Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Get Even fantasticky kombinuje horor, detektivku a střílečku

  15:00aktualizováno  15:00
O novince z Polska s názvem Get Even slyšíte dost možná poprvé. V originálně pojaté hře si užijete kombinaci detektivního příběhu, horroru, střílečky i nenápadného plížení. Výsledkem je napínavá, téměř filmová jízda, kterou brzdí pár nedostatků.
80

Get Even

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: The Farm 51

  • Zajímavě vyprávěný příběh
  • Nepolevující napětí
  • Důraz na opatrnost v přestřelkách
  • Originalita, volby, průzkum
  • Zvuk a hudba
  • Místy až příliš tmavé
  • Nelogičnosti v příběhu
  • Slabší postavy
  • Zbraň v hororových pasážích

Herní karta

Get Even od polských vývojářů The Farm 51 je titulem, který se těžko doporučuje lidem upřednostňujícím hry určitého žánru. Nicméně pokud si potrpíte na napětí, atmosféru a zajímavě vyprávěný příběh, měli byste rozhodně zbystřit.

Červený a černý

V Get Even se vžijete do role anglického drsňáka jménem Black, jehož ovládáte z pohledu z vlastních očí. Hra nezačíná zrovna optimisticky. Záchranná akce unesené dívky končí fiaskem, když bomba připevněná na jejím těle v dramatickém momentě exploduje.

Black se probouzí v ústavu pro duševně choré. Z obrazovek k němu promlouvá tajemná postava, kterou zná pouze pod jménem Red. Aby toho nebylo málo, sanatorium je plné vyšinutých, bláboly drmolících individuí neustále vzývajících jakéhosi „Loutkaře“. Všichni, včetně vás, mají na hlavě připevněnou jakousi helmu připomínající Chocholouškovu verzi headsetu pro virtuální realitu.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

Hra je koncipovaná tak, že vás průzkum ústavu přivádí do místností s dokumenty odkazujícími na určitý moment související s případem unesené dívky. Poté se přesouváte do minulosti a znovu prožíváte Blackovy ztracené vzpomínky, pomocí nichž se máte dopátrat toho, jak se vlastně celý únos odehrál, co mu předcházelo a jaká byla Blackova role v případu. Po prožití daných sekvencí se vracíte zpátky do sanatoria a postupujete dál, dokud nenarazíte na další vzpomínkovou pasáž.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

Horror s bezpečnostními pásy

Napětí funguje po většinu času na výbornou. Pasáže ze sanatoria připomenou Outlast nebo detektivní horrory Condemned. V Get Even však rozhodně nejste bezmocní. Pocit bezpečí bohužel navozuje pistole, s níž každého pacienta pár přesnými zásahy podrobíte nucené eutanázii. Navíc platí, že snad každému „nečekanému“ vybafnutí skrytého nepřítele předchází nález poněkud nesmyslně pohozeného zásobníku. Ale i tak jsem při hraní několikrát nadskočil a během prozkoumávání sanatoria byl napnutý jako struna.

Fotogalerie

Vzpomínkové sekvence jsou úplně jiné kafe, ale vaše nervy si neodpočinou ani tam. Na řadu přichází plížení a nenápadná likvidace ozbrojených nepřátel. Jejich polohu můžete vidět na minimapě, která vám velkoryse ukazuje také staré známé kužely znázorňující jejich zorná pole. Ale není to tak jednoduché, jak se může podle popisu zdát. Při hraní na těžší ze dvou obtížností stačí pár zásahů a je po vás, takže opatrnosti rozhodně není nikdy dost.

Hodně zajímavým prvkem je možnost mířit za roh, aniž byste se nějak vystavovali nebezpečí. Připlížíte se k okraji krytu, zmáčknete tlačítko a zbraň (ve hře nazývaná jako cornergun) se natočí o devadesát stupňů. Míření pak obstará váš telefon, na jehož displeji vidíte siluety nepřátel. Znovu musím zdůraznit, že ať už jsem ve hře používal cornergun, nebo se spoléhal na klasické metody likvidace protivníků, všechny přestřelky byly kvůli malé výdrži vaší postavy velmi intenzivní a maximálně napínavé.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

Detektivní práce, hádanky a volby

Jenže to stále není zdaleka všechno. Tou nejdůležitější složkou je ve hře průzkum, detektivní činnost, čtení indicií a pasivní sledování rozhovorů, které mezi sebou vedou imaginární postavy z Blackových vzpomínek. A tady se Get Even nejvíce podobá indie hrám jako Vanishing of Ethan Carter nebo Everybody’s Gone to Rapture.

Indicií a dokumentů je hodně, nejsou však nikdy moc dlouhé, a jejich čtení vás tak nevytrhne z klasického hraní hry. Některé stopy je třeba skenovat mobilem, který kromě minimapy a míření za roh používáte i při řešení hádanek. Ultrafialové světlo odhalí špatně viditelné skvrny, nápisy nebo otisky prstů, termovizuální mód se hodí na snazší zaměření protivníků nebo řešení některých puzzlů.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

Hra vám dává místy i možnost volby. Budete se moci rozhodnout, zda někoho zlikvidujete, nebo necháte žít a Black je často upozorňován, že by se měl snažit postupovat spíše nenápadně, místo aby pálil na všechny strany jako Arnold v Komandu.

Vzhledem k tomu, jak moc se Get Even točí kolem charakteru hlavní postavy, jsou volby zajímavým herním prvkem, jenž skvěle zapadá do kontextu hry. Vaše rozhodnutí budou později vyhodnocena hodně zajímavým a originálním způsobem, to se však už dostávám k poslední třetině hry, kterou nechci vyzrazovat. Řekněme, že o zajímavé nápady a překvapení v Get Even prostě není nouze.

Doba potřebná k jednomu dohrání činí přes deset hodin. To řada hráčů jistě ocení, zvlášť vezmu-li v potaz, že se hra prodává za polovinu ceny, než na jakou jsme u velkých novinek zvyklí. Navíc stojí za to pustit si ji po dohrání znovu. Můžete zkusit řešit jednotlivé situace jinak a pokusit se najít všechny stopy související s případem. Pro mě bylo nejzajímavější zpětné pochopení jednotlivých narážek a indicií, které souvisí s celkovým kontextem a rozuzlením hry.

Get Even
Get Even

Get Even

Takže super příběh? Jak se to vezme

Příběh je alfou a omegou Get Even. Hra je zasazena do Birminghamu, což prozrazuje i silný přízvuk hlavních postav. Vybavovaly se mi filmy jako Prokletý ostrov nebo Počátek s Leonardem DiCapriem. Mohla za to tematika nejasné identity, sanatorium pro duševně choré a pomotané vzpomínky hlavní postavy.

Problém je, že celkový zážitek z příběhu a ponoření do děje mi kazily nelogičnosti, které se nesou spíše v duchu akčních filmů. Kvůli spoilerům je zde nemohu rozebírat, ale čím více jsem nad událostmi a motivací postav uvažoval, tím více logika reálného světa a zdravý rozum řvaly bolestí.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

Get Even po vás na jednu stranu chce, abyste se do ní ponořili a vnímali indicie a spojovali jednotlivé souvislosti. Je to hra, kde má i hudba z hlediska příběhu význam a je skvělé se toho dovtípit. Jenže na druhou stranu nesmíte o příběhu přemýšlet až tak moc, neboť motivace, vyhrocené činy jednotlivých postav a logika děje se řídí spíše svéráznými pravidly akčních filmů. Ze stejného důvodu jsem nebyl příliš schopen si žádnou postavu oblíbit, nebo k ní cítit aspoň náznak empatie, byť o něco podobného autoři evidentně usilovali.

Příběh Get Even má rozhodně lidský prvek, ten na mě však kvůli tomu všemu okolo prostě nepůsobil věrohodně. Tvůrci tvrdí, že se inspirovali filmem Smrtonosná past, který vnímají spíše jako drama o chlápkovi snažícím se zachránit své manželství než jako akční film, v němž Bruce Willis zabíjí teroristy. Já to vidím spíše opačně, a možná proto mi osobní rovina Get Even úplně nesedla.

Get Even
Get Even

Get Even

Sluchátka povinně!

Grafika je na dnešní poměry spíše průměrná a speciálně modely postav by snesly více detailů. S prostředím je to komplikovanější. Pobyt v blázinci mnozí z nás minimálně ve hrách už několikrát absolvovali, ale Get Even stále dovede v tomto ohledu zaujmout. Kromě šílenců vás budou nervovat zlověstně působící ozdravně-mučící vybavení i hrozivé figuríny napodobující jednotlivé pacienty.

Ale zbytek hry nenadchne, někdy spíše naopak. Jednotlivým vzpomínkám dominují skladiště, úkryty a temné chodby. V některých případech to autoři s tou tmavostí vyloženě přehnali a ta působí spíše otravně, než že by hře přidávala na dusné atmosféře. Venkovní prostory jsou na tom o něco lépe, ale není to nic, co by vás v dnešní době poslalo do kolen.

Get Even
Get Even
Get Even

Get Even

To samé se nedá říct o hudební stránce a zvuku. Ten je totiž naprosto prvotřídní a je vidět, že si na něm autoři dali hodně záležet. Využívá prostorovosti, rozdílné intenzity a lze říct, že se netradičním způsobem podílí na vyprávění příběh a ilustrování děje. Elektronickou hudbu střídají orchestrální pasáže a zase platí, že se vám možná vybaví některé filmy.

Get Even je ve výsledku velmi příjemným překvapením letošního roku a dalším úspěšným zářezem pro polské vývojářské firmy. Forma vyprávění příběhu je zde sice zajímavější než jeho obsah, ale pokud vás láká tématika pomotaných vzpomínek a pokřivené reality, neměli byste si tuto napínavou jízdu nechat ujít.

Aktualizace: Recenzi jsme na žádost českého distributora na tři hodiny stáhli z webu. Důvodem byla neúplná informace ze strany Cenegy o konci embarga.



Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 21 čtenářů



Nejčtenější

Bojovnice Cammy ze Street Fightera 5
Až příliš sexy kostým. Soutěžící musel změnit své bojovnici oblečení

Postava Cammy ze série Street Fighter je na televizní vysílání zřejmě až příliš sexy. Na turnaji vysílaném stanicí ESPN proto musel jeden ze soutěžících změnit...  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek




GTA 5GTA 5

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.