Lidé se odjakživa rádi báli. Již odpradávna jsme si vymýšleli hrůzostrašné povídky plné krvelačných démonů, slizkých zrůd a dalších fiktivních představitelů znázorňujících čiré zlo. K nejděsivějším pak jistě patří zombíci. Lidské tělo, zbavené jakéhokoliv racionálního uvažování, citů a zábran. Organismus disponující pouze základními motorickými funkcemi, tělo ovládané jediným instinktem – touhou zabíjet. Strach, že se kdokoliv může stát jedním z nich. Jejich hlasité výkřiky doprovázené zvuky pomalé chůze těchto bývalých zástupců Homo Sapiens způsobují hrůzu nejenom u hráčů již nějaký ten pátek.
Zombie budete likvidovat tolika způsoby, až vám z toho půjde hlava kolem.
Herních zombií jsme se dočkali již v době osmibitových a šestnáctibitových konzolí (pamětníci jistě uroní slzu nostalgie při vzpomínce na Demon’s Crest), ale teprve s příchodem prvního PlayStationu a vydáním Resident Evil jsme se dočkali toho pravého zombie povstání. Najednou se zombie vyřítily ze všech stran. Kromě nespočet pokračování samotného Resident Evilu a jeho napodobenin se začaly zombie objevovat úplně všude, včetně her, kde byste to vůbec nečekali. Z této zombie mánie způsobené právě sérií Resident Evil se snažil vytěžit opravdu každý. Tvůrce série RE, Shinji Mikami vždy dokázal, ať už jako vedoucí či producent projektu, docílit působivého výsledku s náležitou komerční odezvou. S novou generací konzolí vždy přicházejí samozřejmě i nové zajímavé tituly a ani v případě Xboxu 360 tomu není jinak. Všechny velké firmy v oboru včetně EA, Square Enix, Ubisoftu, Activisionu a samozřejmě i Capcomu již nějaký čas horlivě vyvíjejí ty nejzajímavější tituly pro první konzoli nové generace.U Capcomu by každý čekal, že ohlásí nový díl Resident Evilu a taky, že ano. Pátý díl je souběžně s verzí pro PS3 vyvíjen i pro X360, ale to není vše, co si pro nás Capcom přichystal. A i v tomto případě se jedná o zombies. Připravte se však, že v další chystané gamesce od Capcomu potkáte více zombíků, než ve všech dílech Resident Evil dohromady. Dead Rising přináší všechna filmově-hororová klišé, která má každá správná zombie hra mít. Hlavní hrdina jménem Frank West žije normálním spořádaným životem. Je sice trošku samotář a těžký workholik, ale jinak takový ten chlápek, od kterého se pozvání na panáka neodmítá. Frank pracuje jako foto-žurnalista a jeho největšími společníky v životě jsou fotoaparát a psací stroj. K jeho největším cílům však nepatří vyfocení nějaké celebrity při homosexuálním obcování, nýbrž Pulitzerova cena. K tomu však Frank potřebuje nějakého pořádného sólokapra a toho vysedáváním v kanceláři rozhodně nezískáte.
Že byste neměli dostatek pohyblivých cílů, se bát nemusíte.
Náš hrdina se tak vydává do malého, odlehlého městečka, ze kterého přicházejí zprávy o nekontrolovatelném šíření násilí. Po příjezdu je však náš mladý žurnalista zahnán skupinkou naprosto vyšinutých obyvatel do nedalekého nákupního střediska. Ano hádáte správně, vyšinutí obyvatelé nejsou nikým jiným, než našimi oblíbenými zombíky. Celé město je jimi zamořeno jako Windows bugy a nikdo neví proč. Tady však Frank odsune veškeré zděšení do pozadí a zavětří pracovní příležitost. Ono informovat svět jako první o masivním výskytu zombií v odlehlé lokalitě a o případném vysvětlení jejich výskytu přeci jenom člověka proslaví. Takový tedy jest začátek nové zombie akce z dílen Capcomu, kterou nemá na svědomí nikdo jiný, než Kenji Inafune. Ano, ten samý Kenji Inafune, který nám přinesl nekonečné série Mega Man, Onimusha či historickou akci Shadow of Rome. O zvučné jméno vývojáře je tedy postaráno a co že je tedy vůbec Dead Rising zač?Rozhodně je akcí a to pořádnou. Zombie budete totiž likvidovat tolika způsoby, až vám z toho půjde hlava kolem. A zombiím taky a to doslovně. K eliminaci nekonečných zástupů zombie budete využívat všemožné předměty i zbraně a dokonce i nějaká ta vozidla. Slovo improvizace bude totiž hrát v Dead Rising hlavní roli. Hra vám nenápadným ukazatelem vždy ukáže, se kterým předmětem můžete manipulovat. Vzhledem k tomu, že se bude většina hry odehrávat přímo v nákupním středisku nebo v jeho nejbližším okolí, budete ke svému prospěchu využívat sortiment ze všech přístupných obchodů v celém komplexu. Například v obchodě s květinami můžete obličej libovolného nemrtvého seznámit s nedaleko ležícím květináčem. V obchodě s názvem Kutil S.R.O. zase nebude problém sebrat nějakou tu trubku a řady zombií pročistit právě jí. V regálech povalující se motorová pila taky určitě nepřijde vniveč. Dokonce můžete sebrat zahradní sekačku a ve stylu Lionela z Braindead pobíjet příslušníky neživých návštěvníků nákupního střediska po desítkách.
Že byste neměli dostatek pohyblivých cílů, se bát nemusíte. Hra je totiž schopna zobrazit opravdu velké množství těchto šourajících se kreatur v jednom okamžiku a to bez jediného zpomalení framerateu. Kromě zbraní na blízko (samozřejmě nesmějí chybět lahůdky jako lovecký nůž či baseballová pálka), se ve hře vyskytuje i řada zbraní střelných. K některým přijdete systematickým postupem hrou (po zabití policejní zombie, získáte berettu), některé zase po splnění určitého úkolu. A protože se hra odehrává v USA, tak samozřejmě nemůže v Dead Rising chybět ani návštěva obchůdku se zbrojní tématikou. Hra je viděna z pohledu třetí osoby, přičemž při používání zbraní na blízko snímá kamera dění z lehkého nadhledu. Dojde-li však na střelbu, kamera se přesune do pohledu á la RE4 s typickým zaměřovačem. Dojdou-li vám náboje či zdemolujete-li všechny předměty okolo sebe (všechny mají omezenou výdrž), nezoufejte, Frank prošel základními i pokročilými kurzy sebeobrany a nedělá mu tak problém sápající se polomrtvé kolemjdoucí odstrkovat (pomocí kombinace tlačítek znázorněné na obrazovce), či dokonce uchopit a doslova odhodit. Na traileru, běžícím na loňské E3 bylo vidět, jak Frank uchopil jednu zombie a manuálně jí rozdrtil hlavu o zem. V další části upoutávky dokonce hlavní hrdina zvedl jednoho nemrtvého nad hlavu a vrhl ho na dav početné skupinky dalších zombíků.
Focení ve hře hraje podobně jako v sérii Project Zero důležitou roli.
Inspirace filmem Dawn of the Dead je sice obrovská, ale to tvůrcům v žádném případě nelze zazlívat. Ve hře potkáte i řadu NPC, přičemž bude čistě na vás, zda s nimi budete spolupracovat, či je ponecháte jejich osudu. V případě, že jim v nebezpečí pomůžete a získáte dostatečnou důvěru, není vyloučeno, že se k vám během vaší cesty připojí. Pomocí jednoduchého příkazového systému jim můžete zadávat jednoduché rozkazy typu běž sem, přines tamto apod. Na druhou stranu takové vydařené foto nebohého civilisty, který se stal pokrmem pro hladová ústa zombies také není k zahození a pro Frankovu kariéru je též důležité. Ano, focení ve hře hraje podobně jako v sérii Project Zero důležitou roli, a tak bude spousta misí založena na fotografování důležitých dokumentů, situací atd. Všechna NPC však nemusejí být od začátku přátelská a sám Inafune prozradil, že důležitou roli ve hře sehraje i prvek jeden na jednoho. Jak bude tato „vychytávka“ ve výsledku fungovat, se necháme překvapit.Samozřejmě se dočkáme i silnějších protivníků z řad nemrtvých, kteří budou plnit úlohu klasických bossů. Dead Rising by se měl objevit na pultech evropských prodejen v půli září. Osobně bych uvítal více druhů zombies, ale to snad nebude problém. Inafune též prozradil, že se hra bude odehrávat v rozsahu deseti herních dní, což ve mě okamžitě vyvolalo vizi klasického herního víkendu, který v budoucnu s Dead Rising strávím. Snad se mýlím, protože dodnes kromě hlavounů z Capcomu nikdo ve skutečnosti neví, jak budou tyto herní dny dlouhé. Na druhou stranu by byla opravdu škoda, kdyby hratelnost spadla do únavného stereotypu kosení tisíců, po sobě jdoucích zombií. Snad nás ale Dead Rising nezklame.
Index očekávání: 85%