Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hra Dreamfall: Chapters po 15 letech dovypráví zbytek úžasného příběhu

  14:01
Pokračování jedné z nejlepších adventur všech dob se přiblížilo na dohled. A to díky penězům od komunity a státním kulturním dotacím.
Dreamfall: Chapters

Dreamfall: Chapters

Díky mimořádně úspěšné kampani na serveru Kickstarter, na němž komunita financuje nadějné projekty, se nakonec přece jen dočkáme vyústění epického příběhu, který před sedmi lety skončil v tom nejnapínavějším.

The Longest Journey (PC)

Patnáct let, které uběhly od vydání prvního dílu The Longest Journey, je ovšem sakra dlouhá doba. A v herním průmyslu to platí obzvlášť. Těžko tak můžeme předpokládat, že si bude detaily podobně epicky rozsáhlého a komplikovaného příběhu někdo ještě pamatovat. O nové generaci hráčů, kteří tyto hry vůbec nehráli, ani nemluvě.

Tím nejlepším řešením bude oprášit věkem zažloutlé krabice (popřípadě méně romanticky zakoupit odladěné digitální kopie na serverech GOG či Steam) a pustit se (opět) do úžasného světa fantazie, jenž nemá do dnešního dne konkurenci. Proč byste tak měli udělat, vysvětlíme na následujících řádcích.

Počátek cesty

Nejdelší cesta

Název hry byl inspirován citátem švédského velvyslance a posmrtného laureáta Nobelovy ceny za mír Daga Hammarskjölda: "Ta nejdelší cesta vede do nitra, neboť kdo si zvolil svůj osud, započal putování za zdrojem svého já."

Psal se rok 1999 a o žánru adventure her se v médiích stále častěji psalo, že jsou "mrtvé a hluboko pohřbené". Vývojáři z norského Funcomu však poskytli proti těmto řečem ten nejlepší argument: The Longest Journey. Hru, která zavřela podobným škarohlídům ústa na dlouhou dobu a v mnoha ohledech předčila i neotřesitelné bohy žánru z Lucas Arts/Sierry.

Příběh studentky April Ryan, které se do všední reality života v městě budoucnosti začínají prolínat vize z fantastického světa, zaujal především nebývalou hloubkou a dospělostí. Konflikt mezi světem techniky (Starkem) a kouzel (Arcadie) byl vystavěn a postupně gradován způsobem na hony vzdáleným od zjednodušeného černobílého vidění, jakému jsme (nejen) ve hrách vystaveni dodnes.

The Longest Journey (PC)

Název hry nebyl vybrán náhodou, TLJ je totiž obrovská a rozsáhlá hra, možná i nejdelší adventura všech dob.

Namísto náročného kombinování předmětů a hromady zákysů přinesli autoři důraz spíše na plynulé vyprávění příběhu, a pokud si dává hráč pozor, je prakticky nemožné se na delší dobu zaseknout. Tedy s jedinou výjimkou legendárního podmořského hlavolamu, jehož řešení jsem nepochopil dodnes.

Návrat v nečekané podobě

Zasloužený úspěch by možná slabší povahy sváděl k rychlému pokračování na stejných principech. Lidé kolem šéfa projektu Ragnara Tørnquista na to však šli úplně jinak a následník spatřil světlo světa až po sedmi letech.  

Dreamfall (PC)

Na rozdíl od TLJ, která byla čistokrevnou point'n'click adventurou, se Funcom vydal dosud neprošlapanou cestou. Pod pojmem 3D akční adventura se v dnešní době schová kde co, jediný Dreamfall však nabídl přesně to, co tento název slibuje. Tedy hru postavenou především na příběhu a logice, jen občas oživenou nějakou to akčnější pasáží.

Na jednu stranu to vyvolalo obrovskou nelibost a obavy od konzervativnějších fanoušků, na stranu druhou to byl přesně ten impulz, jaký stagnující žánr potřeboval. K dokonalosti měl tento přístup určitě daleko: ať už kvůli neustálému pobíhání z místa na místo nebo ne úplně dokonalému soubojovému systému (po pravdě byl opravdu hrozný), za které to od kritiky hra slízla až přehnaně. Ale takový už je osud pionýrů.

Fantastický příběh, který se kromě staré známé April věnoval i studentce Zoe a vojákovi Kianovi dále prohlubuje celé univerzum a snese srovnání s filmem či knihami. Celá hra má z mého pohledu jen jedinou, o to však zásadnější chybu: nemá konec. Tedy respektive končí v tom nejlepším, což by nebyl až takový problém, kdybychom na pokračování nemuseli čekat až do roku 2014.

Dočkáme se konečně?

A na co vše že se tedy nyní můžeme těšit? Tørnquist odešel z Funcomu a založil nové studio Red Thread Games, kam se mu povedlo nahnat i většinu původního týmu, který stál za předešlými hrami.

Dreamfall: Chapters (PC)

Je tedy jasné, že Chapters bude plodem lásky, nikoli mamonu, jak bývá v dnešní době zvykem. Slíben máme částečně otevřený svět, který nebude hráče přesně držet v úzkém koridoru, měnící se roční doby, ovládání optimalizované pro myš a přibližně desetihodinovou herní dobu. Samozřejmostí je i návrat starých známých, a to nejen Kaidana a Zoe, ale i vedlejších postav jako je Havran, Brian Westhouse a dalších.

Zmizí kontroverzní souboje a stealth prvky, v podstatě tedy půjde o žánrově čistou adventuru, jen s důrazem na filmové vyprávění. Dá se předpokládat, že grafika nebude z technologického hlediska patřit mezi špičku, ale díky originálnímu designu a architektuře se dá i přesto očekávat vizuální hostina.

Rozhodujícím prvkem však bude stejně jen a pouze příběh. Neuvěřitelně velký zájem ze strany fanoušků naznačuje, že svět Longest Journey se všem vryl hluboko do srdce. Nezbývá než držet palce, ať se autorům povede vše přesně tak, jak zamýšlejí, a úspěch už se dostaví sám. Pokud vše dobře dopadne, u jednoho dílu nezůstane. V plánu je totiž i The Longest Journey 2, jakýsi spojovací článek mezi původní TLJ a Dreamfallem. Ale to už bychom skutečně předbíhali.

Autor:
Témata: Steam
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....