Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fallout 3 - souhrn událostí

  12:00aktualizováno  27. srpna 11:14
Fallout je považován za herní legendu. Už několikrát to vypadalo, že je třetí díl na spadnutí, aby přišla katova rána. Říká se, že naděje nikdy neumírá - pojďme se společně podívat, jak se tedy věcí maji s Falloutem 3!

Jako reakci na zprávy o nedávné události, co obletěla celý svět, jsem se rozhodl napsat takové shrnutí veškerého dění okolo Fallouta 3 a informovat vás o nejnovějším dění okolo pokračování této herní legendy. Téměř vše bude prezentováno prostřednictvím rozhovorů s různými lidmi z Black Isle Studios.

Pro nezasvěcené: První díl Falloutu byl vyroben Black Isle Studios a vydán společností Interplay v roce 1997. Hráč se zde ujal role obyvatele válkou sužované Země, který se ze svého dosavadního podzemního útočiště "rozhodl" podívat na povrch, do světa stiženého pohromou, plného radiace, mutantů, gangů a násilí. Tato hra se záhy stala miláčkem milionů hráčů a dočkala se několika méně či více zdařilých napodobenin.

O Falloutu 3 se začalo spekulovat na jaře 2001, kdy jistý čtenář Odd vyprávěl na Internetu své zážitky z herní výstavy E3: "Hej, tak jsem si povídal s Davem Maldonadem na E3 a mluvil s ním taky jeden novinář z e-magazínu, a dívali jsme se na demo TORNu, ale stejně jsem se pana M. zeptal, jestli ty efekty kamery a 3D vzhled budou podobné tomu, co použije Fallout 3. Odmítl dát přímou odpověď, ale řekl "nejspíš". To nejlepší bylo, že ten novinář řekl "Fallout 3 stejně ještě DLOUHO nevyjde", Dave tak nějak začal něco říkat, zarazil se a řekl "tak dlouho zas ne". To byl konec řeči, ale připadá mi, že Black Isle Studios se konečně připravuje připustit, že oficiálně neoficiálně F3 vyrábí. Navíc BIS hledá 3D grafika pro nadcházející nepojmenovaný projekt. Hm, TORN jméno má, a ta Baldur's Gate pro PS2 taky.....".

V říjnu 2001 hráčům svitla další naděje, server RPGVault provedl interview s Feargusem Urquhartem, ředitelem Black Isle Studios:
"Ohledně vydávání Falloutu 3, protože na něm nepracujeme, těžko říct, kdy vyjde. Doufám, že během příštích circa šesti měsíců budeme moci začít s jeho výrobou a pak jej vydat za zhruba dva roky. Nechci ale, aby to někdo bral jako slib, poněvadž, jak jsem řekl, na něm momentálně neděláme."

Na sklonku roku 2001 začla mít Interplay finanční problémy, začlo se uvažovat o propouštění zaměstnanců. Feargus Urquhart:
"Pro každého, kdo musí koordinovat propouštění a plány na další provoz společnosti, divize či oddělení, existuje velmi jednoduchá rovnice, kterou se řídit při propouštění. Propusťte ty, kdo nejsou výkonní, nezkušení nebo nepotřební k tomu, co právě děláte. Něco z toho se vztahuje na každého, kdo byl propuštěn, či opustil Black Isle v posledních šesti měsících, s výjimkou jedné osoby - Jima Gardnera. (...) Konečně je hloupost, abych propouštěl lidi, kteří jsou důležití pro budoucí úspěch Black Isle. To by byla jednoduše blbost."

FO3 se skrýval pod kódovým označením Van Buren. Tuto rutinu, pojmenovávání projektů podle amerických prezidentů, zavedl v Black Isle Feargus Urquhart.

Navíc zde existoval rouškou tajemství zahalený projekt "Fallout Fantasy". Existovaly tři možnosti:
1) Mohlo jít o akční Fallout pro konzole.
2) O pokračování Falloutu (tedy Fallout 3) s divným kódovým označením :-)
3) O míšence mezi Falloutem a fantasy RPG.

Jak už tušíte, šlo o třetí možnost. Středověké RPG s Falloutovským RPG systémem S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Inteligence, Agility, Lucky). Lionheart, který vyšel nakonec na sklonku roku 2003, dostával v herních magazínech průměrná hodnocení, a to hlavně kvůli odfláknuté druhé půli hry, která tak kontrastovala s první částí - ta se velmi povedla. Avšak první možnost byla také realizována - Falloutovskou komunitou zatracovaný "Fallout: Brotherhood of Steel" byl v té době zrovna ve výrobě. Šlo o střílečku z radioaktivního světa Falloutu, plánovanou jen pro konzole. Ačkoliv ji Falloutovská komunita nemá příliš v oblibě, jako hra nedopadl Brotherhood of Steel zase tak špatně.

Ale zpět k Falloutu 3. Na jaře 2003 mantra "Fallout 3 se nevyvíjí", kterou zaměstnanci Black Isle odříkávali rutinně několik let, zcela zmizela a Josh E. Sawyer dokonce na diskusních fórech Interplay otevřeně diskutoval o různých aspektech Falloutu a o tom, jak by se mohly vyvíjet v dalších pokračováních - např. o percích, o mluvících postavách, kdo bude hlavním designérem aj. Hlavním designérem se, podle očekávání, stal člověk, který už spolupracoval na Falloutu 2, Chris Avelonne.

7.6.2003 byl definitivně, avšak stále ne oficiálně, Fallout 3 potvrzen. Postaral se o to vývojář Damien "Puuk" Foletto. "Sestavujeme designové dokumenty, technické záležitosti apod. To se dělá na začátku velkého projektu. Je mi líto, že nemůžeme být konkrétnější, ale podle toho, jaké concept-arty unikly na veřejnost, se to dá jednoduše uhodnout. Ale zatím nemůžeme nic říct oficiálně."

V létě 2003 Chris Avelonne opustil Black Isle, prý z "hustého ovzduší ve firmě". J.E. Sawyer se "dočkal", převzal místo Chrise Avelonna a stal se hlavním designérem FO3. A od této chvíle to začlo jít s celým Black Isle z kopce. Ne, nemůže za to samozřejmě J.E.Sawyer, který pracoval na FO3 velice svědomitě, ale vedení Interplay, které začalo propouštět zaměstnance a přiškrcovat rozpočty.

Toto řekl J.E.Sawyer v září 2003: "Kdybych opustil svůj tým, nevím, jak bych se mohl respektovat. Občas je to těžké, ale pracujeme tu na něčem, za co mnozí z nás léta bojovali. Je to něco, pro co jsme hodně vydrželi. Museli jsme dělat hry, na které jsme nebyli vždy hrdí. Museli jsme se vyrovnat s tím, že mnoho hráčů nesnáší nás nebo společnost, pro kterou pracujeme a nerespektují nás (což je pochopitelné). Museli jsme se dívat, jak někteří z našich nejlepších přátel odcházejí. Osobně jsem musel akceptovat, že hra, na které jsem dělal dva a půl roku (projekt Jefferson - Baldur's Gate 3), do které jsem vložil více kreativní energie než do čehokoli jiného v životě, byla na neurčito zmražena. A musel jsem přijmout také zodpovědnost plynoucí z převzetí hlavního designu Van Burenu po Chrisi Avellonem, který měl mnohem více respektu mezi vývojáři i fanoušky. Je to těžké, ale kdybych si nemyslel, že to za to stojí, už bych tu asi nebyl. Nejsem skvělý vývojář, ale snažím se, a tohle (Fallout 3) jsem chtěl dělat od roku 1999."

Proto hodně lidí překvapilo (včetně mě), že 7. 11. 2003 J.E.Sawyer opustil náhle Black Isle Studios: "Odcházím ze svého postu hlavního designéra v Black Isle Studios. O důvodech se tu nebudu šířit, ale říkám, že je to z mé vůle. Omlouvám se těm, kteří mohou mým rozhodnutím být zklamáni, a blahopřeji těm, které potěšilo. Můj poslední den bude 21. listopad."

A 9. 12. 2003 udělali Interplay ráznou tečku za všemi nadějemi našimi, paradoxně i jejich. Rozpustili Black Isle Studios a zrušili projekt Fallout 3. Pohřbili tak jediné své perspektivní vývojařské studio a hru, kterou jako jedinou mohli mít na trhu už o Vánocích 2004 a dostat se tak z obrovských dluhů. Už prostý fakt, že pracovali na Fallout: BOS 2, přestože FO: BOS ještě nebyl ani vydán a příznivci Falloutu ho nenávidí, dost vypovídá o jejich inteligenci. Ale naštěstí to zdaleka nebyl konec veškerého dění okolo Falloutu 3, i poté se "děly věci":

Byl vydán konzolový Fallout: Brotherhood of Steel a podle očekávání byl herní komunitou shozen, jen několik jedinců si ho vychvalovalo, jenomže ti nejspíš neznali (či nemilovali?) původní Fallout pro PC.

Interplay se dostal na samotné dno, dluhy se zvětšily, neplatil zaměstnance, musel se vystěhovat ze své budovy do menších prostor. Začal dokonce plánovat MMORPG Fallout On-Line a "připravuje" ho dodnes. Propustil další zaměstnance, ale přeci jen, 13. 7. 2004 všechny po dlouhé době potěšili - prodal licenci Fallout vývojářskému studiu Bethesda Softworks, které stojí za sérií "The Elder Scrolls", především za excelentním RPG Morrowind, které dostávalo hodnocení v průměru 95%.

Jak si tedy Bethesda s Falloutem "poradí"? Připravil jsem pro vás výtažek z několika rozhovorů a údaje jsem ucelil do několika bodů:

- Bethesda nemusí "poslouchat" Interplay, má kompletní "kreativní kontrolu" nad projektem Fallout 3.

- Interplay si ponechal část licence, která se ale vztahuje jen na případný Fallout On-line.

- Je moc brzo na odhadování nějakého datumu vydání, pre-produkce F3 začala teprve nyní, takže je opravdu moc brzo... Musíme si ještě nějakou dobu počkat...:-(

- "Fallout 3 nebude Morrowind s kulomety" - tak nějak zní dnešní zpráva na www.nma-fallout.com. Každý si dokáže představit, co je tím myšleno. F3 nebude určitě postapokalyptický Morrowind, osobně doufám, že se ani nedočkáme pohledu první osoby, poněvadž není nad isometrický 3/4 horní pohled na postavičku :-).

- Fallout 3 vyjde podle Bethesdy na několik platforem - především na PC, také na konzole a objevit by se prý měl i na handheldech. Bude tedy velice zajímavé sledovat zpracování tohoto titulu.

- byla už uspořádána petice, ve které hráčská komunita žádá klasický pohled na postavičku ve stylu FO1 a FO2, tahově založené souboje a RPG systém S.P.E.C.I.A.L.. Více zde.

- Bethesda chce použít pro FO3 "technologie, které jsou ve vývoji pro její budoucí tituly". Co si pod tím máme představit? Snad se nejedná o engine pro pokračování Morrowindu - Elder Scrolls 4, protože to by znamenalo zpracování pro pohled první osoby a tudíž veškeré snahy o co "nejfalloutovější" pokračování by byly pryč.

Na závěr se dá říct jediné. Ruku na srdce: Všichni, snad bez výjimky, si přejeme, aby byl Fallout 3 vyroben a vydán a aby byl co nejfalloutovější, tj. co nejvíc podobný prvnímu dílu. Snad se to Bethesdě povede...

Zdroje: http://vault.bonusweb.cz, http://madbrahmin.bonusweb.cz, http://www.nma-fallout.com

Autor:
Témata: Fallout, Petice
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Česká zombie akce DayZ vstoupí do své druhé dekády zimním přídavkem

Česká hra DayZ, ve které se skupiny hráčů snaží přežít v nehostinné a zombíky zabydlené krajině, se...

Nový handheld Asus ROG Ally X má dramaticky navýšit výdrž

Herní handheld ROG Ally s Windows 11 brzy oslaví rok od vydání. Asus podle očekávání chystá novou...

Je to nářez, ale zatím jen v předběžném přístupu. Hráli jsme Hades 2

Jedna z nejlépe hodnocených her roku 2020 se dočkala pokračování. Hades 2 neslevuje z ničeho, co...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...