Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Halo 3: ODST, zdařilý sestup z nebes

  0:03aktualizováno  0:03
Někdy se kolem hry vytvoří taková legenda, že se pro své tvůrce stane spíš břemenem. Série Halo je ukázkovým příkladem.
75

Halo 3: ODST

Platforma: Xbox360
Výrobce: Bungie

  • Singleplayer lepší než se čekalo ...
  • … a delší než se tvrdilo
  • Zajímavý styl vyprávění
  • Kompletní multiplayer Halo 3
  • Rozporuplné město
  • Firefight bez náhodných spoluhráčů
  • Inovací mohlo být i více

Série až příliš neobyčejné pověsti se stává daleko obyčejnější a paradoxně se to zdá být ku prospěchu věci. A hlavně jde pořád o výbornou zábavu.

Herní karta

Halo 3: ODST

Halo 3: ODSTV zásadě se dá říci, že v singlu ze sebe to úplně nejlepší vydalo Halo hned na začátku. Následující díly rozhodně nebyly špatné, ale zároveň jejich kvalita a přínos pro herní historii jen stěží odpovídaly nabalující se sněhové kouli vesmírné slávy, jež je provázela. Vím, o čem mluvím, sám jsem se nechal strhnout vyhypovanou atmosférou a trojku nadšeně oslavil. I když to vlastně byla "jen" solidní zábavná střílečka.

Obrovský tlak všeobecného očekávání zázraků spolu s vědomím jisté bublinovitosti zjevně na tvůrce natolik dolehly, že děj třetího dílu dovedli do bodu, z něhož bylo prakticky nemožné pokračovat. Trh je ale trh a značka má takovou cenu, že asi nikoho nepřekvapily další kousky z universa Halo, byť stále působí tak trochu jako průzkum bojem, kudy vlastně dál. Dnes se tedy podíváme na "přídavek" ke třetímu dílu.

Halo 3: ODSTNejste Spartan, nýbrž Orbital Drop Shock Trooper

Navzdory nejrůznějším matoucím předzvěstem je Halo 3 ODST žánrově klasická střílečka "skoro" z pohledu vlastních očí, tedy je velmi podobné mateřskému Halo 3. Občas tedy "sami sebe" vidíte i z pohledu třetí osoby, když utrhnete kanon z podstavce, při řízení přibližovadel a, ehm, vždy po smrti.

Halo 3: ODSTHlavní ozvláštňující prvek spočívá v tom, že se děj skládá z kapitol věnovaných jednotlivým členům týmu, takže hrajete střídavě za různé borce. Zde to má kupodivu spíše stmelující efekt, hra působí stylu navzdory velmi kompaktně. Samozřejmě, v FPS střílečce je celkem jedno, za koho hrajete, většinou vidíte jen ruce s kvérem. Tady jsou ale jednotlivé postavy, jak už to tak i v reálu chodí, povahově rozdílné, takže je někdo vážnější a někdo se rád směje a hláškuje. Což je sice drobnost, ale hře to svědčí.

Příběh začíná, jak jinak, výsadkem, který se tak docela nevyvedl podle představ. Což je ostatně u výsadků obecným pravidlem i ve skutečnosti. Každopádně výsadkové kapsle s jednotlivými členy týmu dopadly místo na mimozemskou loď na tvrdou zem, konkrétně do nepřítelem obsazeného afrického města New Mombasa, a taková minela už je znát. Takže první úkol poté, co se po pádu z orbitu proberete z mrákot, Halo 3: ODSTje sehnat jednotku zase nějak dohromady a namísto mise útočné zahájit misi záchrannou.

Z výše zmíněného vyprávění napřeskáčku rovněž plyne, že se několikrát dostanete na tatáž místa. Dojmem nastavované kaše to ale nepůsobí, i proto, že do již známých lokací přicházíte v jinou denní dobu. Zdánlivá maličkost, ale jeden by neřekl, jak noc určité místo změní.

Postava, která tam dorazí později, navíc na místě najde stopy po předchozím boji svých kolegů, což spustí docela nápaditý flashback. Jako byste si promítali v hlavě, co se tu asi mohlo odehrát. Občas se dráhy hrdinů protnou, aby opět pokračovaly samostatně. Dohromady tedy scénář není přímo Pulp Fiction, ale funguje výborně.

I na nějakou tu milostnou zápletku dojde a divák se dočká kapky cudné erotiky. Je zajímavé, jak tuhá restrikce erotických motivů v běžně prodejných hrách vybrousila Halo 3: ODSTžonglování s pouhými náznaky až k jakési specificky herní virtuozitě.

Spíše než polibků si ale v Nové Mombase užijete nelítostného boje, protože Covenant nikdy nespí a kromě občasné přítomnosti dalších hlavních postav vám anonymní spolubojovníci pravidelně účinně pomohou jen zkraje levelu. Načež se s úlevou kamsi odeberou, nejspíš na krchov, a vás pak čeká klasicky heroická, osamělá řežba.

Z toho, jakož i z tradice série, logicky plyne, že už druhá obtížnost, Normal, ač většinou pohodová, místy přituhne a vynutí si pár opakování. Nechybí ovšem samozřejmě ani proslulá obtížnost Legendary, na čtvrtém stupínku.

Druhé DVD obsahuje kompletní multiplayer Halo 3

Halo 3: ODSTTo, že už nejste Spartan, nýbrž pouhý Orbital Drop Shock Trooper (!), se projeví i v odlišném provedení ochranných štítů. V horní části obrazovky vidíte dlouhý vodorovný ukazatel zdraví. Mají-li soupeři dobrou mušku, začne vám rudnout obraz, a pokud se na moment někde nezašijete, zmíněný ukazatel se začne zkracovat, přičemž se ho už ani ždibec sám nedobije. Musíte najít buď veřejný léčivý automat (bez poplatku!), anebo léčivo, což je buď nenápadná malá krabička, zpravidla přilepená někde na zdi, nebo podobně nenápadný objekt, povalující se na bojišti.

Kromě tradičně přesné mimozemské mušky příjemně potěší i umělá inteligence, na níž se dle všeho trochu zapracovalo, takže u těch, kteří na vás rozhodně nemají, stylu kamikadze znatelně ubylo. Naopak zůstal zachován u těch, kteří na vás mají, ti si pro vás občas nelení dojít i po komplikovanější trase, což má za následek pár solidně nervydrásajících honiček temnými chodbami. Zvlášť pokud dochází munice.

Halo 3: ODSTAtmosféru ve zmíněných temných chodbách hezky koření nutnost si posvítit, a protože jsme v budoucnosti, nemáme na to šupáckou baterku, ale takzvaný VISR, vychytávku, která okolí zároveň prosvětlí i oskenuje. Vypadá to zajímavě a pomáhá to postupu, neboť se tím usnadňuje zaměření nepřítele i vyhledání klíčových předmětů. Podobnost s Metroidem tu hledat netřeba, o oskenovaných věcech se toho moc nedozvíte.

Někdy jsou ale takové vymoženosti doslova k nezaplacení, neboť například lehce třírozměrná mapa směruje vaše kroky k místu, jež je stále ještě dost rozsáhlé, takže i když vám při dosažení onoho kýženého "bodu" decentně zmodrají okraje průzoru, úkol tím ani zdaleka nemusí být splněn, zvlášť když hledaný předmět párkrát až právě s pomocí VISR najdete na vysloveně vypečeném místě.

Asi nejeden hráč bude mít navíc VISR brzy zapnutý ve všech tmavších lokacích, protože se s ním nesrovnatelně lépe míří, hra pak jen vypadá trochu jako Tron 2.0. Halo 3: ODSTJedinou nevýhodou tohoto režimu je jeho praktická nepoužitelnost na světlých místech. Denní variantu inženýři nedodali.

Což nás přivádí ke grafice. Ta většinu očí uspokojí a fanoušky série naplní nostalgií, byť rozhodně nejde o čelo technologického pokroku. Známou nemocí je pak určitá rozkolísanost praktického designu, čímž není myšlen design levelů. Jednoduše budovy a technika, jež není určena k použití, občas vypadají jako něco, co nebylo určeno k použití NIKDY, ve vzdálené budoucnosti pak ani omylem.

Architektuře slouží jako polehčující okolnost, že často vypadá dobře alespoň zvenku, uvnitř jde ale nezřídka o prostor, který se snad k ničemu jinému než běhání a střílení využít nedá. Třeba takové nákupní centrum rozhodně nepůsobí, že by se tam dalo hromadně nakupovat, a automaty, z nichž se nepřetržitě sypou mince, tristní dojem jen podtrhnou. Tohle už se opravdu přežilo.

Halo 3: ODSTNa druhou stranu, co se týče velkorysých panoramat, jež sérii proslavila, styl velkolepé sci-fi ilustrace má svou nepopiratelnou působivost. Takovou iluzi rozklenutého prostoru snad Halo vážně umí nejlépe.

Po obstojném intru se však začíná právě netradičně v ulicích města a ze zrovna uvedených důvodů to není start právě impozantní. Nejenže se podobě ulic futuristické megapole nechce uvěřit, člověk si automaticky vybavuje fůru daleko zábavnějšího městského střílení, takže to se hrou nevyhlíží kdovíjak.

Osamělost herního běžce
Faktem je, že ne zcela přesvědčivý design města, nelogicky rozděleného branami na malé úseky, spolu s checkpointy, často právě s branami souvisejícími, umožňuje spoustu úseků po krátkém prostudování mapy místo boje jednoduše proběhnout. Covenanti sice mají obstojnou mušku, ale Boltové to zrovna nejsou. A tímto způsobem lze hru výrazně zkrátit. I to jsem ale občas dělal a stejně jsem to dotáhl k oné čtrnáctihodinovce na Normal. Stížnosti na délku singlu mi tudíž krapet připomínají zprávy, ať už jakkoli pravdivé, že rozsáhlé RPG Morrowind dokončíte za patnáct minut. Má se proto mluvit o Morrowindu jako o čtvrthodinové hříčce? Stejně tak dnešní obtížnost Easy se asi bude muset přejmenovat na Easy'n'Short, případně krabici doplnit o varování ministra kultury, že "pařba" na Easy zkracuje životnost titulu. Prostě, rychlíci všech zemí, nechte normální normálně hrát.

Halo 3: ODSTNevšední prezentace příběhu ale probudí zájem a pak už jdou pocity jenom vzhůru. Závěrečné titulky na obtížnosti Normal uvidíte po dvou pohlcujících sedmihodinových seancích, takže populární pověst, že jde o tříhodinový datadisk, neodpovídá zcela pravdě.

Novinka má samozřejmě i svůj vlastní multiplayer, zvaný Firefight. Je to vlastně survival mód, který si mimochodem můžete užít i sami, ale v kooperaci až čtyř hráčů je to přece jen větší zábava. Po pěti vlnách protivníků je malá přestávka a po ní další kolo. Tři kola tvoří jeden set, po němž následuje ještě jedno jako bonus. Hraje se, dokud všichni nepadnete, takže cílem je, jak jinak, vydržet co nejdéle a nasbírat co nejvíce bodů. Monotónnosti se mód snaží bránit změnami bojových podmínek, nutícími hráče pravidelně se adaptovat na novou situaci.

Určitou, a přiznejme si, že ne zcela srozumitelnou, potíží je ovšem nutnost hrát Halo 3: ODSTFirefight pouze s lidmi ze seznamu přátel, případně s konkrétně pozvanými hráči. Ti všichni ale nemusí mít vždycky čas a chuť. I proto se tvůrci zjevně obávali, že singleplayer, chápaný mnohými jako datadisk, a Firefight bez náhodných spoluhráčů by nebyly dostatečně lákavou nabídkou, takže do krabice přidali ještě další DVD, s kompletním a ověřenou kvalitu představujícím multiplayerem Halo 3.

Onou kompletností se míní přítomnost všech čtyřiadvaceti dosud vydaných map, včetně tří, vydaných právě spolu s ODST. Což fanoušky jistě potěší, tedy hlavně ty, kdo si většinu map nedokoupili už předtím.

Dohromady tedy další kousek z universa Halo nabízí víc, než se šuškalo. Inovace mu neškodí, lpění na rychle stárnoucích Halo rekvizitách mohlo být dokonce i méně, protože třeba absurdní zranitelnost gigantického Scaraba vyvolává pobavený údiv od samého začátku.

Dříve či později nevyhnutelný remake bude ale asi teprve jablkem sváru. Každopádně samotná novinka je velice dobře hratelná až návyková záležitost. Výrazně ubylo zatěžujícího, ač obecně milovaného, patosu a polidštění zkypřilo půdu pro tvorbu libovolného množství ne tak vypjatých a přesto zábavných, kvalitních, zajímavých her.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 152 čtenářů

Témata: Erotika


Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.