V dnešním dílu našeho čtvrtečního seriálu o násilí v počítačových hrách a vlivu hraní na lidskou (a hlavně dětskou) psychiku se poněkud vzdálíme obvyklému psychologickému pohledu na věc a podíváme se na toto téma z trošku jiného úhlu. Svým způsobem navážeme na lednový článek Omezí Komise pro násilí rozvoj her?, ve kterém jsme spekulovali nad tím, zda chystané kroky nově vzniklé Komise pro násilí budou nebo nebudou znamenat konec špičkových akčních titulů.
Když jsme zmíněný článek zveřejňovali, netušili jsme, že bude mít tak brzy pokračování. Uplynulo však pouze několik týdnů a to, co jsme předtím jen předpokládali, se pomalu stává skutečností - blíží se k nám první omezení her "pro dospělé". Překvapivě za tím však nestojí ona Komise pro násilí, ale organizace IDSA (Interactive Digital Software Association), která sdružuje největší distributory počítačových a konzolových her. Mnozí ji pravděpodobně znají jako organizátora světového veletrhu E3 nebo jako tvůrce známého ratingového systému ESRB. Co na nás (či přesněji řečeno na hry s ratingem "M" - Mature) přichystali?
Informačnímu serveru Gamecenter se dostal do rukou materiál IDSA, ve kterém jsou stanovena pravidla pro umisťování reklam do různých médií. Jedná se v něm pouze o ty hry, ve kterých je zobrazováno násilí, krev či ve větší míře neslušná slova. IDSA sice popírá, že by šlo o oficiální dokument, ale to ani Gamecenter netvrdí. I v případě, že by se jednalo pouze o návrh chystaných opatření, má jistou vypovídající schopnost, která je pro naše účely více než dostačující.
Co se tedy v tomto dokumentu navrhuje? Jedná se o omezení reklamy na "násilí propagující" počítačové hry tak, aby co nejméně ovlivňovala děti a mládež. Zde je výtah z nejdůležitějších bodů, které jsou v materiálu požadovány:
Na první pohled se zdá být tato snaha jistě chvályhodná, vždyť kdo z nás by chtěl, aby byly naše děti vystavovány propagaci násilí. Ale již druhý pohled nám prozradí, že něco není tak docela v pořádku. Nelze se totiž ubránit dojmu, že akčním (nejen FPS) hrám, které leckdy představují z hlediska zpracování nejlepší produkty na trhu, se doslova házejí klacky pod nohy. První problém nastává ve chvíli, kdy bude distributor chtít zadat reklamu na hru s inkriminovaným ratingem M. Jen málokterý časopis či internetový magazín má přesný přehled o tom, jaké věkové skupiny jej čtou. Distributor tedy nebude mít jen velmi omezené možnosti, kam reklamní kampaň situovat. Tím pádem budou i nižší předpokládané výnosy a publisher se bude dlouho rozmýšlet, zda má celý projekt vůbec financovat.
Problém druhý není tolik patrný, ale o to je závažnější. Držíme-li se čistě výkladu návrhu, víme, že se týká pouze reklamy. Pokud ale přihlédneme k věcnému záměru, výsledek nám doslova vyrazí dech. Nejde totiž o to, aby děti nesledovaly reklamy na hry obsahující násilí, ale aby se s těmito tituly nedostaly vůbec do kontaktu. V tom případě ale dříve nebo později dojdeme k tomu, že v inkriminovaných médiích nebude moci být o těchto titulech ani zmínka - tudíž žádné články, žádná preview, žádné recenze. Ty totiž působí mnohem efektivněji, než placené reklamy. U reklam se předpokládá zával superlativů, a tak jimi tvůrci nikoho neohromí. Když se ale stejná slova objeví v recenzi, je jejich efekt o mnoho znatelnější.
Dojde tedy k tomu, že se po čase budou tato omezení týkat nejen reklam, ale i jakékoliv chvály? Možná se to někomu může zdát poněkud přitažené za vlasy, ale uvědomme si, že bez tohoto opatření je celý návrh IDSA zcela bezzubý. Pokud nebude reklama, vliv her obsahujících násilí se takřka nesníží. Navrhovatelé však ukázali, kterým směrem se hodlají nadále vydávat. Pokusí se zasahovat do svobody slova a projevu? Pokusí se rozdělit herní magazíny a televizní pořady na dvě části? První, ve které budou hry pro děti, a druhou pro dospělé? Dočkáme se dvoudílného pořadu GamePage a dvousvazkového Score a Levelu? Bude diskuzní fórum BonusWebu o hře Quake ve zvláštní, zaheslované sekci?
Doufejme, že k ničemu takovému nedojde. Pak by totiž nastalo to, co bylo popsáno již v onom lednovém článku, a to si snad nepřeje nejen nikdo z nás, ale ani žádná ze společností, které jsou v IDSA sdruženy. Doufejme, že jim vše dojde včas a napnou své snahy spíše do rozvoje a kultivace herního trhu, než do jeho omezování.