Nejde jen o nejrychlejší
kartu...
Jak už jsem mnohokrát podotkl, a jak je snad všem zřejmé,
největší objemy peněz se točí v prodeji grafických karet středního proudu –
prostě proto, že si je koupí nejvíc lidí. O tom by mohly své vyprávět čipy
GeForce2 MX, které v roce 2000 znamenaly konečný průlom „rozumné“ 3D
grafiky do běžných počítačů. Ač z dnešního hlediska už jednoznačně
neuspokojivé, tenkrát znamenalo MX takový úspěch, že ho NVIDIA pro jistotu ještě
rozštěpila na MX 200 a MX 400 a prodává ho vesele dodnes. Vývojáři her
si mohou být jisti, že (pokud si odmyslí kancelářské krysy s integrovanou
grafikou), každé dnes prodané nové PC je vybavené minimálně grafickou
kartou této úrovně, tj. obsahující 32 MB paměti a podporu
DirectX 7 (T&L). Pole pro nástup nové verze Windows
s trojrozměrným uživatelským rozhraním už je takřka připraveno...
Zajímavější modely FX mezi
námi
GeForce2 MX před necelými třemi léty jako bagr prohrnulo lukrativní
cestu, kde je dnes přirozeně velmi husto. Tlačí tu na pilu nejen NVIDIA
a ATI – hodlají se sem procpat i dlouholetí grafičtí outsideři SiS (čip Xabre) a Trident.(čip XP4). Teď, po neúspěšném pokusu přesvědčit
svět o znovuzískání trůnu, přichází se svými novými raketami středního
doletu NVIDIA, a dojmy z nich jsou rozhodně lepší než
z monstrózní GeForce FX 5800
Ultra. Nuže, nové čipy nesou názvy GeForce FX 5600 Ultra (NV31)
a GeForce FX 5200 Ultra (NV34). Jakkoli se vám může zdát takové
číslování podivné, NV31 je jakožto následovník GeForce4 Ti 4200 skutečně
rychlejší než NV34, kterýžto čip navazuje na GeForce4 MX. Výkonnostní
nekonzistentnost kódových označení má podle Anandových informací na svědomí
softwarový katalogizační nástroj NVIDIE, jenž při generování čísel čipů
zohledňuje jiné faktory (potrubí, použitý výrobní proces apod.); jsem zvědav,
jestli NVIDIA algoritmus upraví, nebo jestli nás taková překvapení (a ve
větších rozměrech i zmatek) čekají v budoucnu znovu...
Čip NV31, jehož prvním vtělením je GeForce FX 5600 Ultra, je přímo odvozen z onoho předimenzovaného NV30, nicméně použitá odlehčení slibují, že se tentokrát obejdeme bez velkých ventilátorů. Co do počtu pixelových potrubí a jejich výkonu se v podstatě jedná o polovinu NV30; čemuž přibližně odpovídá i počet tranzistorů. NV31 je vyráběn 0,13mikronovým procesem a funkčně je zcela kompatibilní s NV30 – každý software běžící na NV30 poběží i na NV31. Šířka paměťového rozhraní je 128 bitů, narozdíl od NV30 však není podporována paměť typu DDR II. Co se týče řadiče paměti a barvové/Z komprese, je na tom NV31 dokonce o něco málo lépe než NV30. Karta GeForce FX 5600 Ultra, která bude distribuována s frekvencemi 350/350 a prodávána za necelých 200 dolarů, má být přímým konkurentem očekávaného Radeonu 9600 – na ten si ale budeme muset ještě chvíli počkat.
Ta nejslabší odvozenina z GeForce FX, kterou nám NVIDIA hodlá nabídnout, je NV34 – a i když je tento čip vyráběn starším, tj. 0,15mikronovým procesem, stejně jako NV31 je po stránce spustitelného softwaru plně kompatibilní s NV30(!) Jedná se tedy o první levnou kartu s podporou DirectX 9, a i když se adekvátních her dočkáme za hodně dlouho, jistou relevanci tento fakt má. (Nejnižší současné modely ATI, totiž Radeon 9000, 9100 a 9200, proti nimž je NV34 zacílen, nabízejí pouze (?) funkce na úrovni DirectX 8.) NV34 se skládá z pouhých 47 miliónů tranzistorů (NV34 má 75 miliónů), a to zejména proto, že postrádá engine pro barvovou/Z kompresi a rezervy v potrubí určené pro budoucí zvyšování frekvence jádra. Paměti i jádro GeForce FX 5200 Ultra poběží na 325 MHz a karta bude prodávána za méně než 100 dolarů.
Výkon?
Na Pentiu 4
3,06 GHz s 512 MB RDRAM se nové karty od NVIDIE ukázaly
v následujícím světle:
Všimněte si, že současný hit zámožnějších NVIDIA-hráčů jménem GeForce4 Ti 4200 za daných podmínek dokonce jemně překonává FX 5600 Ultra. Jak výrazně se ale situace změní, zapneme-li antialiasing a anizotropické filtrování:
Při zapnutém AA a AF poklesne GeForce4 Ti 4200 prakticky až na úroveň nejslabšího FX – tato situace ukazuje, v čem je hlavně třeba hledat přínos nové generace grafických čipů současným hrám.
A jedeme dál
Hesla, se
kterými teď NVIDIA vyrazila do boje, se celkem dala očekávat:
industry-leading compatibility a rock-solid reliability mají
vyvolat dojem, že od ATI lze stále ještě čekat něco nepříliš spolehlivého
a kompatibilního. Myslím, že obě firmy tu celkem srovnaly krok,
a volba vaší grafické cesty se bude odvíjet částečně od sympatií, které ve
vás ATI a NVIDIA vyvolávají, a částečně od závažnosti, kterou
přikládáte kompatibilitě s DirectX 9. Tak či onak, koupí jakékoli
kvalitní karty podporující DirectX 8 a výš za rozumnou cenu nemůžete
dle mého názoru prohloupit.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad