Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cossacks: European Wars - kozáci a další

  12:00aktualizováno  9. července 2:15
Baví vás realtimové strategie vycházející z autentických historických událostí? Patří hry jako Age of Empires nebo Fate of the Dragon mezi vaše oblíbené tituly? Jestli ano, tak neváhejte, zahřejte počítač do provozní teploty a těšte se na nový přírůstek do své herní sbírky. Hra Cossacks: European Wars je totiž určena právě pro vás!

Cossacks: European Wars Ještě nedávno firmu CDV nikdo neznal, ale když zhruba před půl rokem vydala bombastickou hru Sudden Strike, zasazenou do období druhé světové války, rázem se zapsala do povědomí mnoha hráčů zlatým písmem. Nyní autoři zabrousili hlouběji do historie a výsledkem je realtimová strategie Cossacks: European Wars, která v mnohém vychází z takových velikánů tohoto žánru, jako jsou Age of Empires (dále jen AOE) či Three Kingdoms: Fate of the Dragon (dále jen FOD). Cossacks se snaží mapovat konflikty sedmnáctého a osmnáctého století odehrávající se v Evropě a koloniálních teritoriích, přičemž se zde objevuje šestnáct národností, za něž můžete buď přímo hrát, nebo se s nimi v některém scénáři utkat. Hra samozřejmě nabízí multiplayer i singleplayer. Ve hře pro jednoho hráče si můžete vybrat ze čtyř komplexních kampaní nebo zvolit jeden z deseti samostatných scénářů, navíc je tu i možnost vytvoření náhodné mapy.

Poté, co se vrhnete do hraní, vás hned na první pohled potěší perfektní grafika. Autoři se snažili vytvořit co nejrealističtější vzhled krajiny i všech objektů a povedlo se jim to skutečně na výbornou. Hra alespoň částečně zachovává realistické velikostní proporce, stejně jako například AOE nebo FOD. Krajina je pěkně plastická, stromky, keře a další Cossacks: European Wars detaily jsou precizně vykresleny, velmi dobře je zpracována i vodní hladina. Nejvíce vás ale určitě zajímají budovy a jednotky. Co se týče všech staveb, jsou možná nejdetailnější, jaké jsem kdy v podobných hrách viděl. Radost pohledět. Vojáci a pracanti jsou také moc povedení, je na nich vidět spousta detailů a jejich animace jsou bezchybné. Autoři se snažili postavy obléci do autentických uniforem, takže milovníci vojenské historie si jistě přijdou na své. Za zmínku stojí i kvalitní zpracování efektů, jako jsou výbuchy, rozlétávající se kusy lodí a podobně. Cossack podporují rozlišení 800x600, 960x720 a 1024x768, což by mělo stačit snad úplně všem hráčům (pokud má někdo monitor pětatřicítku, tak se mnou asi souhlasit nebude :o) ). Vše se velmi dobře hýbe, nemusíte se tedy bát občasného trhaného scrollingu jako třeba v AOE. Zvukovou stránku autoři také neodflákli. Hru příjemně podbarvuje atmosferická hudba a při hraní určitě oceníte i některé z mnoha povedených zvukových efektů – výstřely z kanónů, cinkání krumpáčů či křik racků u pobřeží. Prostě klasika. Snad jediná výtka by mohla směřovat do namluvení. Ne že by bylo špatné, ono prostě tak nějak chybí úplně. Ve většině RTS jsme zvyklí na ohlašování všech jednotek, zoufalé výkřiky při nečekaném útoku, mluvené zprávy o důležitých událostech a podobně. Zde je Cossacks: European Wars všechno toto obvyklé povídání nahrazeno titulky, což je trochu škoda. I přesto mi však Cossacks celkově připadají jako nejlépe zpracovaná historická realtimovka, jaká se v poslední době objevila.

Osvědčený herní systém autoři více méně převzali ze strategie AOE a jejích následovníků, ale samozřejmě jim to nemůžeme mít za zlé. Jednou ze zásadních činností, které se budou všichni hráči věnovat, je stavění (a případně oprava) budov. Když je vaše osada v plenkách, postavíte asi ze všeho nejdřív radnici, pak mlýn a nejspíš i skladiště. Radnice je vlastně hlavní budova a stejně jako některé další stavby ji můžete v průběhu hraní upgradovat – čili posunout ze sedmnáctého století do století osmnáctého. Mlýn je překvapivě určen k mletí, tedy k výrobě jídla ze sklizeného obilí. A skladiště? Jeho neodhadnutelnou funkci si ve hře vyzkoušejte sami. Správný vůdce se ale nespokojí s těmito stavbami a ve své budovatelské činnosti půjde dál. Určitě postaví doly, katedrálu a tržiště. Všechny výše zmíněné stavby slouží civilním účelům, ve hře ovšem velkou roli hraje vojenská síla a ke slovu tedy přijdou i budovy určené pro vaše militantní choutky. Jelikož žádné vojsko se neobejde beze zbraní, je nutno nejprve postavit kovárnu. Až poté je možné postavit zázemí Cossacks: European Wars pro trénink vašich jednotek – tedy kasárna, stáje a dílnu na kanóny. V některých scénářích je nepostradatelná i válečná flotila, takže vám jistě přijdou k duhu loděnice. Mezi vojenské stavby lze zařadit i palisádu, hradby a věže. Na konec jsem si nechal budovy řekněme speciální. Jedná se o akademii, ve které se budete zabývat vývojem nových technologií (je jich kolem tří set), a o diplomatické centrum, sloužící k najímání žoldáků. Jak už jsem naznačil, některé budovy mají dvě stádia odrážející historický vývoj. Po vylepšení do druhého stupně (tedy ze 17. do 18. století) pak budova nabízí nové možnosti, například trénink lepších vojáků. Budovy jsou poměrně tuhé na zničení a některé obyčejné vojenské oddíly jim ani nemohou ublížit (také zkuste píkou rozbořit katedrálu), ale je třeba je ničit artilerií nebo granátníky. Oč je však těžší budovy rozbořit, o to snáze je můžete obsadit. Pokud totiž v dosahu není žádný obránce, stačí se prostě některým pěšákem či jezdcem přiblížit a z nepřátelské budovy se rázem stane vaše. Stejným způsobem lze zajmout (nebo „překonvertovat“, chcete-li) i cizí pracovníky a děla. To je poměrně originální způsob boje a je to určitě o dost zábavnější, než když vaše vojsko vtrhne do města a poté, co pobije obránce, se pustí do civilistů a budov. Autoři však šli v realističnosti tak daleko, že jednotlivé budovy různých národností nejsou vzájemně kompatibilní. Pokud tedy například hrajete za anglické Cossacks: European Wars vojsko a chcete používat získanou španělskou dílnu na kanóny, musíte obsadit i španělské stáje a kovárnu. V souvislosti s budovami mne mile překvapila skutečnost, že většina staveb se od sebe u jednotlivých národností navzájem rapidně liší. Tedy funkci plní stejnou, to ano, ale vzhledově jsou naprosto rozdílné. Pokud vezmeme v úvahu velké množství národů a řekněme průměrný počet druhů budov, je jasné, že jednotlivých odlišných staveb je velmi úctyhodné množství, v kategorii RTS možná rekordní.

A jaká je rozmanitost civilních a vojenských jednotek? U těch civilních vlastně žádná, jelikož prostě máte klasicky jeden druh pracovníků, který se hodí na všechny běžné činnosti – sklizeň obilí, kácení dřeva, těžba surovin, stavba budov a tak dále. Daleko zajímavější jsou jednotky vojenské. Nejprve se asi seznámíte se základními pilíři svých armád, tedy s pikenýry a mušketýry. K dispozici jsou i další druhy pěchoty jako například horalové, granátníci a lukostřelci, ale ne každý typ mají všechny národy k dispozici. Až postavíte stáje, zakomponujete do svých řad určitě i jízdní oddíly jako jsou rytíři, husaři, dragouni, překvapivě i kozáci (Cossacks) a další. Důležitou (a při správném použití nesmírně ničivou) součástí armády je dělostřelectvo. Určitě nezůstanete jen u používání klasického kanónu, ale Cossacks: European Wars jistě vám přijde k chuti i houfnice, moždíř či několikahlavňové dělo. V souvislosti s armádou bych asi měl zmínit i kněze, který plní ve vašich řadách roli léčitele. Specialitou je průzkumný balón, pomocí nějž můžete odkrýt některé části mapy (jelikož samozřejmě funguje Fog of War). Kromě pěchoty a jízdy můžete ve svých kasárnách trénovat i důstojníky a bubeníky (resp. dudáky), pomocí nichž můžete vnést do svých vojsk trochu pořádku. Vojáci bez velení totiž nejsou schopni vytvořit žádné vojenské útvary, zato s oficírem a bubeníkem se ochotně srovnají do jedné ze tří formací, čímž v některých situacích získají užitečné bonusy. Musím říct, že se mi tahle myšlenka potřeby kvalifikovaného velení velmi líbí, i když autoři mohli vojenských formací připravit o něco více. Boj je totiž ve hře Cossacks velmi frekventovanou činností, navíc střety, které zde probíhají, jsou často řežbou mezi několika sty vojáků na každé straně. Kromě již zmíněných formací však ovládání boje není nikterak zjednodušeno, k dispozici máte jen povely pro držení pozice, pochod s likvidací všech nepřátel a vypnutí/zapnutí útoku. To není nic moc, docela mi chybí nastavení agresivity vojáků a další příkazy, které se v některých podobných hrách objevují. Je však pravda, že i přes tyto nedostatky jsou boje velmi zajímavou záležitostí. Nejde v nich totiž jen o to, poslat Cossacks: European Wars co největší počet vojáků do útoku, ale nejdůležitější je vytvoření vyvážené armády, kde každá složka je vhodná k jiné bojové činnosti. Při strategickém vedení boje je nutno počítat i s terénem. Tím jsem vás snad alespoň trochu seznámil s pozemními silami, nyní je čas posvítit si na námořnictvo. Kromě rybářského člunu a přepravní lodě máte k dispozici pět druhů válečných plavidel, od nejslabší jachty až po nejtužší bitevní loď. Jednotlivé druhy plavidel se od sebe samozřejmě liší hitpointy, rychlostí, dostřelem, obranyschopností a silou kanónů. Palebné možnosti vašich lodí oceníte nejen v přímých námořních soubojích, ale i při podpoře pozemního útoku na nepřátelské pobřežní město. Některé vojenské jednotky také procházejí dvěma historickými stádii (17. a 18. století), stejně jako budovy.

Z doposud řečeného by se možná mohlo zdát, že si můžete stavět budovy a produkovat vojáky dle libosti, opak je ale pravdou. Zdroje jsou sice v podstatě nevyčerpatelné, ale i tak se budete muset zatraceně rozmýšlet, jak s nimi naložíte. Mezi důležité komodity patří dřevo, kámen, jídlo, zlato, kov a uhlí. Tyto suroviny nespotřebováváte jen jednorázovou produkcí, ale také průběžně. Například kov a uhlí jsou potřeba na munici, zlato na žold vojákům, dřevo Cossacks: European Wars a kámen na údržbu hradeb a jídlo na výživu svých svěřenců. Resource management je poměrně promyšlený a Cossacks bych v této oblasti postavil na roveň hře FOD.

Řekněme si také něco k ovládání. Hlavním nástrojem je samozřejmě myš, k dispozici jsou i některé klávesové zkratky. V tomto směru mne však hra trošku zklamala, v době záplavy RTS bych už čekal trochu více. Quicksave a quickload, ovládání rychlosti hry z klávesnice, pauza ve stylu Baldur´s Gate, to jsou věci, na které autoři jaksi pozapomněli. Na druhou stranu však není možné říci, že by ovládání bylo vyloženě špatné.

Asi nejdůležitějším ukazatelem kvality strategií je jejich hratelnost. Musím bohužel konstatovat, že hra Cossacks není určena pro každého. Řekl bych, že obtížnost je poměrně vysoká, a to jak u samostatných scénářů, tak i u kampaní, kde si ani nelze „difficulty“ nastavit. Hra je navíc nejen dost těžká, ale i poměrně náročná na čas (tím však nechci říci, že je nudná). Celkově bych Cossacks ohodnotil jako velmi propracovanou a technicky dokonalou hru, která je však určena spíše pro pokročilejší stratégy.

Cossacks: European Wars
Výrobce: GSC Game World
Vydavatel: CDV
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.cossacks.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Verdikt: Technicky dokonalá historická RTS, která je díky své obtížnosti a rozsáhlosti určena spíše pro zkušenější příznivce tohoto žánru.
Hodnocení 86%

Autor:


Témata: jízdné


Nejčtenější

Minecraft
Opustil práci, aby mohl provozovat Minecraft server pro autistické děti

Stuart Duncan je otcem malého autisty. Jelikož je hra Minecraft jedním z mála prostředí, kde se jeho syn cítí dobře, rozhodl se opustit dobře placenou kariéru...  celý článek

Jak dlouho bude trvat, než digitální kopie zcela nahradí ty fyzické?
Konec krabicových her na dohled? Prodeje digitálního obsahu rostou

Dvě z největších herních vydavatelství letos oznámily, že částky utržené z digitálního prodeje převýšily ty z prodeje fyzických kopií. Konec krabicovek se tak...  celý článek

Mortal Kombat: Legacy
Třetí film Mortal Kombat měl být jako brutální Avengers

Jak to aktuálně vypadá s filmem Mortal Kombat? V plánu bylo natočit drsný film s komiksovým nádechem. Co však zůstalo ze slibných plánů, je ve hvězdách. Film...  celý článek

Destiny: Rise of Iron
Porazili všechny bosse v Destiny bez jediného výstřelu

Přes 60 hodin zabralo skupině hráčů porazit ty nejtěžší záporáky ve hře Destiny, bez jediného výstřelu, pouze za využití útoků na blízko a speciálních...  celý článek

Gesto Inkling Girl před patchem
Tohle se nepovedlo. Nintendo muselo odstranit ze hry obscénní gesto

Společnost Nintendo v novém patchi odstraňuje vítězné gesto jedné z herních postaviček, protože je v některých státech vnímáno jako silně urážlivé.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.