Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bez pořádné grafiky je to bída, přeli se čtenáři o významu inovace

Odvěký spor o významu grafiky ve hrách se nepodařilo rozetnout. Řada čtenářů však diskuzi o vztahu grafiky a inovací ve hrách obohatila o hodnotné příspěvky. Názory jsme proto utřídili do několika kategorií, a nabízíme náměty pro další přemýšlení i diskuzi.

Hry ze série Crysis v době vydání patří mezi grafickou špičku.

Téma jsme zahájili článkem Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace? V reakcích se následně objevila celá řada zajímavých a mnohdy i protichůdných názorů. Často jste však nereagovali na grafiku jako podmínku inovace, ale hovořili obecně o významu herní grafiky.

V diskuzi bylo možné vypozorovat hlavní argumentační linie. Jedna skupina čtenářů zastávala názor, že reálnější grafické zpracování pomáhá vtahovat do děje. A někteří hráči též kladný vztah ke starým hrám přisuzovali nostalgii.

Druhý tábor diskutujících pak fotorealistickou grafiku označoval pouze jako jednu z možných cest. Stylizovaná grafika prý může být jen variací v rámci žánru. Zajímavě v této souvislosti reagoval čtenář JFKCZ.

"Fanoušky si najde asi každá grafika, ale dle mě jde hlavně o spojení grafického vyjádření a realističnosti hratelnosti. Dnešní hry dělají chybu, že to kombinují špatně. Ve střílečce s fotorealistickou grafikou chci, aby i fyzika a zásahy byly realistické," tvrdí.

Titulu Team Fortress 2 se dle čtenářů daří navodit dojem fiktivní akce s pravidly, které se nesnaží o realističnost.

JFKCZ následně jedním dechem dodává: "NE, že mi to udělá křížek, že jsem nepřítele zasáhl, poškodil mu kus vesty a on střílí dál. Kdyby to bylo kreslené ve stylu Team Fortress 2, nikomu to špatné nepřijde. A tak je to téměř s každým žánrem."

Řada hráčů dokonce realistickou grafiku ve hrách vnímá jako závadnou. Například diskutující Myshaak tvrdí: "Hra má být hra a ne únik z reality. Navíc reálně vypadající hry potlačují fantazii. Fotorealistická grafika je jen drahý obal, který zakrývá chybějící obsah."

Hráč Mirabell pro změnu věří, že odpověď nelze zobecňovat. "Do některých her se fotorealismus hodí. V jiných bych ho fakt nechtěl. Nějak si nedokážu představit, že byl by Deathspank lepší, pokud by byl ve fotorealistickém prostředí," napsal.

A existují pochopitelně i odpůrci uvěřitelné grafiky. Čtenář Ringo.ringo například napsal: "Proč bych měl ve hře vidět to samé, jako když se jdu projít za barák do lesa? To jdu raději do toho lesa."

Hra Deathspank by prý byla jen těžko představitelná s jinou grafikou.

Grafiku obhajujete i proklínáte

O významu grafiky ve hrách se diskutující urputně přeli. Čtenář s přezdívkou Krab například napsal: "Samozřejmě, že je to o nápadu, o atmosféře, o originalitě, ale minimálně u nějakého typu her můžete mít nápad i atmosféru, ale bez pořádné grafiky to prostě bude bída."

Tomuto názoru však oponoval Habansz: "Dnes jsou hry jen o grafice a to je obrovská chyba. Pamatuju si, když vyšel Battlefield 3. Nikdo, koho znám, neříkal: ‘Ta a ta mise byla fakt úžasná.’ Začali básnit o grafice."

Habansz proto tvrdí: "Je to trend dnešní doby, že hry svou nepříliš vysokou zábavnost, nebo hratelnost, zastiňují úžasnou grafikou."

Battlefield 3 patří mezi hlavní účastníky současného souboje o nejlepší vizuální stránku.

Uživatel Gamehoror však upozorňuje na vztah grafiky a poutavosti her. Napsal totiž: "Hratelnost a příběh v kvalitní grafice jsou jistě víc než hratelnost a příběh v grafice mizerné."

Jenže jak upozorňuje Mirabell, kvalitní grafika může vznikat na úkor svěží herní náplně.

"Pokud firma investuje miliony a miliony do vývoje nového enginu, nových technologií a roky to ladí, dá se očekávat, že jí nezbude tolik zdrojů na ostatní části hry. Ty potom dodělá v rychlosti nebo na to má jen minimální počet lidí," tvrdí Mirabell.

Upřednostňování herní náplně nad grafikou však někteří hráči vnímají jako pózu. Čtenář Krab v souvislosti s tím říká: "Mám pocit, že většina lidí, co pohrdá grafikou, dělá akorát chytráky. Něco jako levicový kavárenský povaleč, co má na stolečku ochmataného Balzaca, ale doma v DVD zastrčeného Terminátora."

I staré tituly mohou mít své kouzlo. Hráli byste ještě dnes Monkey Island z roku 1990?

Může pomoci vžít se do děje

V diskuzi spíše převládá názor, že výtečná grafika je upřednostňováním formy nad obsahem. Jak však upozorňuje Randomofamber, moderní grafika může vytvářet doposud nevídané pouto mezi hráči a fiktivními postavami.

"Hru tvoří hlavně příběh. Sebekrásnější hra opředená nejnovější technikou bude propadák, pokud nezaujme a naopak. Podívám-li se o několik let zpět, pak myslím, že ideálním příkladem (povedeného titulu) je hra Mass Effect," píše v úvodu.

"Ta měla takový úspěch, že si u posledního dílu hráči vynutili rozšíření konce hry. Kdo z vás napsal autorovi nějaké hry, že se mu v ní to čí ono nelíbilo a ať s tím kouká něco udělat? Hra díky technickému pokroku dokázala své hráče natolik vtáhnout a sžít se s postavou, že jsou ochotni se postavit za tuto postavu i v reálném životě," myslí si Randomofamber.

Série Mass Effect dle některých hráčů ideálně kloubí působivou grafiku a kvalitní příběh.

Slova závěrem

Hráč r_o_s vnímá kritiku současné generace her jako neoprávněnou. V souvislosti s tím píše: "Osobně mám pocit, že hráč začíná být řádně rozmlsán a už sám ani neví, co by ještě mělo být ve hrách navíc. Přitom ale chce, aby to za něj vymysleli vývojáři."

Takovou představu, ale s největší pravděpodobností popírá současná komunita nezávislých vývojářů i diskutující Sekosjiri. "To, že hardwarové omezení je limitem pro lepší hry, je hloupost. Hry se dnes jen dělají pro všechny, aby nikdo nemohl prohlásit, že je to těžké," tvrdí.

"Hon za ziskem je to, co omezuje kreativitu. Ne hardware. Je to krásně vidět na nízkorozpočtových hrách. Lidé stále umí vyvíjet super hry, jen to chce odvážného vydavatele."

Téma tak nakonec pěkně uzavírá hráč s přezdívkou Riker007: "V dnešní době jak počítače, tak snad každé vývojářské studio, umí udělat hru graficky na úrovni. Horší to je s hratelností, nápadem, originalitou."

Autor:
Témata: Zisk
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Houpají se prsa hrdinek správně? Autoři hry to za otázku pořádně schytali

Má to být jen nevinná hra o farmaření, ovšem kvůli jednomu příspěvku na sociálních sítích ohledně...

Poslechněte si první skladbu z Kingdom Come: Deliverance 2

České studio Warhorse zveřejnilo první skladbu z chystaného pokračování historického RPG Kingdom...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...