Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohromujícímu úspěchu Pokémon GO předcházelo dvacet let práce

aktualizováno 
Současné masové šílenství kolem mobilní hry Pokémon GO nevzniklo z ničeho. Značka Pokémon má za sebou letitou historii, která se točí kolem hraní na kapesních konzolích od Nintenda. A právě na to se následující článek zaměřuje.

Pokemon Yellow | foto: loveroms.com

Pokémon je složeninou z japonského Poketto Monsutā, což je vlastně jen přepis anglického výrazu Pocket Monster označujícího doslova kapesní monstrum (příšerku). Vedle kreslených seriálů, filmů, hraček či sběratelských kartiček se jádro pokémonovské mánie nachází na herních zařízeních od Nintenda.

A poněkud netypicky nenajdete tentokrát stěžejní tituly na konzolích určených pro hraní na televizi, ale na těch kapesních, stařičkým GameBoyem počínaje a současným Nintendem 3DS konče.

V těchto hrách se obvykle se vžíváte do role mladého trenéra, kterému se na začátku příběhu dostává možnosti výběru jednoho ze startovní nabídky pokémonů.

Nabídku zprostředkovává profesor pojmenovaný v každé hře po jiném druhu stromů. Poté se už vydává trenér na cestu po herním světě a chytá další pokémony, kteří se postupným tréninkem zlepšují.

Game Boy

Game Boy

Game Boy Color

Game Boy Color

Vašimi protivníky jsou nejprve ostatní trenéři z tělocvičen rozsetých po herním světě, poté elitní bossové a nakonec váš úhlavní rival, na nějž v průběhu hry narazíte hned několikrát. Jinak šablonovitý příběh pomáhá rozvíjet frakce padouchů, kterým se snažíte zmařit jejich nekalé plány.

Slavná fráze „chyť je všechny“ zároveň vyjadřuje hlavní tahák a motor hry, kterým je chytání pokémonů. Žánrově se Pokémoni řadí k japonské odnoži her na hrdiny (takzvaná JRPG). Souboje probíhají na kola a hlavní roli v nich hraje taktika. Ta spočívá v chytrém využívání odlišných schopností a silných i slabých stránek jednotlivých příšerek.

Při chytání divokých pokémonů je důležité potvoru oslabit pomocí vašich ochočených mazlíčků a poté budoucí přírůstek chytit do koule nazývané pokéball.

Game Boy Advance

Game Boy Advance

Nintendo DS

Nintendo DS

Nintendo 3DS

Nintendo 3DS

S každým hlavním přírůstkem do série nastupuje nová generace pokémonů a tyto novinky zohledňují i paralelně vydávané vedlejší produkty.

Každá z her přitom vychází ve dvou verzích, například Red and Blue nebo X and Y. Tyto verze se prodávají samostatně. Jedna verze se sice od druhé příliš neliší, neplatí to však bez výhrad.

Jednotlivé tituly disponují exkluzivními pokémony a jiné jsou některé postavy, frakce i lokace. Pohnutky pro tento postup jsou marketingové, tvůrcům se tak daří prodat více kopií prakticky stejné hry. Zároveň však tento prvek podporuje zajímavou interakci a výměnu pokémonů mezi jednotlivými hráči.

Shigeru Miyamoto

Shigeru Miyamoto

Satoshi Tajiri

Satoshi Tajiri

Herní žurnalista vývojářskou celebritou

Tvůrcem Pokémonů je Satoshi Tajiri, který se původně živil psaním a editováním článků pro herní magazín Game Freak. Společně s kolegou Kenem Sugimorou se však rozhodli, že přišel čas s psaním o hrách skoncovat a místo toho se pustit do vysněného ambiciózního projektu. Jejich vlastní vývojářské studio si podrželo důvěrně známý název Game Freak.

Nápad na Pokémony se zrodil v roce 1990. Tajira v dětství miloval sbírání hmyzu a v možnosti propojení dvou GameBoyů přes kabel viděl větší potenciál než pouze možnost hrát ve dvou proti sobě.

Ken Sugimora

Ken Sugimora

Pokémon - anime

Pokémon - anime

Vývoj Pokémonů však nešel hladce a konexe i kapitál se ukázaly být zásadním faktorem, bez kterého by zamýšlený projekt světlo světa nikdy nespatřil.

Satoshi Tajiri pro GameBoy nechtěl vytvořit další akční hru a odmítal také, aby výsledný titul působil jakkoliv násilně. I proto pokémoni ve hrách vždy jen omdlí.

Při návrhu Pokémonů mu radil proslulý herní designér a producent Shigeru Miyamoto (pomáhal při vývoji Maria, Zeldy, Donkey Konga nebo série Star Fox). Inspirací však byla také hra The Final Fantasy Legend.

Pokemon Red & Blue
Pokemon Red & Blue

Pokemon Red & Blue

Pokémon Red and Blue (Game Boy)

První Pokémoni vyšli v Japonsku v roce 1996 původně ještě s titulem Pocket Monsters. Původní zelenou verzi brzy nahradila vylepšená modrá. A když výsledný Pokémon Red and Blue přišel na západní trhy v roce 1998, šílenství mohlo vypuknout.

Všech 151 původních pokémonů navržených Kenem Sugimorou jste mohli chytit v japonsky laděném regionu Kanto. Hlavní hrdina představoval dětskou verzi Tajiriho, chlapce jménem Satoshi. Jeho rival Shigeru byl zase avatarem samotného Miyamota. Jen v Japonsku se podařilo prodat 10,4 milionu kopií hry, v Americe dalších 9,85 milionu.

S vydáním prvního Pokémonů v Americe v roce 1998 proto přišlo založení The Pokémon Company, která má dodnes na starosti marketing i licenci značky.

Nintendo se tak stalo třetinovým vlastníkem značky Pokémon. Zbylé dvě třetiny si rozdělil Tajiriův Game Freak a další studio Creatures Inc., které stojí i za výrobou hraček a karetních her s pokémony.

Žlutá verze hry s názvem Pokémon Yellow vyšla kromě GameBoye i na jeho nástupce GameBoy Color a byla reakcí na úspěšný kreslený seriál. Žlutá se jí říká proto, že v ní hráč tentokrát nemohl volit z trojice startovních pokémonů (Bulbasaur, Squirtle, Charmander), ale podobně jako v seriálu ho od začátku provázel maskot Pikachu.

Pokemon Gold & Silver

Pokemon Gold & Silver

Pokemon Gold & Silver

Pokemon Gold & Silver

Pokémon Gold and Silver (Game Boy Color)

Gold and Silver pro GameBoy Color z roku 2000 přineslo do série několik zajímavých novinek. S velkým úspěchem se u hráčů setkalo především to, že svět hry odrážel reálný čas.

Na některé pokémony jste tak mohli narazit kupříkladu jen ráno. Novinkou bylo i zavedení předmětů, především bobulek s uzdravovacím účinkem, kterými jste mohli pokémony léčit. Přibylo i křížení pokémonů, nebo možnost libovolně si pojmenovat svého trenéra. Gold and Silver se odehrával v japonsky stylizovaném regionu zvaném Johto.

Hra navázala na velký úspěch předchůdce. Příčinou popularity nebyly jen zmíněné inovace, ale pokročilejší grafika barevného Game Boye, stovka nových pokémonů druhé generace a delší hrací doba.

Oceňována byla i zpětná kompatibilita s první generací Red, Blue a Yellow. Hráči první i druhé generace mohli mezi sebou nadále bojovat i vyměňovat pokémony. Tento prvek, který se stal pro sérii příznačný. Hry se k roku 2010 prodalo přes 23 milionů kusů.

Díky úspěchu vyšla ještě v roce 2000 pro Game Boy Color také rozšířená edice Pokémon Crystal, v níž jste mohli vůbec poprvé hrát za ženskou postavu, a o deset let později přišel remake pro Nintendo DS nazvaný Pokémon HeartGold and SoulSilver.

Junichi Masuda

Junichi Masuda

Pokemon Ruby and Sapphire

Pokemon Ruby and Sapphire

Pokémon Ruby and Sapphire (Game Boy Advance)

Ruby and Sapphire vyšel na západě roku 2003 a na rozdíl od druhé generace se počítá k méně úspěšným dílům série, byť o propadáku mluvit rozhodně nelze. Nový handheld Nintendo DS totiž nepřinesl jen pozitiva.

Třetí generace čítající 135 nových pokémonů nebyla s tou druhou a první zpětně kompatibilní. Tvůrci se to snažili vykompenzovat kompatibilitou s o dva roky později vydaným titulem Pokémon FireRed and LeafGreen, remakem první generace z roku 1996, nyní vydaným pro Game Boy Advance.

V Ruby and Saphire se poprvé objevily bitvy mezi dvojicemi pokémonů. Mohli je spolu nově svádět až čtyři hráči najednou. Bitvy byly ovlivněny i různým počasím, které rovněž patřilo mezi novinky hry.

Vítaným prvkem byla i možnost upravovat si svou vlastní tajnou základnu nebo nebojové zápolení pokémonů v rámci talentových soutěží. Kritizováno bylo naopak opuštění od denního cyklu hry.

A nový region Hoenn byl opět inspirován japonskou pevninou. Hra se navíc poprvé dočkala skutečně instrumentálního soundtracku.

Zajímavý byl i rozdíl mezi oběma verzemi titulu. V Ruby se padouši z týmu Magma pokoušeli vysušit oceán, v Sapphire naopak Team Aqua usiloval o zaplavení pevniny. Hra poprvé neobsahovala všechny pokémony z předchozí generace, a hráč si tak musel vystačit „jen“ s 202 exempláři.

Změny přišly i na vedoucích pozicích. Vedoucím vývoje se stal veterán studia Game Freak a Tajiriho kolega Junichi Masuda, zodpovědný dosud především za audio stránku série. Sám Tajiri se přesunul na pozici výkonného ředitele. Ken Sugimori nadále zůstával hlavním grafikem, byť veškerá práce již nevzešla od něj.

Podobně jako v případě ostatních her nezůstalo ve třetí generaci jen u dvou verzí. Ta třetí s názvem Pokémon Emerald obsáhla mimo jiné oba týmy padouchů zakomponované do jednoho příběhu. Hra se dočkala remaku pro Nintendo 3DS s názvem Pokémon Omega Ruby and Alpha Sapphire.

Pokemon Diamond

Pokemon Diamond

Pokémon Diamond & Pearl

Pokémon Diamond & Pearl

Pokémon Diamond and Pearl (Nintendo DS)

Čtvrtá generace, sestávající ze 107 pokémonů (dohromady jich nyní bylo již 493), vtrhla na západní trh v roce 2007 a novou platformou se stala kapesní konzole Nintendo DS. Masuda zastával nadále pozici vedoucího vývoje, zatímco otec série Satoshi Tajiri se natrvalo přesunul na pozici výkonného producenta.

Hra představovala pro sérii důležitý skok nejen díky nové a výkonnější platformě. Vůbec poprvé totiž využívala možností internetu, což bylo vzhledem k vyměňování pokémonů a vzájemnému měření sil mezi hráči zásadní vylepšení.

Nintendo přitom zavedlo poměrně složitý systém, zahrnující výměnu vzájemných „přátelských kódů“ nutných pro zpřístupnění hlasového chatu, aby děti uchránilo před nadávkami a dalšími excesy neznámých hráčů.

Hra maximálně využívala i dolní displej konzole, který sloužil například k zobrazení mapy, hodin nebo kalkulačky. A ačkoliv poprvé zahrnovala i 3D prvky, stále to byl především plochý, dvourozměrný zážitek.

Kritizována byla poněkud nenápaditá až otravná zvuková stránka hry. Po kritice předchozího dílu však hra reflektovala pět částí dne včetně noční doby. Novým regionem byl Sinnoh, inspirovaný japonským ostrovem Hokkaidó.

Tradiční rozšířená verze Pokémon Platinum o dva roky později nabídla mimo jiné další možnosti on-line soupeření.

Pokémon Black Version
Pokémon Black Version
Pokémon Black Version

Pokémon Black Version

Pokémon Black and White (Nintendo DS)

Black and White představil o něco modernější pojetí pokémonů. Autoři začínali reagovat na protesty volající po větší roli 3D, což bylo patrnější během soubojů.

Ty dosud kvůli v podstatě nehybným postavičkám a minimalistickým animacím působily extrémně staticky. S tím byl teď konec. O polygonovou grafiku se však stále ještě nejednalo, hra se zuby nehty držela stylu 2D spritů.

Mezi novinky patřily bitvy trojic pokémonů uspořádaných buď vedle sebe, nebo na postupně rotujícím kruhu. Zajímavou inovaci představovalo zavedení ročních období. Ta se měnila každý měsíc. Přepracovány byly i funkce dolního displeje, jenž sloužil především pro on-line funkce.

Podle Masudy měl být Black and White pro sérii novým začátkem. Tomu odpovídal rekordní nášup 156 zcela nových pokémonů a region Unova, jenž se nově inspiroval americkým New Yorkem.

Místo vylepšené edice tentokrát po roce a půl nastoupil Pokémon Black 2 and White 2,odehrávající se dva roky po událostech předchozí hry. Hráč mohl mimo jiné bojovat proti starým známým trenérům.

Pokémon X & Y
Pokémon X & Y
Pokémon X & Y

Pokémon X & Y

Pokémon X and Y (Nintendo 3DS)

Šestá generace Pokémonů o 72 kouscích vyšla poprvé celosvětově v roce 2013. Inspirací pro region Kalos byla tentokrát Evropa, především pak Francie. Přechod na novější kapesní konzoli umožnil výrazný posun grafiky. Teprve nyní série vyměnila 2D sprity za 3D polygonovou grafiku.

Kromě grafiky, nového regionu a a nových pokémonů byl důraz položen na pokročilé možnosti v úpravě vaší postavy či mega evoluce - vyvinutí vašich pokémonů do extrémně silné formy v rámci jednotlivých bitev. Vylepšení se dočkaly sociální on-line funkce, přibyly zajímavé možnosti týkající se péče a tréninku vašich pokémonů i nové formy a typy bojů. Kupodivu tentokrát nevyšla žádná další verze hry.

Pokemon Sun & Moon

Pokemon Sun & Moon

Pokémon Sun and Moon pro Nintendo 3DS má u nás vyjít 23. listopadu a s ním nastoupí na kapesní konzoli i sedmá generace nových pokémonů. Za kormidlem vývoje Masudu vystřídá jeho kolega Shigeru Ohomori, který řídil i vývoj remaku Omega Ruby and Alpha Sapphire. Hra se drží polygonové 3D grafiky a odehrávat se bude v Havají inspirovaném regionu Alola.

Pokud si chcete „ty pravé“ Pokémony pořídit i vy, je Nintendo 3DS vaší platformou. Díky zpětné kompatibilitě s hrami pro Nintendo DS není problém si na ní zahrát i díly a zmíněné remaky z předchozích generací. Původní Pokémon Red and Blue si do 3DS můžete za zanedbatelný obnos stáhnout v rámci služeb virtuální konzole, která nabízí staré videoherní klasiky pro aktuální herní platformy od Nintenda.







Nejčtenější

Battlefield 1
Nejsledovanější herní trailer má 50 milionů přehrání. A ty další?

Z letošních ukázek hráče zaujala první světová válka, fotbal, ale i hackování. Seznam nejpopulárnějších YouTube trailerů k titulům vydaným nejpozději v roce...  celý článek

DOOM
Majitel DOOMu bojuje s hrou zdarma, autor natruc vydal zdrojový kód

Ačkoliv tvůrci hry DOOM měli ve zvyku zveřejňovat zdrojové kódy svých technologií, nový majitel značky fandovské projekty potírá. Programátor John Carmack...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.