Omluva:
Rádi bychom se touto cestou omluvili všem čtenářům, kteří si za téměř rok existence této rubriky zvykli, že je každé úterý čeká další díl seriálu informací o dění v herním byznysu. Včerejší výpadek nebyl způsoben deliriem tremens ani dovolenou – což jsou zdánlivě nejpravděpodobnější příčiny – nýbrž akutním výpadkem vyšších funkcí mozkových alias migrénou, které autora těchto řádků čas od času sužují. Pokud budete mít chuť si přečíst starší úsměvný fejeton Luďka „Bobeše“ Zadražila Jak si hrají… migrénáři , jistě pochopíte, proč nemohl GameEkonom vyjít v úterý, jak je tomu kdykoliv jindy… Ten fejeton rozhodně nepřehání.
Propad červnových tržeb – pondělí 21. července 2003
Že se hry prodávají čím dál tím lépe a že horizont, ve kterém by se současná situace zlomila, je v nedohlednu? Ne tak docela. V červnu tohoto roku se tržby z prodeje videoher v USA snížily oproti stejnému období v loňském roce o 9 procent. Znamená to, že je boom u konce? Na jednu stranu určitě ano. Tento segment zábavního průmyslu rostl již příliš dlouho na to, abychom si mohli namlouvat, že udrží současné tempo růstu bez nějakých větších vnějších stimulů (jako je například výrazné zlevnění a podobně).
Oněch 9 procent však není až tak tragických, jak by se mohlo na první pohled zdát. Na vině totiž není ani tak letošní slabý výkon, jako obrovské nákupní šílenství, jež propuklo loni touto dobou. V květnu 2002 totiž konzole PS2 a Xbox zlevnily o neuvěřitelných 100 dolarů, GameCube pak o 50 dolarů, navíc se objevilo několik velice slušných trháků. S tím se nemohou letošní dvacetidolarové škrty (maximálně) a právě probíhající herní sucho vůbec rovnat.
Analytici však předpokládají, že větší cenové skoky směrem dolů ještě přijdou, nejpozději krátce před Vánoci. Na výrobce konzolí je totiž ze strany herních vydavatelství vyvíjen poměrně velký tlak a navíc oni sami budou chtít prodat co nejvíce kusů svého hardwaru, aby splnili plánované kvóty. Slevy se bohužel budou týkat jen samotných konzolí, hry zůstanou nade vší pochybnost stále stejně drahé.
Zdroj: Reuters
IDSA zemřelo, ať žije ESA – úterý 22. července 2003
Jedna z nejznámějších herních organizací na světě změnila své jméno. Regulátor amerického herního průmyslu, mezi jejímiž členy najdeme prakticky všechny herní vydvatelství z USA, už nebude nadále znám jako IDSA (Interactive Digital Software Association), nýbrž jako ESA (Entertainment Software Association). Organizaci k tomuto kroku vedl podle slov svého ředitele Douga Lowensteina názor, že jméno by mělo odrážet skutečnou činnost. A je pravda, že IDSA… pardon, ESA se zabývá spíš softwarem zábavním, než interaktivně digitálním…
Zdroj: GamesIndustry
Rebelská hip-hopová hvězda před soudem – úterý 22. července 2003
Už je to tak, Eminem se objeví v soudní síni na lavici obžalovaných. Tedy ne zrovna on, ale jeho manažerská společnost Cousins Entertainment a jeho agent Bravado International Group. Vydavatelská společnost Conspiracy Entertainment je totiž obvinila z podvodu a porušení smlouvy. Conspiracy totiž mělo připravit hru s oficiální „eminemovskou“ licencí, zmíněné společnosti se však pokusily z dohody vycouvat a získat lepší podmínky u jiné herní firmy, konkrétně u Rockstar Games. V době podpisu předběžné smlouvy ještě nebyl Eminem tak známý jako dnes, takže jeho agenti byli rádi, že z jeho jména vyždímají alespoň nějaký ten dolar. Kdyby ovšem uzavřeli kontrakt dnes, pohybovaly by se licenční poplatky o několik řádů výše. A o to se právě snaží – jakákoliv spolupráce s Conspiracy prý již nepřipadá v úvahu.
Jestli ovšem Eminemovi manažeři uspoří nějaké ty drobné, je otázka do diskuse. Conspiracy Entertainment po nich totiž požaduje odškodné ve výši 5 milionů dolarů (140 milionů korun) kvůli ušlým ziskům. Inu, uvidíme, jestli něco dostanou…
Zdroj: GameInfoWire
Evropská komise útočí na řecký zákon – středa 23. července 2003
O tom, že hráči to nemají v Řecku nijak snadné, jsme vás již několikrát informovali. Zhruba před rokem tamní zákonodárci schválili právní normu zakazující jakékoliv hraní na veřejnosti i v soukromí. Zákon měl být původně namířen proti ilegálním turnajům a gamblerství, ale byl šit natolik horkou jehlou, že de iure perzekuoval například i hraní na mobilním telefonu. Později byly jeho dopady sice poněkud zmírněny, ale i tak připadal mnohým postavený na hlavu – a to nejen samotným hráčům. Nelíbil se moc ani Evropské komisi, která řecké vládě poslala v říjnu loňského roku upozornění, že je zapotřebí zmíněný zákon změnit, neboť se protiví smlouvám o svobodném pohybu zboží a svobodném podnikání. Protože na to řečtí úředníci nijak nereagovali, přišlo jim minulý týden „dodatečné formální upozornění“. To je větší strašák, než by se mohlo na první pohled zdát, protože se jedná vlastně o první krok k mezinárodnímu soudnímu tribunálu. A k němu se Řecko asi nebude chtít dostat.
Je však zřejmé, že Evropská komise se s posuzováním tohoto případu moc mazlit nebude. Inkriminovaný zákon totiž popírá velkou část principů, na nichž je vystavěna Evropská unie a navíc ačkoliv měla být tato norma předložena k posouzení evropským úředníkům, dozvěděli se o ní až dodatečně, navíc ne oficiální cestou, nýbrž z tisku. A na to je jakýkoliv byrokratický aparát (míněno v dobrém slova smyslu) hodně háklivý.
Zdroj: Kathimerini, ZDnet
Max Payne v soudní síni – pátek 25. července 2003
Nejen zpěvák Eminem, ale i „policista na útěku“ Max Payne stane před soudem. Postaral se o to wrestler Maxx Payne, který tvůrce zmíněné hry žaluje o 10 milionů dolarů (280 milionů korun). Prý že mu „ukradli osobnost“. „Nechal jsem wrestlingu abych se vrátil do Utahu ke své rodině a přátelům,“ prohlásil zápasník, „a místo toho mě čekal největší boj mého života – o záchranu vlastní identity.“ Proč si ovšem tohoto hrozného přečinu všiml dva roky po vydání prvního dílu, tiskovým agenturám pro jistotu nesdělil.
Zdroj: Reuters
Střípky a zajímavosti:
- Několik měsíců hrozila francouzské společnosti Microids likvidace. Obchodní soud ve Versailles naštěstí svým rozhodnutím zrušil nucenou správu a firma opět může začít podnikat v plné míře – ovšem tentokrát již trošku opatrněji.
- Celá řada především online magazínů bude mít nejspíš velké problémy s vydavatelstvím Activision. To jim totiž pohrozilo soudem poté, co zveřejnily neoficiální cestou vypuštěné artworky ke hře Quake IV. Na soud pravděpodobně nedojde, ale lidé z Acivisionu byli podle všeho opravdu hodně rozladění, a tak si tito „hříšníci“ budou moci od nynějška o jakékoliv spolupráci a exkluzivních materiálech jen nechat zdát.
- Zástupci společnosti Sega se nechali slyšet, že během následujících pěti let chtějí zdvojnásobit svůj podíl na trhu s videohrami. Jak toho chtějí docílit? Jednoduše. Pustí k vodě „hardcore“ hráče a zaměří se na masový trh.
Zdroj: JustAdventure, GamesIndustry