Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Mutant Year Zero je strategie, která nevyžaduje přemýšlení

  9:36
Na první pohled perfektní tahová strategie bohužel nenabízí dostatek možností, aby dokázala po celou dobu udržet hráčovu pozornost. Zajímavě vytvořený svět tak přichází vniveč.
70

Mutant Year Zero: Road to Eden

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Bearded Ladies

  • Snadno pochopitelná pravidla
  • Důraz na tichý postup
  • Grafické zpracování
  • Ovládání optimalizované pro gamepady
  • Pořád to samé dokola
  • Vyprávění příběhu nedostává příliš prostoru

Herní karta

Nevím, jestli je to mnou, nebo dnešní zrychlenou dobou, ale současné tahové strategie mi přijdou příliš složité. Třeba takový XCOM 2 vypadá bez debaty skvěle, jenže vyžaduje obrovskou dávku času a trpělivosti, než se do něj člověk dostane. 

Soubojů se účastní vždy jen pár jednotek na obou stranách.

Chybí mi nějaké méně komplexní hry odehrávající se v menším měřítku, které by místo milionů vzájemně provázaných faktorů dokázaly nabídnout snadno pochopitelná pravidla, jasně ohraničenou kampaň a nějaký ten příběh k tomu. Tak jako se to v minulosti povedlo například například Spellcrossu, Battle Isle: Incubation nebo třeba nedoceněné Gorky 17.

A právě s posledně jmenovanou hrou toho má dnes recenzovaný Mutant mnoho společného. Postapokalypické prostředí, bitvy, kterých se účastní  jen několik málo jednotek na obou stranách, absence budování základny a silný důraz na dějovou linku. Takže jde o splněný sen? Jen částečně.

Pravidla jsou jednoduchá, každý voják může udělat maximálně dvě akce za kolo.

Hra vychází z pravidel papírové předlohy u nás prakticky neznámého RPG Mutant a na jednoduchosti pravidlech je to znát.

Každá z hráčových postav může za kolo udělat dvě akce, většinou to bude pohyb a následná střelba, ale akční body spotřebovává i přebíjení, házení granátů, léčení spolubojovníků nebo používání speciálních schopností. Ty se dobijejí zabíjením nepřátel a na jejich správném využívání je hra v podstatě postavena. 

Není tu možnost mířit protivníkům na jednotlivé části těl, síla zbraní není uvedena rozptylem čísel, ale po zásahu dá protivníkům vždy stejné zranění, výpočty pravděpodobností zásahu se nepočítají na desetiny procent, ale nabývají jen hodnot násobků 25 %. 

Nepřátel není příliš druhů.

Jediným prvkem náhody, který tak do soubojů vstupuje, je šance na tzv. kritické zranění. To však ve výsledku nemá nijak zásadní vliv. 

V jednu chvíli můžete velet maximálně třem bojovníkům (z pěti možných), takže na žádné složité taktické manévry nikdy nedojde. Drtivá většina soubojů naopak probíhá velice rychle,  i na ten nejintenzivnější boj stačí tak tři, čtyři výměny.

Jedinou originální mechanikou je důraz na tichý postup, který v žánru nebývá příliš častý. Mimo samotné souboje totiž hra běží v reálném čase, ve kterém můžete přepadávat hlídkující vojáky a likvidovat je jednoho po druhém. Lépe řečeno to dělat musíte, pustit se do soubojů se třemi a více protivníky naráz většinou automaticky znamená konečnou.

Bojový robot zabírá sice půl obrazovky, ale taktika je stejná jako vždy.

Samotné plížení však není zpracováno příliš zábavně. Prostě jen doběhnete na okraj zorného pole, vyvoláte tahový souboj a pak se všemi svými bojovníky naběhnete co nejblíže k nepříteli a pomocí zbraní s tlumičem s ním uděláte krátký proces. Až když se zbavíte všech pohybujících se hlídek, můžete se vrhnout do opravdové bitvy. Ani tady však nečekejte žádné strategické orgie, většinou stačí jeden granát a poté soustředit palbu na toho, kdo má akutálně v ruce největší pušku.

Souboje jsou sice v jádru zábavné, ale po nějaké době se začnou opakovat. Nepřátel je jen několik málo druhů, nové speciální schopnosti vašich svěřenců nejsou nijak výjimečně kreativní, a tak v podstatě po celou dobu spamujete jediný typ strategie.

Grafika je skvělá, bohužel časem poněkud stereotypní.

Což zamrzí především s ohledem na fakt, že nic jiného než souboje tu prakticky není. Příběhová linka je jen jednoduchou variací na kultovního STALKERA, která je vyprávěna jen pomocí hrstky dialogů a příběhových animací. Žádné nepovinné úkoly tu nejsou, s možností řešit situaci i jinak než bojem jsem se v průběhu celé hry setkal jen jednou, vztahy mezi postavami v partě jsou nulové a místní ekonomika, nutící vás pečlivě prolézat každou obrazovku a sbírat šrot, nefunguje. Za celou dobu jsem si v obchodě koupil jen pár granátů a lékárniček, vše použitelné lze nalézt průzkumem okolí.

Na těžkou obtížnost, kdy se postavy mezi souboji automaticky neléčí a nedobijí se jim schopnosti, je hra tuhá tak akorát, ke konci, kdy získáte přístup k ultimátním schopnostem, jako jsou dočasná nesmrtelnost nebo možnost střílet dvakrát za kolo, je pak vše pardoxně jednodušší než na začátku.

Pochválit však musím technické zpracování. S pomocí Unreal Enginu 4 dokázali autoři dokonale vystihnout postapokalyptickou atmosféru, která trochu připomíná staré Fallouty, jen je všude více zeleně. Herním světem je tak radost prolézat, i když v něm bohužel příliš věcí dělat nejde. 

Zato ovládání je za trest. Hra vychází i na konzole, a tak je optimalizovaná pro ovládání gamepadem, na což jsem si nezvykl za celých cca 20 hodin, kolik dohrání zabere.

Mutant Year Zero je ve výsledku povedenou záležitostí, která potěší především starší a zkušené. Jde o nesmírně zajímavý koncept, ze kterého by však podle mého názoru šlo vytřískat daleko daleko více. Takto zůstává jen výborný soubojový model, jenže ten se rychle okouká a nic jiného tu bohužel  dělat nelze.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 58 čtenářů

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....