Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

John Carmack ostře odsoudil experta, který přispěl k vyměření odškodného

  13:28aktualizováno  13:28
Programátor John Carmack striktně odmítl tvrzení, že by zkopíroval části kódu z práce odvedené pro předchozího zaměstnavatele ZeniMax, kde před odchodem z firmy zkoumal virtuální realitu. Nezávislý expert u soudu prezentoval materiály, které Carmackovy kroky mají dokládat.

Programátor John Carmack, který položil stavební kameny žánru stříleček. Ale i virtuální realitě.

„Nikdy jsem se nepokusil schovat či odstranit jakékoliv důkazy a veškerá má data jsou zaznamenána. Navzdory některým příběhům, které se šíří,“ píše Carmack na začátku rozsáhlého příspěvku na Facebooku.

Carmack ve svém vyjádření reaguje na výsledek právního sporu mezi společnostmi ZeniMax a Facebookem vlastněným Oculusem VR.

Soudce totiž dospěl k závěru, že ke krádeži technologií došlo a Facebook proto musí zaplatit odškodné ve výši půl miliardy dolarů. Tedy zhruba 12,5 miliardy korun (čtěte více).

Carmack vyjádřil rozhořčení nad odborníkem, který vystoupil na žádost žalující strany. Carmack v souvislosti s tím konstatuje, že akademici tímto způsobem mohou získat i 600 dolarů za hodinu (15 tisíc korun).

V tom problém nevidí, prezentace závěrů u soudu by však podle jeho názoru měla být součástí akademického portfolia, které má vliv na vaši pověst. Jinými slovy, že by vidina zisku odborníky neměla vést k mylným závěrům.

Expert hovořil o „kopírování, které není doslovné“. A tvrdil, že si jeho uskutečněním je naprosto jistý. „V několika momentech jsem chtěl křičet: Lžete. Po několika případech ‚naprosté jistoty’ jsem přemýšlel, jestli mu gangsteři unesli vnoučata a drželi je jako výkupné,” tvrdí Carmack.

„Uráží mě, že uznávaný akademik prohlásí, že si je na základě své ad hoc analýzy čímkoliv ‚naprosto jistý’. Tak se při vědeckém bádání nemluví,” upozorňuje Carmack.

Uznávaný programátor navíc věří, že nedoslovné kopírování je velmi sporný pojem. Tvrdí totiž, že při dostatečném zobecnění je možné najít souvislosti téměř mezi čímkoliv.

Ovladače Touch pro Oculus Rift

Ovladače Touch pro Oculus Rift

Ovládání Oculus Touch

Zařízení Oculus Rift

„Když Harryho Pottera trochu zobecníte, získáte Monomýtus od Josepha Campbella. A ten zase můžete dobře propojit se Star Wars a stovkami dalších příběhů. To není porušení autorského práva,“ věří Carmack.

Odborník prý u soudu prezentoval obrázky se zvýrazněnými částmi kódu, kterým téměř nikdo nerozuměl. A ještě podle Carmacka byly v prezentaci tak zmenšené, že je téměř nebylo možné přečíst. „V některých případech ta zobecnění byla delší než kód, ze kterého měly vycházet,“ píše Carmack.

„Bylo to směšné. Aniž by bylo možné řádky kódu přečíst, bylo zjevné, že se ohromně lišily v počtu operací, často byly rozdělené, v odlišném pořadí a vypadaly jinak.“

Svědectvím se u soudu o týden později zabýval odborník zastupující Oculus, pro který Carmack pracuje nyní. A ten podle jeho názoru jasně zpochybnil důvěryhodnost předchozího experta.

„Ale hádám, že jsem přecenil jeho dopad,“ konstatuje Carmack. Upozorňuje zároveň, že ono svědectví není součástí veřejně dostupných spisů. A že věří, že by internet po jeho zveřejnění autora zesměšnil.

Autor:




Nejčtenější

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Mafia 3: Stones Unturned
Kvůli DLC Stones Unturned už se ani nevyplatí znovu Mafii 3 instalovat

Druhý přídavek do Mafie zcela potlačuje věci, kvůli nimž jsme hru měli rádi, a mění ji na obyčejnou střílečku.   celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Machinarium
Na Steamu vyšla definitivní verze českého Machinaria

Na digitální distribuci Steam je k mání definitivní verze výborné české hry Machinarium. Tvůrci změnili engine a přidali několik vylepšení.   celý článek

Další z rubriky

Ashen
Ashen zkombinuje hratelnost Dark Souls s uměleckým zpracováním

Originálně vypadající RPG připomínající „Souls“ sérii nabídne nevšední vizuální zážitek, krutou obtížnost a neobvyklou formu multiplayeru.   celý článek

Black Mesa
Předělávka legendárního Half-Life bude hotová do konce roku

Black Mesa, restaurovaná verze geniálního Half-Life, se sice o půl roku odkládá, první screenshoty z mimozemské části hry však vypadají skvěle.   celý článek

Call of Duty: WWII
Černoch v SS uniformě? Svastika a vojačky v Call of Duty: World War II

Tvůrci letošního Call of Duty, které je zasazeno do období druhé světové války objasňují, jak to bude s nacistickými symboly, vojačkami či černochy na straně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.