Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Half-Life 2 versus NVIDIA, část I

  12:00
Sotva odezněla kauza Futuremark, máme tu novou událost, která naznačuje, že císař (NVIDIA) je trochu nahý. Gabe Newell z firmy Valve prezentoval Half-Life 2 a informoval, jak běží na různých grafických kartách...

Half-Life 2 je za rohem
Americká vývojářská firma Valve vznikla roku 1996 a její prvotina se nesmazatelně zapsala do herní historie. Half-Life, který přišel na pulty obchodů v listopadu 1998 pod hlavičkou Sierry, nasbíral přehršle ocenění od renomovaných herních časopisů, a to ne za nějaké fascinující grafické efekty vyžadující nejnovější 3D hardware, ale za takovou nějakou nenápadnou, jakoby zcela samozřejmou hratelnost. Přinést v době, kdy trhu vládl Quake II, hru postavenou na enginu jeho předchůdce, a dosáhnout s ní tak fenomenálního úspěchu, bylo krásným vítězstvím důvtipu tvůrců nad nepřízněmi osudu, zrozením nové hvězdy na vývojářském nebi a zároveň předzvěstí nového trendu v 3D akčních hrách – Deus Ex už byl na cestě...

Uděláme-li výbornou hru, je na nás okamžitě položena drtivá odpovědnost za kvalitu druhého dílu. Half-Life 2 je na obzoru, a ať už se s ním setkáme koncem roku letošního nebo až začátkem příštího, začíná to být téma dne. Na 30. září je ohlášeno benchmarkovatelné demo, které umožní všem zvědavcům otestovat připravenost jejich počítačového systému na jednu z nejočekávanějších her roku 2003. A těm, kteří se chystají praštit přes vlastní kapsu a HL2 regulérně zakoupit, musím testování vřele doporučit, protože HL2 už nebude tak „sociálně útlocitná“ hra jako jeho předchůdce. Po úspěchu prvního dílu si Valve mohli dát načas a vytvořit na zelené louce vlastní engine s názvem Source, který bude pravděpodobně prvním skutečně masivním nasazením specifik DirectX 9 v praxi. Ideou Valve je sice poskytnout možnost hraní i majitelům karet na úrovni DX6, velký požitek bych v tomto případě ovšem neočekával.

Na GeForce FX upadla bomba
Asi se nebudu mýlit, když vyslovím předpoklad, že většinu z nás bude zajímat chování enginu Source na našich počítačích. První představu si můžeme udělat podle výsledků benchmarků, které minulý týden prezentoval zakladatel firmy Valve a její nejznámější postava, Gabe Newell. Učinil tak na konferenci Shader Day, kterou pořádala firma ATI v americkém Seattlu; zde nás může napadnout otázka, co má Valve s ATI. Inu, firma Valve udělala poměrně významný obchod: HL2 bude přibalován k některým špičkovým kartám od ATI. Jak brzy poznáte, okolnosti k tomu přímo vybízejí...

A nyní přichází ono zemětřesení, kterým nyní rezonuje grafická komunita. Newell ve svém projevu mluvil o tom, že vývojový tým HL2 zaznamenal při testování grafických karet nečekané, ba přímo šokující výsledky. To, co předvedly grafické karty s čipy NVIDIA ve standardně (pro karty kompatibilní s DirectX 9) nastaveném HL2, se nedá označit jinak než jako debakl. Za vše mluví následující graf z Newellovy prezentace:

HL2

Vidíme, že vlajková loď NVIDIE silně zaostává i za několikanásobně levnějším Radeonem 9600 PRO, nemluvě pak o nejrychlejším Radeonu 9800 PRO. Jak si to vysvětlit, když v ostatních současných hrách jsou GeForce FX Radeonům důstojnými soupeři? Možnosti jsou v podstatě dvě: buď drsná optimalizace HL2 ve prospěch ATI nebo problémy na straně NVIDIE. Osobně se kloním spíš ke druhé možnosti. Dejme však nyní slovo NVIDII, která rychle přišla s tiskovým prohlášením. Vyjímám zajímavé pasáže:

    Během celého vývoje HL2 byla NVIDIA v úzkém technickém kontaktu s Valve. Firma Valve nás však neuvědomila o problémech, o kterých hovořil Gabe. Není nám jasné, proč Valve při testování použila Detonator 45, když jsme ještě dva týdny před konferencí Shader Day spolu s Valve pracovali na vývoji ovladačů Detonator 50, které zajistí nejlepší výkon hry na našem hardwaru.

    Co se týče na webu publikovaných výkonů grafických karet v HL2, pokládáme je za chybné, protože nebyly použity ovladače Detonator 50. Vývoj verze 45 byl zastaven již před několika měsíci, protože se už pracovalo na verzi 50. V ovladačích Detonator 50, jejichž betaverzi již mají recenzenti k dispozici, jsou zahrnuty naše optimalizace pro HL2 a další nové hry. Verze 50 jsou nejlepší ovladače, které jsme kdy vytvořili. ... Detonator 50 bude oficiálně ke stažení ještě před příchodem hry. Protože jsme si vědomi toho, že získání nejlepšího výkonu z pixel shaderů (PS) na rodině GeForce FX momentálně vyžaduje speciální práci, spolupracuje náš vývojářský tým velmi úzce s vývojáři her. Je při tom nutné pochopit, že v mnoha případech neznamená změna z PS 1.4 (DirectX 8) na PS 2.0 (DirectX 9) žádné zlepšení kvality obrazu. ...

    Optimální kód pro čipy ATI a NVIDIE je jiný – pokusy testovat tyto čipy proti sobě s použitím stejného kódu vždy jednu nebo druhou stranu znevýhodňuje. ... Náš tým programátorů pracujících na ovladačích vyvinul mimo jiné i automatický optimalizátor shaderů, který výrazně zlepšuje výkon pixel shaderů celé rodiny GeForce FX. Ovoce tohoto úsilí budou vidět na ovladačích Detonator 50.

Než zaujmete názor, ...
... počkejte raději na čtvrteční pokračování tohoto článku, kde vám přinesu další sbírku argumentů či indicií svědčících ve prospěch té či oné strany. Každopádně toho automatického optimalizátoru shaderů bych se trochu bál... :-).

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...