Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset nejšílenějších herních nápadů

  0:04aktualizováno  0:04
Mnoho lidí má hráče za šílence. A to ani nikdy neslyšeli o ničem z následujícího výběru.

Deset nejšílenějších herních nápadů

Dějiny lidských her rozhodně nejsou fádní obor a kola fantazie se točí dál. Každé auto ale občas potřebuje zpátečku.

Harry Potter Nimbus 2000 Broom10. Harry Potter Nimbus 2000 Broom
Létací koště Harryho Pottera od firmy Mattel není hra, nýbrž hračka. Nicméně ty jsou taky na hraní a pro svou bizarnost tu tento kousek, určený dětem od 8 do 12 let, nemůže chybět. Ke správnému provozu potřebuje tři tužkové baterie, ty jsou pak zdrojem vibrací, které podle textu na stránkách Amazonu "zvyšují vzrušení". Čemuž i věříme, jen příliš nechápeme, proč má bezmotorové létací koště vibrovat. Podle ohlasů na Amazonu i v tisku se ale děti, dívky obzvlášť, o koště přetahují a odmítají slézt. Slabinou je výdrž baterií: nemáte-li nabíjecí, leze to do peněz. Co by však rodiče neobětovali.

The Bible Game9. The Bible Game
Plnit hry náboženstvím, radikální politikou a jinými snahami tvarovat hráčův soukromý světonázor, nepovažujeme za dobrý nápad. Ale komerčně asi funguje, protože to pořád někdo zkouší. Biblický titul z roku 2005 je dokonce multiformát: vyšel na Xbox, PlayStation 2 i GBA.

Zvlášť posledně jmenovaná verze se "vyvedla". Děti čeká přes 1 500 otázek ze Starého i Nového Zákona, izometrické zahrádky s obřími brouky a nesnadno likvidovatelnými létajícími čertíky, především však dojdou poznání, že se v životě potřebují odít neviditelnou Boží zbrojí, aby přemohly Pána Zloducha a jeho nohsledy. Vhodné jako odvykací kůra pro závislé na Nimbu 2000.

Typing of the Dead8. The Typing of the Dead arcade cabinet
"Psaní mrtvých" je už samo o sobě maximální bizarnost, byť celkem chvályhodně uchopená. Zadáním totiž byla výuková hra, jež by hráčům zlepšila psaní na klávesnici. A autoři se, na rozdíl od mnoha konkurenčních esencí nudy, skutečně snažili děti při výuce i pobavit. Takže za tímto účelem upravili kolejnicový House of the Dead 2. Výsledek natolik zaujal nejen žáčky, že to v roce 1999 vedlo až ke vzniku speciálního videoherního automatu, který jsme rádi zařadili.

Jak vidíte na obrázku, tam, kde byste čekali světelné pistole, jsou klávesnice. Zombíky a jiné protivníky pak likvidujete nikoli střelbou, nýbrž přepisováním slov a frází, které se nad oponenty objevují. Délka a náročnost textů postupně rostou a ve hře nechybí ani speciální výzvy a bossové. Nicméně, přestože šlo o šílený nápad, v tomto případě před výrobcem spíše smekáme. Škoda, že značná část kouzla spočívá ve vtipných souvislostech přepisovaného – Math Blaster ("Matematická bouchačka") už taková zábava není.

Desert Bus7. Desert Bus
"Pouštní autobus" je součástí sbírky miniher Penn & Teller's Smoke and Mirrors, plánované v roce 1995 pro Segu CD, PC a 3DO. Příznačně však vyšlo jen promo pro Segu a po ohlasech herních periodik to výrobce zabalil. Sama sbírka miniher ovšem stojí za pozornost, protože jejím cílem je umožnit kupci střílet si z neznalých kamarádů, s výjimkou právě nejslavnějšího "Pouštního autobusu", který si střílí ze všech.

Penn & Teller byli duem showmanů z Las Vegas a o "Pouštním autobusu" tvrdili, že to je odpověď na tehdejší rázný postup justice vůči násilným hrám. Čili odpověď nenásilná a vzorově realistická: řízení busu mezi Tucsonem v Arizoně a Las Vegas v Nevadě. Maximální rychlost jízdy je něco kolem 70 km/h a z okna nevidíte nic jiného než ubíhající poušť.

Jedna vyčerpávající cesta vám zabere osm hodin, za což získáte pěkný - jeden bod. Během několika vteřin se pak musíte rozhodnout, zda se vydáte zpátky pro další bodík, jinak hra končí. Aby nešlo podvádět, autobus záměrně lehce sjíždí doprava, takže musíte stále korigovat dráhu. Na PC volně dostupná hra se stala kultem a využívá se dokonce pro charitu, kde se dobrovolníci střídají za volantem tak dlouho, dokud dárci platí. A pak že jsou hry jen ztrátou času.

Shocking Duel6. Shocking Duel
Sám autor předlohy slavných Pelíšků Petr Šabach přiznává, že si elektrošokovou hru "Vyděržaj, pianjer!", jednoduše vymyslel. V rozporu s tím, co s gramaticky chybným nápisem vyrobili rekvizitéři, se prý podle Šabacha skutečná hra jmenovala "Izmeritěl voli", tedy jakýsi "Měřič vůle". Žel, na žádné ruskojazyčné stránce jsme při pátrání po legendární kratochvíli nenašli nic, co by nasvědčovalo existenci "Měřiče vůle".

"To je hračka, kterou se tam chlapci jako ty zocelují," tvrdí ve filmu Jarda Dušek o Sovětském Svazu a strká Péťovi do ruky elektrody. Komunistům se rádi zasmějeme, elektrošokové hračky jsme však našli pouze v nabídce "buržoazních" zásilkových služeb, například Amazon jich nabízí hromadu: Shock Ball Shocking Hot Potato Game, Shocking Memory Game, Lightning Reaction Extreme, Shocking Duel a řadu dalších.

Posledně jmenovanou hru pak prodejce propaguje sloganem "How Long Can You Hold On? Who is truly the toughest friend in your crew?" Neboli: Jak dlouho vydržíš? Kdo je ten vážně nejtvrdší ve tvé partě? A přidává popis produktu: "Délka a intenzita šoků postupně narůstají, dokud se někdo nevzdá, neboť už to nemůže vydržet." Takže takhle se to má s "pionýry". No nic, snad vaše zocelující se dítě není slabé na srdce. Nebo na hlavu.

Elf Bowling5. Elf Bowling 1 & 2
Smůla je, že si některé tituly zaslouží účast hned v několika různých přehledech, jenže když jsou žebříčky po deseti, byla by to nuda. Takže dnes nepoužijeme našeho oblíbeného Bombermana: Act Zero z Deseti nejhorších zážitků s Xboxem 360, nýbrž pro změnu dvouhru Elf Bowling 1 & 2 na NDS. Rok vydání: 2005.

Elf Bowling je surrealistická bowlingová série se Santou v roli vrhače a s elfy coby kuželkami. A některé díly se i dají hrát. To, co vyšlo na NDS, se sice hrát nedá, leč speciálně Elf Bowling 2, který mimochodem vůbec není bowlingem, nýbrž shuffleboardem, obohatil herní historii o pár zcela bezkonkurenčních vizuálních i duševních zážitků. No posuďte sami. To už není psychedelické, to je prostě šílené.

Boong-Ga Boong-ga4. Boong-Ga Boong-Ga
Asi víte, co je Kancho. Ne? Je to japonský lidový žert, spočívající v tom, že sepnete obě ruce, vystrčíte ukazováčky, nepozorovaně se někomu připlížíte za záda a – píchnete ho do řitního otvoru. Jo, a musíte u toho taky zařvat: "Kan-CHO!" Provozuje se to především na základních a středních školách, ale nepřipraveného vás mohou dostat i jinde, takže pozor. Ano, ženám a dívkám se to smí dělat taky. Náramná švanda.

No, možná to tedy nějakému cizinci jako švanda nepřijde, ale Japonce to baví. Až tak, že provozují speciální videoherní automaty Boong-Ga Boong-Ga, věnované simulaci této kratochvíle. Součástí kabinetu je umělá spodní půlka lidského, spíše ženského, těla a ovladač připomínající tankovací pistoli. Zbytek si domyslíte. Na obrazovce se pak můžete kochat grimasami zaskočené osoby, o které tu hlavně jde. Kromě jiného.

RapeLay3. RapeLay
Japonsko je stále do jisté míry izolovaná kultura a to, co pronikne na Západ, je jenom zlomek a odvar místní produkce. Proto nepřekvapí, že PC titul RapeLay, jenž se nějakou záhadou krátce ocitl v nabídce zásilkového giganta Amazon, způsobil rázem pěkný skandál. Jde totiž o interaktivní pornografii, přesněji simulátor znásilňování žen, což v japonském podání znamená převážně nezletile vyhlížejících dívek. Ne, to už není Kancho. V Japonsku jsou ale i hentai hry zcela běžné a oblíbené, byť pochopitelně ne coby rodinná zábava. Alespoň doufáme.

Inu, jiný kraj, jiný mrav, my staromilci dáváme přednost krájení chodců motorovou pilou. Navíc RapeLay není technicky žádný zázrak, výrobce asi konkurence netlačí. A co se týče pohoršené morálky, Západ nemá Japoncům co vyčítat. Již v roce 1982 přivedli američtí programátoři firmy Mystique na svět pornografickou hru Custer´s Revenge pro Atari 2600, která už na krabici slibovala znásilňování svázané Indiánky. Což taky "splnila". Kdyby se titul sám nezneškodnil svou nízkopixelovou nehratelností, skvěl by se tu místo RapeLay.

Atomic Energy Lab2. Gilbert U-238 Atomic Energy Lab
Na počátku 50. let minulého století byl prostě atom hitem. Jistě na tom měla nemalý podíl Pěrvaja molnija, "První blesk", premiérová sovětská jaderná nálož z roku 1947, jíž dali Američané beze smyslu pro poezii přezdívku Joe 1. Pod bičem studené války běžel výzkum jako o život, čili to, že infiltroval i dětské hry, přirozeně zrcadlící okolní svět, není až takovým překvapením.

Přesto fakt, že za dětskou jadernou sadou nestáli sovětští inženýři, nýbrž Alfred Carlton Gilbert a neviditelná ruka svobodného amerického trhu, stojí za zamyšlení. Balení obsahovalo čtyři kousky uranu, několik dalších zdrojů alfa, beta a gama částic, Geigerův počítač a příručku "Hledání uranu". Děti zářily radostí. Hračka se udržela na trhu celé dva roky, avšak dnes už se přece jen uznává, že Gilbertův prostý kovový Erector Set byl daleko lepší nápad.

Ruská ruleta1. Ruskaja ruljetka
Atomic Energy Lab je sice ultimátní šílenost, ale nakonec přece jen opět vítězí nepochopitelná duše velkého východního národa. Zda Ruskou ruletu skutečně vymysleli carští důstojníci, není s jistotou doloženo, nicméně ji prokazatelně pařila řada historických osobností a zmiňuje se o ní již romantický klasik Lermontov ve svém Hrdinovi naší doby z roku 1840. Sám autor se ale obětí ruletky nestal, nechal se zastřelit v souboji.

Hra je vzrušující i v singlu, avšak těžiště zábavy spočívá v multiplayeru. Matematici spočítali, že při šesti hráčích, mezi nimiž koluje šestiranný revolver s jediným nábojem v bubínku, činí pravděpodobnost, že se zastřelí hned první borec 16,67 %. U druhého je 20, u třetího 25, čtvrtého čeká krásných 33,33 procenta, pátý to má půl na půl a šestému můžete kupovat rakev se stoprocentní jistotou praktického dárku.

Hráči videoher naštěstí nic podobného nehrozí. Přesto by měl každý dbát na doplňování tekutin a občas přerušit hru spánkem. A kdyby se vám náhodou ze světla obrazovky zamotala hlava, nebo jste cítili, že vám začínají cukat končetiny. No vždyť to znáte sami. Přejeme příjemnou zábavu.

Autor:




Nejčtenější

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.