Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hit léta StarCraft 2: strategická legenda nadchla i podruhé, revoluci ale nenabízí

aktualizováno 
Strategický král nepřináší přelomové inovace, staví především na osvědčených principech. Výsledkem je zaručená zábava na mnoho hodin.
90

StarCraft II: Wings of Liberty

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard

  • perfektní provedení, absence stereotypu
  • silný děj a možnost ho ovlivnit
  • slušná hrací doba
  • důstojné pokračování
  • málo inovací
  • vysoká cena
  • nutnost připojení k internetu

Autoři vzali staré, osvědčené herní principy a dovedli je téměř k dokonalosti.

Herní karta

Instalaci hry doprovází textové převyprávění původního příběhu. Hráč je okamžitě v obraze a může se ponořit do světa temné budoucnosti.

Vývojáři se rozhodli StarCraft II rozdělit na tři části a každá z nich reprezentuje dějovou linii jiné z hlavních ras (těmi jsou techničtí protossové, organičtí zergové a "obyčejní" lidé). V prvním dílu Wings of Liberty jsou středem děje právě pozemšťané, pro které nastal čas obtížných rozhodnutí a boj o přežití celého lidského druhu.

StarCraft II

Revoluci nečekejte

Hra jemně balancuje mezi inovacemi a tradičními mechanismy, shovívavost k novinkám však převažuje. Titul je zábavný, plný drobných detailů a kulturních odkazů, oproti svému předchůdci ale postrádá zásadnější změny.

Hra vychází ze standardních strategických principů, které jsou prakticky totožné s předchozím dílem. Dělníci opět těží suroviny (minerály a plyn) a budují stavby pro výzkum a výcvik.

Samotné mise se pak dělí do několika typů: porazit nepřítele, ubránit určitý bod či projít úroveň jen s malou skupinou jednotek. Některé úrovně ještě ožívají skrze speciální podmínky.

StarCraft II

Kupříkladu na planetě Redstone 3 jsou časté lávové erupce. Níže položená místa zaplaví jednou za pár minut láva, která zničí všechny jednotky i budovy. Hráč musí před každou erupcí přemístit armádu i základnu na vyšší plošiny, jinak o vše přijde.

V jiné misi zergové nakazí celou populaci jedné planety. Autoři tak jasně odkazují na klasické zombie filmy, kde se hrdinové brání hordám nestvůr útočících pouze v noci. I zde se nepřátelé s prvními denními paprsky rozpadají na prach, a ofenzívu je proto nejvhodnější zahájit hned za rozbřesku.

Nekonečný boj

Ve Wings of Liberty hrají prim lidé a příběh rebela Jima Raynora. Ten pochopitelně navazuje na první díl, ve kterém se Raynor přidává k organizaci bojující se zkaženou vládou Konfederace.

StarCraft II

V odbojové organizaci se Raynor setkává se Sarah Keriganovou, bývalou členkou speciálních jednotek. Spolu s dalšími vojáky je Sarah záhy vyslána do akce proti Konfederaci. Po splnění úkolu ji spolubojovníci na rozkaz vedení opustí a zanechají napospas zergské armádě.

Zergové však Sarah Keriganovou nezabijí, nýbrž promění v mocnou bytost: Královnu mečů. Keriganová se kvůli nečekanému běhu událostí stane vůdcem celé zergské rasy.

Velitel bývalého odboje se mezitím korunuje jako hlava nově zformované vlády Dominion a stává se stejně zkaženým panovníkem jako jeho předchůdce. Raynor započne odboj proti nové utlačující vládě. Ta se ho však snaží postavit mimo hru a skrze propagandu na něj vrhá špatné světlo.

StarCraft II

Čtyři roky po událostech původního Starcraftu je rasa zergů nápadně tichá. Všichni předpokládají, že se jedná o jakýsi klid před bouří. Nová lidská vláda zatím nabývá na síle a rozšiřuje své pole působnosti napříč sektorem. Raynor v odboji proti této vládě neustává a zergové brzy představují opětovnou hrozbu.

Rozhodnutí na celou hru

Titul svůj děj vypráví několika způsoby. Jedním jsou animované filmy, kterých hra nabízí jen několik, ale jejich zpracování i obsah jsou bezchybné. Části příběhu jsou také zakomponovány přímo do samotné hry a přibližují je herní sekvence.

StarCraft II

Důležitá je i nebojová složka hry, která se odehrává přímo v Raynorově vesmírném křižníku (battlecruiseru). Pohybujete se po několika prostorách, konverzujete s postavami, sledujete zprávy, volíte další misi, případně si zahrajete jednoduchou hříčku na starém automatu. V této části také učiníte několik zásadních rozhodnutí, které určí budoucí spojence a ovlivní průběh celé hry.

Mimo jiné se zde ještě věnujete volbě technologií, najímání žoldáků a výzkumu. Technologie vylepšují či přidávají vlastnosti jednotkám a budovám, které se rozhodnete modernizovat. Odemykáte je plněním misí, čímž získáváte také kredity, které jsou potřeba pro jejich nákup.

Za digitální oběživo lze uzavřít smlouvu i s žoldáky, které pak dle potřeby najímáte ve speciální budově. Jejich počet je oproti ostatním jednotkám velmi limitovaný a v zásadě se jedná jen o silnější verze běžných jednotek.

StarCraft II StarCraft II

Pro výzkum musíte v misích plnit některé úkoly, kterými pro své vědce získáte vzorky protossů či zergů. Odměnou jsou permanentní vylepšení (například o 25 % rychlejší těžba plynu) či nové jednotky a budovy. Za každou dosaženou úroveň výzkumu si můžete vybrat jedno ze dvou vylepšení. Rozhodování mnohdy není jednoduché.

Úspěchů mám více

Podstatnou součástí hry je systém úspěchů (achievements), který motivuje k důkladnějšímu postupu úrovněmi. Jsou to nepovinné úkoly, jejichž případné splnění hra eviduje. Kromě obecných zadání narazíte i na úkoly specifické pro jednotlivé mise (kupříkladu dokončit úroveň do deseti minut či neztratit konkrétní jednotku).

StarCraft II

Zadání se zpravidla liší ještě podle stupně obtížnosti. Dokončení určité sady úkolů hráče odmění například speciální ikonkou, kterou se lze reprezentovat na fórech či při on-line hraní. Při hře více hráčů lze svoje úspěchy porovnávat s dalšími.

Starcraft verze 1.5

Blizzard ve svých pokračováních vždy umně odkazuje na estetiku předešlých dílů. Hned při prvním pohledu si fanoušci Starcraftu jistě vzpomenou na jeho předchůdce, graficky i zvukově lze hovořit o výtečně provedené aktualizaci.

StarCraft (1998) StarCraft II (2010)
StarCraft II StarCraft II

Herně lze jen těžko hledat hluché místo či do očí bijící chyby. Je to skutečně ucelené dílo, které však kvůli absenci výrazných inovací působí spíše jako povedená recyklace starého materiálu. Fanoušek titulů od Blizzardu může nabýt pocitu, že už vše někde viděl a v nějaké podobě hrál.

Rozhodně se však jedná o vytříbenou zábavu s precizním provedením. Kampaň neobsahuje nadbytečné pasáže, není stereotypní a náramně pobaví. Potěší i krátká vsuvka za rasu protossů či různé další drobnosti jako odkazy na Diablo, World of Warcraft a jeden aprílový žertík.

Uspokojivý poměr výkon/cena

Hrací doba mi vyšla přibližně na 16 hodin. V závislosti na obtížnosti a herním stylu může být ještě výrazně delší. K opakovanému hraní motivuje propracovaný systém úspěchů. Součástí hry je také mocný editor misí.

Kampaň tak navzdory vysoké prodejní ceně nabízí úměrnou zábavu a v potaz je potřeba vzít i kvalitní hru více hráčů, kterou vám přiblížíme v samostatné recenzi.

Starcraft 2 v kontextu současné doby svého předchůdce nepřekonal. Přesto je však tím nejlepším, co momentálně na strategickém poli objevíte a díky napínavému ději se již těšíme na další pokračování.
Hodnocení: 85%

Další názor - Ondřej Zach

KerriganDvě věci se Blizzardu nedají upřít: ví, jak si získat široké masy hráčů a umí poutavě vyprávět příběh.

Ačkoliv StarCraft II téměř s jistotou zazáří v nadcházejících letech především jako multiplayerový titul, je to právě příběh, na který jsem se nejvíc těšil. A Blizzard nezklamal.

Autoři děj umně dávkují na třech frontách: ve filmech, během misí a v nebojových částech (většinu času v prostorách lodi). Snad záměrně se nevyhýbají klišé ani nadsázce, forma vítězí na plné čáře. Celistvost zážitku udržují pohromadě i mise. Neztrácíte čas s budováním základny od píky, těch prvních pár povinných budov je postaveno. Tím, že se každá mise snaží překvapit něčím novým, se nedostavil ani pocit ze stereotypu. A to je co říct.

StarCraft II není revoluční hra. Takové Blizzard nikdy nedělal. Zkrátka vzal to staré, osvědčené a vypiloval to téměř k dokonalosti. A zase mu to vyšlo. StarCraft II je po nějaké době hra, kterou jsem si vychutnal od začátku do konce. Vytknout mohu pouze technické obtíže na některých konfiguracích a nepotěší ani vyšší pořizovací cena.
Hodnocení: 95 %

Kalendář "StarCraft" na BonusWebu:
- recenze hry jednoho hráče (tento článek)
- soutěž o hry (ukončeno)
- recenze hry více hráčů
- téma: historie StarCraft

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1626 čtenářů



Nejčtenější

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Další z rubriky

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.