Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dead Space – děs ve vesmíru příjemně překvapuje

  0:05aktualizováno  0:05
Název potvrzuje hypotézu o samojedinosti člověka, nicméně obsah předvádí, že je ve vesmíru živo až moc.
85

Dead Space

Platforma: PC
Výrobce: EA

  • Postupně houstnoucí atmosféra
  • Chytlavá akce
  • Možnosti vylepšování
  • Motivace k opakovanému hraní
  • Nutnost řady voleb
  • Inteligence mutantů
  • Pomalejší rozjezd
  • Otravní kámoši na vysílačce

Dead Space je v podstatě jen extrakcí toho nejlepšího z filmových i herních hororů. Sám o sobě přináší jen pár nových detailů, ovšem to zábavě rozhodně nebrání. Naopak, hra je příjemně přímočará a atmosférická zároveň, a to se cení.

Herní karta

Dead SpacePokud žijete v přesvědčení, že horory se zákonitě musejí odehrávat jen na hřbitovech, v zatuchlých sklepeních nebo chajdách kdesi vprostřed lesů, tak vám hra Dead Space tento názor vcelku jednoduše poupraví. Odehrává se totiž na kosmické lodi v jednom lehce zapadlém kvadrantu a navíc se zde ukazuje, že ve vesmíru skutečně nejsme sami.

Na kosmické lodi Ishimura se vyskytly nějaké problémy, a tak je po její žádosti o pomoc vyslána záchranná loď s posádkou, jejímž členem jste i vy, respektive Isaac, jehož budete mít pod kontrolou. Bezprostřední spojení se ale nepodařilo navázat, a tak se vaše loď připojí k Ishimuře a jdete se podívat, co se tam vlastně děje. A že se tam tedy dějí věci.

Namísto hlavy je třeba mířit na nohy, ruce, ocasy, křídla, chapadla, prostě na to, co nějakým způsobem připomíná končetiny.

Dead SpaceZ původní posádky, zdá se, nepřežil nikdo, a pokud ano, tak v dosti zbídačeném stavu, nehledě na to, že kdykoliv na někoho narazíte, tak je buď mrtvý nebo se před vašima očima zabije. Třeba mlátí hlavou do zdi tak dlouho, až se mu lebka doslova rozletí a nebo budete svědkytoho, jak si jakási pomatená ženština hlavu rovnou sama usekne. Chuťovka.

Některé scény tedy rozhodně dokáží zaujmout, ale jedním dechem je potřeba dodat, že celkově hra zase až tak děsivá není. Jsou tu sice velice povedené lekací momenty a ani samo prostředí rozhodně nepřipomíná sakurový hájek, ale Dead Space není úplně čistokrevným hororem, ale zpoloviny akční hrou. Pokud vás teď napadá třeba Resident Evil 4, tak Dead Space je ještě o něco více akce.

Dead SpaceNa druhou stranu je ale RE4 velice zřetelnou a velice silnou inspirací. Celkově by ale hru nejlépe charakterizovalo asi tvrzení, že pokud byste RE4 hypoteticky smíchali s Bioshockem, vznikl by právě Dead Space. Z prvně jmenovaného je téměř kompletně použit herní systém včetně vylepšování zbraní a náhledu kamery zpoza ramene hlavního hrdiny (můžete tu ale mířit i za pohybu) a Bioshock zase evokuje „alternativně futuristické“ prostředí obrovského korábu, v němž dokoce jezdí něco na způsob metra, a obrázek konce malé části vyspělé civilizace. Samozřejmostí jsou místy automatická hlášení v rozhlase, agitační plakáty na zdech nebo textové, zvukové i obrazové poznámky, které v průběhu hry nacházíte.

Nutno ale říci, že to rozhodně nefunguje vůbec špatně, přestože tedy první dojem je přinejmenším rozpačitý. S vědomím výše uvedeného totiž začnete okamžitě autory obviňovat ze sprostého plagiátorství a navíc chvíli trvá, než vás hra do sebe vtáhne, Dead Spaceprotože upřímně řečeno, horor z vesmíru je sice fajn nápad, ale nějakou dobu trvá, než zafunguje. Člověk má totiž zažity všechny ty Residenty, Silent Hilly a Sirény, a tak mu prostředí kosmické lodi do hororového schématu příliš nepasuje. První dvě z celkových dvanácti kapitol jsou tak spíše jen zvykací a teprve pak přijde chuť zaobírat se hrou trochu hlouběji.

První zajímavá věc se ale objevuje už v samotném úvodu. Mutanti, kteří zaplavili loď Ishimura, jsou totiž zajímavým způsobem imunní proti fyzickému poškození – střelba do hlavy nebo těla jim toho moc neudělá, ale pokud jim amputujete končetiny, pak máte vyhráno. Namísto hlavy je tak potřeba mířit na nohy, ruce, ocasy, křídla, chapadla, prostě na to, co u těchto kreatur nějakým způsobem připomíná končetiny.

K tomu jsou uzpůsobeny i zbraně, které se vám dostanou do ruky. Hned úvodní „pistole“ zaujme tím, že má tři zaměřovací lasery, čímž pádem je vytvořena de facto Dead Space„čepel“ pro odřezávání končetin. Každá zbraň má navíc dva funkční módy, což v tomto případě znamená, že může být „čepel“ otočena horizontálně nebo vertikálně. Co se zdá zprvu jako zbytečnost se ale časem ukáže jako velmi praktická vlastnost – u klasického chodícího příšeráka je lepší střítel naplacato, pokud míříte na nohy, a naopak nastojato, pokud mu chcete amputovat ruce.

Zde je to sice jedno, ale u různých plazících se mutantů nebo u těch s chapadly se pak tato vlastnost hodí o to více. Není proto od věci mít tuto základní zbraň neustále po ruce, přinejmenším na menší počet základních typů mutantů, na které tak nemusíte plýtvat střelivem do těžších kalibrů

Odtud již vede cesta pouze k závěrečným titulkům, zpátky ni krok.

Dead SpaceMezi dalšími zbraněmi najdeme například kulomet a různé další typy silnějších zbraní, jako plamenomet, které si sice asi všechny neoblíbíte, ale tím pádem budete mít alespoň lehčí situaci při rozhodování, kterou s sebou tahat a kterou ne. V jednu chvíli totiž můžete mít u sebe pouze čtyři modely. A samozřejmě nesmí chybět ani variace na motorovou pilu.

Zajímavý je i způsob získávání nových zbraní, kdy nejprve někde musíte najít jejich „schéma“, které odevzdáte u prodejního stojanu a od té doby se nový model objeví v nabídce. Stojí proto zato se občas porozhlédnout i kousek mimo hlavní trasu, po které máte kráčet. Prodejní stojan navíc slouží i jako úložiště přebytečných předmětů, což je nepochybně skvělá funkce, protože vedle nepřátel budete průběžně neustále bojovat i s nedostatkem místa v inventáři.

To lze vyřešit pouze tak, že najdete schéma vyššího modelu vašeho obleku, který se následně objeví v prodeji. Průběžně ale budete nacházet spousty střeliva, lékárniček Dead Spacea dalších předmětů, a tak bude místa málo zkrátka pořád. Mnohdy tak budete muset uvažovat, zda zahodit lékárničku nebo raději náplň do plamenometu. Pro úplnost ale ještě dodejme, že nalezením schématu to nekončí, protože pak si novou výzbroj musíte ještě i koupit, a to za peníze, které nalézáte pohozené po úrovních, v různých skřínkách a nebo prostě jen vypadnou ze zabitého mutanta.

Důležité pak je, že ačoliv se to všechno zdá zbytečné a pouze pro formu, má to svůj smysl, který oceníte ihned, jakmile si během prvních několika kapitol na hru zvyknete. Jednak jsou nákupy a vylepšování všeho možného (zejména tedy zbraní – viz infobox)zábavné a motivující a jednak vás nutí alespoň částečně uvažovat, do čeho investovat. A svým způsobem jsou i důvodem k opakovanému hraní, které se v úvodu hry zdá jako zcela nereálné.

Mimo jiné zde totiž nacházíte předměty zvané Power Nod (dají se i koupit), které slouží jednak k vylepšování zbraní či vlastností vašeho obleku, ale zároveň je možné Dead Spacese jejich prostřednictvím dostat skrz některé zamknuté dveře. Při prvním hraní je asi použijete hlavně na vylepšování výzbroje, ale zkusit se při druhém průchodu podívat, jaké speciality se skrývají za zamčenými dveřmi, to není v tomto případě úplně zanedbatelná motivace, již jen proto, že se tam nacházejí záznamy dotvářející příběh, který tím pádem nebudete mít napoprvé úplný. Ostatně, nemáte šanci ani napoprvé na maximum vylepšit všechno vybavení.

Dost předmětů se ale dá najít i tam, kde máte přístup povolen. Chce to akorát občas kousek odbočit z hlavní trasy a prozkoumat i okolní kamrlíky, kterých tedy není kdovíjak moc, ale aspoň vás to tím pádem zase moc nezdržuje, nehledě na to, že orientace v lokacích může být místy poněkud horší. Proto je zde k dispozici i poměrně vítaná možnost nechat si vyvolat na zem modrou čáru, která vám ukazuje, kam máte jít, což sice zní jako pomůcka pro blbce, ale minimálně z důvodu ne úplně přehledné a funkční 3D mapy se to fakt hodí.

Dead SpaceVedle akce se ve hře objevují i jakési náznaky jednodušších hádanek, s jejichž řešením by ale neměl mít problémy nikdo. A když už nic, tak zkrátka vyzkoušíte všechny možnosti, které máte. K nim vedle střelby patří i zpomalení času a telekineze, takže si zpomalíte porouchané dveře, které se zběsile otevírají a zavírají, a projdete na druhou stranu a nebo si z cesty oklidíte nějaká ta břemena, která ji blokují. Oboje se pochopitelně dá použít i v boji, takže si například můžete příšeráka zpomalit a potom po něm hodit bednu nebo výbušný kanystr.

K poctě zbraň
Všechny zbraně, které ve hře získáte (ale i váš oblek, kyslíkové rezervy nebo modul s energií pro zpomalování času a telekinezi) lze postupně vylepšovat. Slouží k tomu speciální součástka zvaná Power Nod, kterou musíte umístit do „plošného obvodu“ daného zařízení, který je znázorněn jednoduchým schématem. U zbraní tak můžete zvyšovat účinnost, kapacitu nebo třeba rychlost nabíjení, oproti tomu u telekineze se zvyšuje dosah, u zpomalení času délka trvání a podobně. Podle toho, do kterého slotu Power Nod umístíte, taková vlastnost se vylepší. Sranda je ale ta, že některé sloty nedělají vůbec nic, ale abyste se dostali k dalšímu vylepšení, musíte i na tyto „nuláky“ jeden Power Nod obětovat. Což pochopitelně ústí v ještě těžší rozhodování, co, kdy a kam investovat.

Dead SpaceDobrým zpestřením jsou i pasáže ve vzduchoprázdnu nebo v místech s nulovou gravitací. V prvním případě si ovšem musíte hlídat zásoby vzduchu a ve druhém můžete provádět skoky na značně dlouhé vzdálenosti. Autoři si zaslouží pochvalu za to, že na rozíl od tvůrců vesmírných simulátorů zaznamenali, že ve vakuu se nešíří zvuk, a tak jsou v daných chvílích všechny zvuky ztlumeny natolik, že je spíše jen tušíte než že byste je slyšeli. Nicméně se taky nevyvarovali několika podivností.

Možná bylo ve hře někde řečeno, že má Isaac magnetické boty, ale přesto bychom čekali, že přinejmenším při náhlém vstupu do vakua to s ním aspoň trošku zamává. Podobně v místech bez gravitace bychom čekali, že bude možné se odrazit a skočit jakýmkoliv směrem a ne pouze k předmětům, u nichž mu to hra aktuálně dovoluje. Jistě, v zásadě o nic nejde, nehledě na to, že by se tím herní prožitek v daných lokacích značně změnil, ale když už se povedlo ve vakuu tak skvěle ztlumit zvuky, Dead Spacetak by hra nějakých pár dalších „fyzikálních“ úkazů snesla. A úplně by to stačilo jen v kosmetické rovině.

Mnohem důležitější ale je, že se Dead Space skvěle hraje. Po rozpačitém úvodu vás dokáže přesvědčit, že to myslí opravdu vážně, ať už hororovými momenty, propracovaným prostředím lodě, artraktivní akcí nebo atmosférou, která postupně houstne. Takže i když to tak v první kapitole rozhodně nevypadá, tahle hra je skutečně povedeným dílkem, navíc z prostředí, které se u her tohoto ražení rozhodně často nevídá. A plusové body Dead Space zává i za částečnou českou lokalizaci, kdy jsou počeštěny titulky, menu a některé nápisy přímo ve hře.

K dobrému dojmu samozřejmě přispívá i velice pohledná grafika a ačkoliv jsou některé Isaacovy pohyby možná až trochu komické, všechno ostatní vypadá na jedničku. Monstra jsou patřičně slizká, interiéry v souladu s tím zevastované a až si Dead Spacedíky tomu všemu ve hře poprvé uvědomíte, že jste tady na to všechno úplně sami, pak to je znamení, že odtud již vede cesta pouze k závěrečným titulkům, zpátky ni krok.

I když zase až tak sami tady nejste. Na vysílačce totiž máte kolegu a kolegyni z vaší posádky, kteří sedí kdovíkde pěkně v závětří, kde akorát spouštějí různé systémy Ishimury, zatímco vy musíte odedřít všechnu tu černotu. A upřímně řečeno, zpočátku je asi budete nenávidět. Komunikace s nimi je totiž docela otravná – zaprvé vám pořád dávají nějaké úkoly a tváří se jako mistři světa a zadruhé to narušuje onu klasickou hororovou šablonu, kdy se sami plížíte temnými zákoutími čehokoliv a nasloucháte i těm nejjemnějším zvukům, které mohou naznačovat, že nebezpečí je proklatě blízko.

Po nějakém čase, až se hře podaří jasně deklarovat svůj manifest, ale vezmete na Dead Spacemilost i ony neustálé připomínky vašich parťáků. Zkrátka jste na opuštěné lodi kdovíkde, vaše loď byla zničena, a tak se v prvé řadě chcete pokud možno ve zdraví nějakým způsobem dostat domů.

Jediná opravdu vážná připomínka tak směřuje k umělé inteligenci protivníků, kteří jsou – a teď pozor – až příliš chytří. Od takovýchto nestvůr by člověk čekal, že mu půjdou po krku za každou cenu, ale ono se tak neděje. Někdo jim totiž zjevně řekl, v jakém prostoru se mají pohybovat, a dál se už nepouštět. Asi trenér Hřebík.

Asi na to nebudete kdovíjak hřešit, ale faktem je, že pokud například vylezete z místnosti s potvorou asi tak dva kroky ven, tak se často za vámi nepustí, a budete ji moci sejmout pěkně pohodlně mezi dveřmi. Podobné je to i s různými pastmi. V některých místech se z podlahy zvedají silné smrtící proudy, které je potřeba obcházet, což vám poprvé hra názorně předvede tím, že tam pošle dvě obludy, které Dead Spacezařvou s nulovými náklady na střelivo. Pak ale zkusíte v jiném místě mutanta nalákat tak, aby do této pasti cestou k vám vlezl, a on to suverénně obejde.

A to je určitě škoda, zejména tedy v případě takto povedené hry, jakou Dead Space bezpochyby je. Zpočátku sice dělá docela drahoty a nechce se hned ukázat v tom nejlepším, ale ač se řadíme k těm, kteří tvrdí, že hra musí zaujmout během první půlhodiny, tak tady se opravdu vyplatí věnovat tomuto titulu trochu času. A pokud vás nechytne ani po prvních třech kapitolách, tak se někde holt stala chyba.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 748 čtenářů



Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Dark Souls 3
Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.