Grafické karty kompatibilní
s DirectX 9 – poměr cena/výkon
Jsou hry, které by významně využívaly
předností rozhraní DirectX 9 oproti DirectX 8, blízko nebo daleko? Nemám na
mysli hry, které na své krabici budou uživatele hrdě vybízet k použití DX9
karty, a přitom poběží bez velkých vizuálních rozdílů i na DX8
kartě. Mluvím o hrách, jejichž kvalita na DX9 kartách bude podstatně lepší, nebo o hrách,
které budou DX9 karty přímo vyžadovat a na ničem starším nepoběží.
„Podstatně lepší kvalita“ je ovšem pojem celkem subjektivní a obtížně
definovatelný – někdo bude výskat radostí, když ve hře zpozoruje na své DX9
kartě oproti kamarádově DX8 kartě jakýkoli rozdíl, a někdo zase bude mít ve
stejném případě pocit, že si toho za své peníze navíc moc nekoupil.
Osobně vidím až příští rok jako „rok DirectX 9“; letos pár vlaštovek zřejmě vyletí, ale jejich účelem bude hlavně otestovat hardwarovou připravenost zákazníků. Pokud si však někdo chce (či přímo potřebuje) koupit grafickou kartu právě v této chvíli, a má nějaký cit pro poměr cena/výkon, jistě je pro něj otázka „DX9: ano či ne“ důležitá. Na trhu teď máme širokou nabídku DX8 karet za velmi lákavé ceny: Radeon 9000 Pro, 9100 alias 8500, 9200... Je ale pravda, že za obdobně nízké ceny teď tvrdě útočí GeForce FX 5200, sice nejslabší z rodiny FX, ale přesto plně kompatibilní s DX9. Nejvýkonnější odrůdy GeForce FX 5200 (Ultra) jsou ve většině benchmarků schopny výše zmíněné Radeony více či méně předstihnout, takže při stejné ceně není důvod se vzdát kompatibility s DX9.
Sázka na GeForce FX 5200 má ovšem své stinné stránky. Za prvé, cenově jen asi o tisícovku výš se nachází GeForce4 Ti 4200, a to (ač jen DX8 karta) dává díky své hrubé síle v naprosté většině benchmarků FX 5200 na frak. Druhý důvod, proč nekupovat FX 5200, je pro „budoucnostně orientované kupce“ mnohem důležitější: ukazuje se, že jejich současný poměr cena/výkon je v porovnání s ostatními DX9 kartami nejslabší. Jakkoli se nám může zdát koupě FX 5200 výhodná z hlediska porovnání s cenami a výkonem DX8 Radeonů, jistě by většinu potenciálních kupců zamrzelo, že u kterékoli z dostupných DX9 karet (ať už od NVIDIE či ATI) by byl výkonový koeficient vzhledem k vynaloženým penězům lepší.
Server ExtremeTech před pár dny otestoval momentálně dostupné DX9 karty v řadě her používajících rozhraní Direct3D (DX7, DX8) i OpenGL a v 3DMarku03. Pak vzal v úvahu současné ceny testovaných karet a odvodil poměry cena/výkon, které jsou zachyceny v následujícím grafu. Tento poměr se ukázal býti nejslabším u GeForce FX 5200 Ultra, pročež byla tato karta zvolena jako jednotka pro ostatní karty – čím vyšší číslo v níže umístěném grafu, tím výhodnější poměr cena/výkon (v grafu je zachycen poměr obrácený, tj. výkon/cena). Testováno bylo na Pentiu 4 2,8 GHz, motherboardu Intel 850EMV2 a 512 MB paměti RDRAM PC800, nainstalovány byly Windows XP Pro SP1 a DirectX 9.0a.
Kromě nevýhodnosti GeForce FX 5200 Ultra nám naměřená čísla jasně ukazují, že grafické karty ATI vesměs poskytují za vynaložené peníze více muziky než jejich konkurentky od NVIDIE. S přehledem vítězí Radeon 9600 Pro, první 0,13mikronový čip z dílny ATI – jeho poměr cena/výkon je skoro dvojnásobně lepší než u GeForce FX 5200. Tento Radeon začala firma ATI rozesílat distributorům teprve včera, takže si na jeho příchod k našim prodejcům budeme muset ještě pár dní až týdnů počkat. Ceny, z nichž server ExtremeTech ve svých kalkulacích vycházel, byly průměrné ceny daných karet ze serveru PriceGrabber.
Zdroje: ExtremeTech, AnandTech, FiringSquad
Windows „Longhorn“ budou chtít
DX9 kartu
I když jsem poměrně konzervativní člověk, skutečně se
těším, až uvidím první profesionální pokus o ergonomické 3D uživatelské
rozhraní operačního systému. Ne že by mi současná 2D rozhraní připadala
nesnesitelná, ale rád bych se ještě před svou smrtí dočkal něčeho „s větším
sci-fi nádechem“. Kochám se myšlenkou, že ve sklepeních Microsoftu pracují
skupiny odborníků na něčem převratném, co mi dá pocit pilotování hvězdné lodi
typu Enterprise. Dosud prosáklé obrázky první verze Windows s 3D rozhraním,
která nese kódový název Longhorn, tomu příliš nenasvědčují, nicméně naděje
umírá poslední :-).
Longhorn má přijít na trh až v roce 2005, ale počítám, že už napřesrok budou uniklé alfa- a betaverze okupovat počítače nejednoho z nás. Pro všechny takovéto experimentátory je bezesporu zajímavá informace, se kterou přišel tento týden japonský Impress: kdo si bude chtít užít Longhorn beze zbytku, bude potřebovat grafickou kartu kompatibilní s DirectX 9 a disponující 64 MB RAM (doporučeno 128 MB). Upgrade však nebude naprosto nutný, protože Microsoft hodlá do Longhornu začlenit i zjednodušené rozhraní, kterému postačí karta kompatibilní s DirectX 7 a vybavená 32 MB RAM. Staromilci si navíc budou moci zapnout režim kompatibility s Windows 2000, kde by měli vidět všechny věci „postaru“.
Zdroj: Virtual Zone