Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – pro dobrotu na žebrotu?

  12:00
Jiný pohled na firmu „odsouzenou za elektronické pirátství“. || Další společnost přestala podporovat údajně neperspektivní Nintendo. || Americký ratingový systém se mění a jak se zdá, myslí na vše.

Zmatený soudce, zmatený rozsudek – pondělí 23. června 2003
V minulém GameEkonomu jsme vám přinesli informaci o „vítězství společnosti Nintendo nad firmou umožňující pirátské šíření her pro handheld GameBoy“ s příslibem, že o týden později – tedy nyní – přidáme pár zajímavých informací. Společnost Lik Sang, proti níž bylo líčení vedeno, se totiž proti rozsudku důrazně ohradila. A nejen to – podala odvolání k vyšší instanci. Budeme-li vycházet z předpokladu, že její zástupci mluví pravdu, nemůžeme se jí divit.
Firma Lik Sang opravdu vyrábí zařízení, s jehož pomocí je možné kopírovat hry pro GameBoye a případně je nabízet ke stažení zdarma (či za peníze) z internetu. Tím však žádný zákon neporušuje, neboť sama programy nešíří a pro kopírovací zařízení existují různá legální využití – údajně si je například zakupují například mnohé vývojářské společnosti pro usnadnění betatestu svých projektů. Výrobky Lik Sangu přitom nijak neodbourávají protikopírovací ochranu – ta totiž na hrách pro GameBoye neexistuje. Je to tedy podobné, jako kdyby se před soudem ocitli výrobci videorekordérů či vypalovacích mechanik. Ne, že by takovéto snahy nebyly, ale dosud žádný právní řád nedává těmto pokusům šanci na úspěch.
Společnost Lik Sang pochopitelně záhy po vynesení rozsudku podala odvolání, a to nejen kvůli údajnému justičnímu omylu. Celý proces byl podle jejích zástupců k smíchu, neboť jej dostal na starost pouze samosoudce – a v Hongkongu, kde byl projednáván, k podobnému postupu dochází pouze v jednoduchých sporech. Soudce projednávající případ Nintendo versus Lik Sang přitom neměl specializaci na autorské právo a dosud se věnoval spíš právu námořnímu, a ani tak si nepřizval k ruce žádného odborníka. Sám prý prohlásil, že hongkongské autorské právo považuje za velice nepřehledné (dle některých náznaků se mohlo zdát, že se jedná o jeho první takovýto případ) a že je škoda, že v hongkongské justici už není zaměstnán nikdo, kdo by se na něj specializoval. Navíc se údajně spoléhal jen na tvrzení žalující strany a nevyžádal si žádné objektivní expertízy – jeho rozsudek vycházel mimo jiné z tvrzení Nintenda, že GameBoy obsahuje ochranu proti kopírování, ačkoliv skutečnost je trošku jiná.
Případem žaloby na společnost Lik Sang se nyní bude zabývat Nejvyšší soud v Hongkongu. Pokud je vyjádření žalované strany pravdivé, pak se Nintendo ze svého úspěchu asi dlouho radovat nebude. Ale co my víme...
Zdroj: GamesPress

Acclaim nemá zájem o Nintendo – pondělí 23. června 2003
Výše nastíněná kauza možná souvisí s tím, že pozice Nintenda na trhu je velice nejistá, a tak se snaží co nejvíc navýšit své zisky. Ve stejný den jako vyjádření Lik Sangu totiž vyšla zpráva, že do rodiny vydavatelství, jež nechtějí do budoucna připravovat tituly pro jeho konzoli GameCube, se zařadil další z významných hráčů v tomto odvětví – společnost Acclaim. Její výkonný ředitel Rod Cousens v rozhovoru pro magazín MCV uvedl: „Proč bychom měli vyvíjet hry pro platformy, které nám nepřinášejí kýžené ovoce?“ Všechny v současné době připravované projekty prý bude Acclaim financovat až do jejich vydání, žádné další však už neplánuje. „I nadále budeme podporovat PS2 a Xbox, ale Nintendo? Ne, v dohledné době určitě ne,“ řekl Cousens. Že by další hřebíček do rakve pomalu ale jistě umírající konzole?
Zdroj: MCV

Další úprava amerického ratingového systému – pátek 27. června 2003
Americká ratingová organizace Entertainment Software Rating Board (ESRB) oznámila změnu svého systému označování her. S účinností od 15. září tohoto roku začne na krabice kromě doporučené věkové kategorie přidávat také symbol označující druh násilí, jaký je ve hře obsažen. Bude zde „kreslené násilí“, kde veškerou újmu na zdraví odnesou animované postavičky, „fantasy násilí“ probíhající způsobem jasně odlišitelným od skutečnosti a realisticky ztvárněné „intenzivní násilí“. Tvůrci nového ratingu mysleli na všechno, a tak výše uvedený trojlístek doplňuje i nálepka „sexuální násilí“, jež přijde na řadu ve chvílích, kdy bude ve hrách ztvárněno znásilnění. Ne, že bychom byli schopni si na nějakou takovou hru vzpomenout, ale je možné, že takové existují. A pokud ne, tak na ně jednou určitě dojde.
Nemůžeme se bohužel ubránit mírnému pobavení. Samozřejmě uznáváme, že změny ratingových systémů jsou zapotřebí a že jejich efekt bude ve výsledku pozitivní, ale zdá se, že jich je v poslední době nějak moc – skoro neuběhne měsíc, aby někde k nějaké nedošlo. Jak se v nich potom mají ti nebozí zákazníci orientovat?
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Akční adventura Tomb Raider: Angel of Darkness, od níž se očekává obrovský komerční úspěch, paradoxně sníží společnosti Eidos zisky. Navzdory předchozím plánům se totiž uvedení na evropský trh nestihlo do konce letošního fiskálního roku, a tak veškeré zisky připadnou až na ten příští. Vzhledem k tomu, že nečekaně (no dobrá, všichni jsme to tušili) došlo i k odkladu hry Republic: The Revolution, klesla cena akcií firmy za jediný den o zhruba 5 procent.
- Britské vývojářské studio Kuju Entertainment zažilo neradostný konec fiskálního roku – skončilo se ztrátou 491 629 liber (zhruba 25 milionů korun). Na vině je údajně vysoké zadlužení kvůli jedné dlouho rozpracované hře a odloženému vydání dalšího klíčového projektu. Snad budou příští rok výsledky o něco lepší.
- Francouzský mediální kolos Vivendi Universal prý odložil k ledu plány na samostatný prodej své herní divize. Příčina je jednoduchá – nabídky byly příliš nízké. Společnost si ji tedy buď nechá, nebo ji přibalí k jiným aktivitám, jichž se zbavuje.
- Americká komise pro ochranné známky odložila jako neopodstatněnou žalobu, kterou proti vývojářskému studiu Running With Scissors podaly před šesti lety americké poštovní úřady. Předmětem sporu byla samozřejmě poněkud brutální hra Postal. Komise nakonec došla k názoru, že k žádnému porušení ochranné známky nedošlo a v daném případě ani dojít nemohlo – poštovní úřad totiž na své jméno žádnou ochrannou známku nevlastní.
Zdroj: Reuters, GamesIndustry, GameSpot

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...