RECENZE: Forza Horizon 3 je závodní událost roku

• Úžasná, rozlehlá a rozmanitá Austrálie jako herní svět
  • Desítky hodin hratelnosti a mraky obsahu
  • Dokonalý soundtrack
  • Vylepšení Drivetaři
  • Stovky krásných licencovaných vozů
  • Chybí pořádný model poškození

Forza Horizon 3 je závodní orgasmus. Obrovská a rozsáhlá hra, která ukojí touhy zkušených virtuálních závodníků. Navíc dokáže zaujmout i hráče, kteří žánru zas tolik neholdují. A k tomu všemu bombastická grafika a soundtrack.

Zatímco se série Forza Motorsport vydala cestou propracovaného a složitého závodního simulátoru, byť přístupnějšího než konkurenční modla Gran Turismo, její mladší sestřička Forza Horizon se zaměřila na arkádovější pojetí. Tím se stala atraktivnější i pro mnohé nezávodní hráče, kteří nechtějí trávit desítky minut nastavováním pístů v motorech. A zabodovala. Novinka Forza Horizon 3 posouvá kvalitu ještě o několik kilometrů blíže k totální závodní nirváně.

Austrálie boduje

Zatímco první díl se odehrával v americkém Coloradu a druhý se přesunul do Francie a Itálie, trojka zamířila do Austrálie. Při pohledu na líbivé pouštní pláně, obydlená města a tropické pralesy se skoro ani nechce věřit, že je tento vyprahlý kontinent tak nádherný.

Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

Na poušti budete míjet klokany, v pralesech budete žasnout nad porostem a jen těžko odoláte krásám grafiky. Je to jedna z nejhezčích her současné generace konzolí. A to nejen dechberoucím prostředím, ale i detailními modely aut, u nichž oceníte jak nablýskané karosérie, tak detailní interiéry, z nichž můžete superkáry i řídit. A jelikož se závodí u protinožců, kde rozmanitá příroda vybízí k off-roadovým jízdám, budete jezdit jak po silnici, tak v terénu. A obojí si užijete.

Vozů je přítomno přes 350, přičemž s přibývajícími přídavky se toto číslo bude jen a jen zvětšovat. Projedete se za volantem lákavých produktů automobilek Abarth, Acura, Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, BMW, Bugatti, Cadillac, Chevrolet, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Jeep, Lamborghini, Lexus, Lotus, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, MINI, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Toyota či Volvo. To je více než slušný výběr, z něhož si vybere každý virtuální závodník.

Hudební extáze bez drog

Forza Horizon 3 je hudební extáze, aniž byste museli brát jakékoliv drogy. Na cestách po australských silnicích uslyšíte neskutečné pecky. Jen se podívejte na YouTube, kolik uživatelů si již udělalo playlisty se songy z herních rádií. Těch je celkem osm a uslyšíte na nich převážně elektronické pecky, ale i poprock nebo klasiku.

Mým favoritem se stala stanice Bass Arena s brostepovými interprety jako Skrillex, Diplo, Nero nebo klasiky elektroniky Future Sound of London. Při poslechu je jasné, že nejde jen o hity rádií, ale důmyslně poskládaný soundtrack někým, kdo hudbě skutečně rozumí. Drum 'n' bassové pecky naleznete na rádiu Hospital Records, kde uslyšíte hity od Camo & Krooked nebo London Elektricity. Pokud dáváte přednost hip-hopu, oceníte na sanici Horizon Block Party DMX i Beastie Boys. A kdyby vám více vyhovovaly více kytary, ve hře uslyšíte i Offspring nebo Blink 182. A jsou tu i Ludwig van Beethoven nebo Antonín Dvořák.

Všechny vozy je možné upravovat podle vlastních mechanických záměrů. Je libo pořádný spoiler? Můžete si vybrat tak velký, že váš vůz bude vypadat skoro jako Transformer. Nutno vyzdvihnout, že možnosti vylepšení jsou jednoduché, ale komplexní. Hloubky jako u Forzy Motorsport 6 však nedosahují. Pokud jste ji však hráli, stejně jako pátý díl nebo Forzu Horizon 2, hra vaše oblíbená nastavení rozezná.

Závodní duch kamaráda

Austrálie je rozdělena do čtyř regionů a lze ji vnímat jako obrovské herní hřiště. Tvůrci se dokonce bijí do prsou, že je svět trojky dvakrát větší než ve dvojce. Jsou zde turnaje, rychlé závody, porušování dopravních pravidel na fotopastích i vyzývání Drivetarů k závodům.

Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

Oblíbení závodní boti vymodelovaní podle jízdy vašich přátel nechybí ani tentokrát. A jsou lidštější než kdykoliv předtím. I když si ze svých lidských předloh berou jen záznamy, dokážou pořádně překvapit. Těžko si představit, že by v jiné závodní hře vzalo auto z tratě na silnici dráhu a jelo zkratkou přes pole. Zde nejde o nic výjimečného. Tedy v případě, že máte stejně vykutálené přátele jako my.

Drivetaři jsou skvělá vychytávka. Jejich důležitost oceníte, pokud máte už po krk předvídatelné umělé inteligence a zároveň znáte své přátele. Jejich jízdu podle Drivetarů dobře poznáte. A pokud toužíte po skutečně živé společnosti, ani v tomto ohledu vás Forza Horizon 3 nezklame. Kampaň lze totiž hrát až ve čtyřech, přičemž postup každého hráče se ukládá zvlášť. Pecka.

Tím nejdůležitějším ve hře je přízeň fanoušků. Ty k sobě přilákáte krasojízdou, nebo naopak bezohledným smykováním ve městech. Sami pak podle nich budete pořádat festivaly, v nichž budete také závodit. Pokud není kampaň v kooperaci pro vás tím pravým ořechovým, oceníte klasické závody pro až 12 hráčů.

Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

A to stále není vše. Obsahu je zde více než klokanů v Austrálii. Tady jsou stovky závodů. Budete se snažit o co největší skoky z ramp při PR událostech, budete hledat stodoly s legendárními kárami, plnit úkoly ze seznamu „musím udělat před tím, než mi seberou řidičák“ a dojde i na extrémně adrenalinové závody. To když budete závodit s džípem zavěšeným na vrtulníku, s vlakem, s vodními čluny nebo dokonce stíhačkou.

Šílené? Jednoznačně. Nereálné? Určitě. Zábavné? Maximálně! A právě za tyto vyhrané bláznoviny získáte nejvíce fanoušků. A jak se bude dařit, budete budovat lepší a větší festivaly, uzavírat smlouvy s rádii (viz rámeček) a stanete se nefalšovaným postrachem australských silnic.

Odřený lak nestačí

Hra obsahuje i příběh, který je přiblblejší než filmová série Rychle a zběsile, ale aspoň neotravuje a podle nás záměrně hraje druhé housle v pozadí. Pro hru si dokonce zvolíte postavu a její přezdívku (jako třeba nitro, ace, boss a podobně), ale důležitost příběhu je minimální. To, co ve hře děláte, ovšem nikoliv.

Druhá strana mince

Ondřej Zach

Rub je tentokrát stejný jako líc. Byl jsem hodně zvědav, kam se další díl po fantastické dvojce posune a jestli tvůrci zmobilizují dostatek sil, aby vytvořili zase něco trochu nového. Výsledek předčil má očekávání. Ve festivalové Austrálii snadno ztratíte pojem o čase. Obsahu je opět více než dost, úplně jsem si zamiloval jízdu v buginách. Ruku v ruce s tím jde i grafika, ostatně Forza Horizon 3 je aktuálně dost možná nejlépe vypadající hra na Xboxu One. Fantastický je i dojem z rychlosti. Když si to řídíte 370 km/h v supersportu Koenigsegg One:1 na silnici ve vyprahlé poušti, z blížící se ostré zatáčky se vám svírá žaludek. Pokud hledáte arkádové závody s pohodovou, odlehčenou atmosférou, s Forzou Horizon 3 nešlápnete vedle. Ostatně zkuste celkem obsáhlé demo.

Hodnocení: 93 %

Tohle je závodní nirvána, které lze horko těžko něco vyčíst. Ale přece se něco najde. Poškození. Jasně, je to arkáda, ale i v ní bychom si přáli více než odřený lak a prasklá světa. Větší destrukce vozů se ve hře nedočkáte. A to ani v případě, že budete likvidovat australskou vegetaci radikálněji než četa zuřivých zahradníků. Pět stromů je po srážce pryč a vy máte odřený lak na dveřích. No jasně, přesně tak to chodí. Jenže ve výsledku vám to radost nezkazí. Ani náhodou.

Hra je jednou z těch, které Microsoft zpřístupňuje po pořízení na Xbox One zdarma i na PC. Pokud si ji tedy nyní koupíte, můžete ji ze svého účtu stáhnout a spustit i na počítači. Tedy až pro něj vyjde. Potěší to vás nebo bratrance, kterému necháte k vašemu profilu přístup. Super možnost. Možná kvůli ní zapomenete i na kraviny typu mapy pokladů za peníze. A tím myslíme samozřejmě skutečné finance, nikoliv herní měnu.

Ale na Forzu Horizon 3 se nejde jen tak zlobit, stačí se na hru podívat. Kdo by ji nemiloval? Prostředí je rozmanité, barvité, detailní, zkrátka nádherné a po dvaceti odehraných hodinách jsem se chtěl do Austrálie dokonce přestěhovat. To samé platí i o modelech aut. Jsou vymodelovány tak detailně, že je lze brát za virtuální autosalon. Forza Horizon 3 je skvělá hra, kterou by si měli zahrát všichni fanoušci závodních her. A ti, co je jinak nemusí, by ji měli zkusit taky. Díky arkádovému pojetí je přístupná všem.

90 %

82 %

Doposud hodnotilo 124 čtenářů