Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: Pryč se stresem

aktualizováno 
Hraní prospívá nervům, Nintendu se daří - nezlevní, Microsoftu se nedaří – Xbox jede, Ubisoft vyhrál díky Assassin's Creed

Assassin's Creed

 Vydavatel online her PopCap zasponzoroval studii, která nikterak překvapivě tvrdí, že hraní jednoduchých videoher, jako je tetris nebo slovní kopaná, dokáže snížit stres až o polovinu, snížit pocit únavy o 61 % a zlepšit náladu téměř o 600 procent. Že by bylo pro západní civilizaci lepší zahrát si chvíli tetris než utrácet za léky typu Valium, Prozac a Xanax? Podle autorů studie z Univerzity Východní Caroliny to skutečně platí. "Ve své kariéře jsem vedl celou řadu studií v oblasti rekreační terapie, ale teprve nyní jsem si uvědomil léčebný potenciál videoher. Výsledky této studie jsou vzhledem k efektu her na stres a náladu opravdu ohromující," říká Carmen Russoniello (skutečně je to chlap). Svůj optimismus ve vztahu k možnosti terapeutického nasazení her zakládá pan profesor na metodologii studie, která zkoumala 134 lidí po dobu 6 měsíců.

Protože studii sponzoroval PopCap, zkoumané subjekty si svůj stres a špatnou náladu vybíjeli na populárních hrách tohoto vydavatele. Jmenovitě šlo o Bejeweled 2, Peggle a Bookworm Adventures. Nejznámější titul Bejeweled přispěl ke snížení stresu mezi pokusnými králíky o 54 % ve srovnání s kontrolní skupinou, která k videohrám neměla přístup. Další dvě hry neměly na hladinu stresu měřitelný vliv, ale zase se prokázal jejich pozitivní účinek na snížení napětí a depresivních myšlenek.

Vliv na náladu měřil výzkumný tým v celkem šesti kategoriích, jako je psychologické napětí, vztek, únava nebo smutek. V celkovém vyhodnocení pak hra Peggle přinesla hráčům největší zlepšení nálady - o 573 %. Bejeweled a Bookworm Adventures k lepší náladě přispěly 435 a 303 procenty. Jen je škoda, že ve studii chybí pro srovnání třeba vliv hraní Call of Duty nebo naopak měření změn nálady a úrovně stressu po jízdě na kole. Snad příště.

Nintendo nezlevní, ale omladí se
Nintendo WiiNintendu se daří. Virové tažení Wii a stabilní zájem hráčů o kapesní Nintendo DS stojí za 73% nárůstem obratu i za 48procentním zvýšením zisku za finanční rok 2008, který skončil k poslednímu březnu 2008. Pokud chcete reálná čísla, Nintendo od hráčů vybralo zhruba 270 miliard korun, do kasičky si potom po odečtení nákladů uložilo nějakých 42 miliard korun. V jenech, samozřejmě.

V té hromadě peněz jsou uloženy příjmy za prodej 30 milionů kapesních zařízení Nintendo DS (celkem se od uvedení na trh prodalo 70,6 milionu kousků). Dařilo se i v prodeji DS her, Pokemon Diamond/Pearl se prodalo 9,56 milionu kusů, Brain Training si pak pořídilo téměř 12 milionů lidí. Celkem se za uplynulý rok prodalo na 57 milionů kopií her pro Nintendo DS.

V případě Wii se Nintendu podařilo udat 18,61 milionu krabic (od uvedení na trh už 24,45 milionu). A jen v Japonsku se během prvního měsíce prodaly skoro dva miliony kusů Wii Fit. Dobře se prodával i Super Smash Bros. Brawl se 4,85 milionu kusů. Zákazníci si za uplynulých 12 měsíců pořídili na 26 milionů her. To znamená v podstatě jednu jedinou hru na prodanou konzolu. Tento výsledek znovu podporuje podezření, že většina Wii krabiček leží ve skříni a většina uživatelů po ukojení svých pudů s Wii Sports otevřela svou peněženku jen jednou ve snaze vrátit původní skvělé pocity z hraní. Ne že by to manažerům Nintenda v tuhle chvíli muselo vadit, do budoucna ale budou muset nejspíš něco podniknout.

 Skutečnost, že se Nintendu zatím skvěle daří, vedla Satoru Iwata, prezidenta společnosti,  k pro hráče nepříliš příjemnému vyjádření: "naše výsledky pro tento rok nejsou založeny na snižování cen a nemyslím si, že bychom k takovým krokům museli sahat." V překladu to znamená asi toto: "Hezky nám sypte penízky, dokud se to bude prodávat, tak neslevíme ani korunu." Cena Wii v České republice (přes 7000 korun) pak ukazuje, že lokální distributor bere lekce z Nintenda skutečně vážně – v Alze stojí Wii 7 598 Kč, o 2250 korun více než Xbox 360 Arcade a jen o 16 korun méně než Xbox 360 Mongoose Edition v designu Halo 3 se 20GB pevným diskem. 

Microsoftu se nedaří, ale Xbox jede
Xbox 360Microsoft mírně změnil svou cenovou politiku, nabídl levnější Windows Vista, ale investoři z chování společnosti nemají radost – Mirosoftu se podařilo mírně zvýšit tržby za třetí čtvrtletí účetního roku na 14,45 miliardy dolarů, ale jeho zisk poklesl meziročně o 11 % na 4,39 miliardy, to znamená, že 90 % příjmů Microsoft obratem vydá – na mzdy, právní spory a další účely. Hlavní problémy přinesla divize Windows, které klesly prodeje o 24 procent kvůli slabšímu odbytu Windows Vista, který mohl být spojen s čekáním na první servisní balíček.

Nás samozřejmě více zajímají výsledky herní divize, a právě tam Microsoft lehounce zazářil, i když Nintendu jen zdálky kouká na záda. Každopádně herní divize byla díky Xboxu 360, Halo 3 a příjmům za služby Xbox Live v černých číslech, Obrat divize meziročně vzrostl o 68 % na 1,58 miliardy dolarů – herní záležitosti se tak na obratu celého Microsoftu podílely přibližně deseti procenty.

Prodej her pro Xbox 360 a PC vzrostl meziročně o 85 % a firmě přinesl příjmy ve výši 418 milionů dolarů. Za stejné čtvrtletí Microsoft prodal 1,3 milionu Xboxu 360 (desetkrát méně než se prodalo Wii), ale i tak to pro Microsoft znamenalo téměř ztrojnásobení prodejů ve rovnání s třetím čtvrtletím loňského fiskálního roku. Pro posledního čtvrtletí svého účetního roku Microsoft očekává ještě lepší výsledky spojené zejména s příchodem GTA IV.

Ubisoft vyhrál díky Assassin's Creed
Assassins CreedTřetí firmou, která v uplynulém týdnu prozradila svoje hospodářské výsledky je Ubisoft, který se pochlubil výsledky za celý fiskální rok. A dařilo se, prodeje meziročně stouply o 36 % na 928 milionu Eur, na prodejích přitom nejsilněji zapracovaly hry Rainbow Six Vegas 2 a Assassin's Creed. Na zajímavém obratu se výrazně podílely i hry pro příležitostné hráče vydávané pod značkou Games for Everyone , které do firemního sejfu za celý rok přispěly 230 miliony eur. V novém účetním roce chce Ubisoft překonat hranici 1 miliardy eur obratu a v ideálním případě samozřejmě zlepšit i ziskovost firmy.

Autor:




Nejčtenější

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Další z rubriky

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Omalovánky Zaklínač
Dospělí fanoušci Zaklínače si mohou koupit omalovánky

Autoři Zaklínače opět vymysleli originální způsob, jak potěšit nejvěrnější fanoušky. Omalovánky na motivy Zaklínače ovšem určitě nepatří do dětských rukou.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.