Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2005 – dojmy z dema

  12:00aktualizováno  10:36
Pro Evolution Soccer je a bude fotbalovým králem. Nejnovější díl série FIFA se však nevzdává a konečně přináší pořádné změny i lepší hratelnost. Zkrátka – konečně to bude stát za to! Více v dojmech z dema.

FIFA 2005Ačkoli demoverze hry FIFA 2005 vyšla už před deseti dny, stojí za to si zrekapitulovat a říct, co přinesla: Na první pohled krátkou ukázku jednoho poločasu z mače mezi Arsenalem a AC Milan, na pohled druhý konečně přesvědčivý argument, že nejnovější FIFA bude dobrá hra.

FIFA 2005 se totiž lépe ovládá, lépe hraje a v konečném důsledku se s ní člověk opravdu pobaví. Vylepšené a funkčně vyšperkované ovládání slibuje relativně dobrou kontrolu nad hráčem, byť se klávesy od minulého dílu nezměnily. K plnému zážitku z hraní je opět naprosto nezbytný gamepad s analogovými páčkami. Ty se třeba hodí k vylepšenému systému kliček, jež nabízí celou škálu otoček, zasekávaček, přiťuknutí nebo klamání tělem. Zlepšení v této oblasti není tak o počtu těchto fint jako spíše o jejich uplatnění a použitelnosti. S kapkou tréninku a vyzkoušení si všech variant se dají soupeřovi obránci pěkně oblbnout. A obecně souboje jeden na jednoho častěji končí ve prospěch útočníků. I při sprintu jsou si schopni udělat prostor, a pokud člověk navíc vystřihne nějakou kličku, může se dostat i do slibného brejku. Brejků ostatně nějak přibylo, možná to je nastavením demoverze a taktikou, každopádně sólové úniky už nejsou raritou jako dřív.

Vylepšete si demoverzi

Demoverze obsahuje v „základní variantě“ vlastně jen šestiminutou ukázku s již zmíněnými týmy. Pár dnů na to se na internetu objevila řada zlepšováků, které mimo jiné dovolují nastavit si rozlišení, obtížnost a umožňují přeskočit zdlouhavý úvod. A někteří nadšenci tradičně vydali i nové sady týmů jako třeba AS Řím/Real Madrid nebo Juventus/Manchester.








FIFA 2005Jistou obměnou prošla FIFA 2005 nejen z pohledu na možnosti jednoho hráče, ale i na celý tým. Parťáci z mančaftu ochotně nabíhají do šancí, hra je sice stále místy statická, jde ale vidět jasný posun vpřed při některých často opakovaných situacích (například průnik po křídle a centr do velkého vápna, do nějž si ostatní poměrně chytře naběhnou). V případě problému, že se žádný spoluhráč neuráčil vystartovat na přihrávku, se dá samozřejmě použít klávesa pro vyběhnutí okolních hráčů. Ta je naprosto stěžejním prvkem při vytváření si tlaku i přečíslení a společně s krátkým ťukesem nebo narážečkou se s ní dají vykouzlit opravdu pěkné věci. Vylepšen byl prý i systém Off the ball, který díky oběma analogovým páčkám umožňuje ovládat dva hráče najednou. Rozdíl mezi minulým a tímto ročníkem však moc znát nebyl. Snad v plné verzi.

Hratelnosti mimo jiné pomáhá i fyzika míče a zmíněná klávesa pro nabíhání. Když člověk pošle do prostoru balón, adresát se už konečně nezasekne a nezastaví, ale naopak bez problému přijme balón za běhu. A pak už se dají dělat věci – nacentrovat z první, udělat kličku, zrychlit... Přechod do útoku tak působí svěžím a lehkým dojmem, nejde ani o strojově přesné a rychlé přihrávky jako ve hře FIFA 2004, ani o dlouhé FIFA 2005nakopávání míčů a pasy přes půl hřiště jako v ročnících FIFA 2003 a FIFA 2002. Letos se tedy podařilo udělat jakýsi kompromis. A to je jen dobře.

V demoverzi bohužel nejde nijak měnit rozestavění mužstva (tj. Arsenalu nebo AC Milánu), každopádně zatímco útočná fáze dostala nový šmrnc, obrana pořád nestojí za nic. Důvodem je inklinace k ofsajdům, forvardi oproti minulému roku ještě více stojí na pomezí ofsajdu, které proto rozhodčí píská daleko více. Jenže častěji taky dochází k tomu, že se obránci zaseknou, jeden z nich se pozapomene vzadu a bum – je z toho soupeřův brejk, se kterým člověk nic neudělá.

Kromě toho některé věci zůstaly beze změn a zbytečně tak kazí celkový dojem. Třeba systém kopání penalt, které v demoverzi při remízovém stavu určují vítěze, je blamáž par excellence. Exekutor si vlastně jen volí, kam balón pošle – jestli doprava, doleva nebo doprostřed. Brankář má tutéž možnost, a i když se FIFA 2005 navenek prezentuje, že si člověk může určit sílu kopu a přesný směr, nic z toho nejde. Existuje jen doprava, doleva a doprostřed. Jinak řečeno je zde přesně daná šance tři ku jedné na chycení penalty. Stejně nepraktické zůstalo i zahrávání rohů, dobře myšlený systém má opravdu své mouchy a těžko říct, jestli autoři FIFA 2005dělají, že o tom neví, nebo jestli jej spíše nestihli změnit. Podobně se nic nedělo se zahráváním přímých kopů, které sice není žádná sláva (což si člověk uvědomí až v multiplayeru), ale oproti modelům z předchozích let má něco do sebe.

Technické zpracování se zase o fous zlepšilo, přibylo pár nových pohybů, třebaže se modely a tváře hráčů jako takové v ničem nezměnily. Grafika je prostě tradičně skvělá. Těžko ale soudit zvuky, až na charakteristický „fifovský“ šum v ochozech a občasný náznak povzbuzování nejde slyšet nic.

FIFA 2005 zřejmě nebude mít šanci jakkoli – snad až na technickou stránku – překonat hratelnost a kvality Pro Evolution Soccer 3. Společně s fungl novým managerským podtextem (hráč totiž bude moci spravovat mužstvo i z této stránky) však na mainstreamový proud bude bohatě stačit. Zklamáni by ovšem nemuseli být ani ti náročnější, podle dojmů z této demoverze by totiž FIFA 2005 mohla být tím nejlepším ročníkem za poslední čtyři roky. Více se dozvíme na začátku října, kdy vychází.

Index očekávání: 75%
Autor:




Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.