroje Orcy a festival nepřehlednosti je dokonán.

Komu by se pak zachtělo opravit nějakou tu jednotku, nebo sebrat kontejner s power-upem, bude potřebovat div ne chirurgické ručičky. Zkrátka a dobře, v průběhu bitvy už toho příliš neovlivníte.

Na druhou stranu, onen Command and Conquer 4 (PC)opulentní chaos je také svým způsobem vzrušující, obzvlášť když s kamerou najedete těsně nad něj. Tehdy si všech těch výbuchů a dalších efektů užijete mnohem více než z větší vzdálenosti. Orcy padají z nebe, titánští mechové padají do kolen a pokoření Crawleři se rozletí na tisíce kousků. Grafické opulentnosti však nepomáhají jednotvárná prostředí, která se příliš často skládají jen z velkých placek určité barvy.

Určitou taktikou pro úspěch byste každopádně disponovat měli. Pakliže se v betaverzi zaměříte na vyváženost jak dvou soupeřících frakcí (GDI a NOD), tak trojice herních typů, zjistíte, že si autoři zřejmě dali práci s vyvažováním. Je pravdou, že pro spolehlivé posouzení je Command and Conquer 4 (PC)třeba delší testovací čas, ovšem v několika desítkách her jsem nepřišel na žádnou ultraspolehlivou taktiku, což svědčí o dobře nastaveném systému "kámen-nůžky-papír".

Betaverze trpěla nedostatečnou stabilitou. Zejména z partií pěti proti pěti se stávaly přehlídky výpadků. Čím méně hráčů se účastnilo, tím byla hra spolehlivější. Podle tvůrců jde o problém zatím nedoladěného síťového kódu. Jen doufám, že do finální verze bude v plné formě.

Motivační systém, který se v minulých letech tak dobře osvědčil v onlinových akcích, se představuje také v Tiberian Twilight. Prakticky za každou zničenou jednotku a samozřejmě nejvíce za vyhrané bitvy získáváte zkušenosti, které přinášejí postup po úrovních. Ten otevírá nové jednotky a upgrady.

Command and Conquer 4 (PC)Není to přitom jen jednorázová záležitost, vývoj je spojen s celým profilem hráče. Pochopitelně se počítá také se začátečníky, kteří by proti veteránům obstáli stěží. Chystá se tedy "matchmaking" systém, který spojí hráče podobných úrovní do jedné hry. V betaverzi jsme ho však vyzkoušet nemohli.

Z Command and Conquer 4: Tiberian Twilight mám trochu rozpačitý pocit. Strategických elementů ubylo a naopak přibylo akce, která je v podstatě neustálá. Díky tomu si užijete opravdu dynamické jízdy, ale časem možná zjistíte, že by nebylo od věci jít více do hloubky.

Autor:
Témata: Electronic Arts
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...