Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horror Amnesia: The Dark Descent děsí, až tuhne krev v žilách

aktualizováno 
Kvalitních hororových her poslední dobou mnoho nevzniká. Pokud by ale delší čekání vždy znamenalo zrod takovéhoto klenotu, pak prosím, přimhouříme oči. Strachem.
90

Amnesia: The Dark Descent

Platforma: PC
Výrobce: Frictional Games

  • nebývale děsivá atmosféra
  • navržení herního prostředí
  • příběh, který chytne a nepustí
  • vynikající zvuková stránka
  • za jistých okolností zdraví nebezpečné

Tenhle titul budete buď milovat, anebo ho zavrhnete z různých důvodů. Jedni tak bohužel učiní kvůli pro ně nezajímavé hratelnosti, jiní nepřekonají strach, který v nich hra vyvolá. Amnesia je totiž jedním z nejděsivějších a zároveň nejlepších herních zážitků, jaký v poslední době navštívil naše monitory.

Herní karta

Už během prvních chvil zjišťujete, že tohle dobrodružství nebude procházka růžovou zahradou. Hlavní hrdina trpí ztrátou paměti. Ani pochmurné prostory hradu Brennenburg a všudy přítomná nejistota nedávají mnoho příležitostí k duševnímu klidu.

Pomyslnou třešničkou na dortu je dopis, v němž vám bývalé já sděluje, že musíte najít a zabít jistého Alexandra.

Amnesia: The Dark Descent (PC)

Amnesia klade důraz na několik základních aspektů: příběh, strach a prozkoumávání "světa".

Takřka veškeré dění se odehrává mezi zdmi depresivně působícího hradu Brennenburg. Jeho kulisy jsou první věcí, jež se podepisuje na úspěchu celé hry. Během děsivé pouti prošmejdíme jak civilní části hradu (pokoje pro hosty, velké haly), tak různé katakomby a další temná místa.

TIP

Pro nejlepší pocit ze hry se zavřete do temné místnosti, nasaďte si sluchátka a nikoho k sobě nepouštějte. Zvuky a hudba tvoří polovinu atmosféry a nečekaný příchod jiné osoby zavání vážnějšími zdravotními komplikacemi.

Navržení jednotlivých prostor je vynikající a autoři si dali záležet na každé drobnosti, jen aby navodili potřebnou atmosféru.

Vyprávění příběhu se odvíjí ve třech hlavních rovinách. První jsou Danielovy deníky, ve kterých se dozvídáme, co předcházelo příchodu na Brennenburg a co se odehrávalo po něm. Příběh drobně dokreslují i listy napsané ostatními obyvateli hradu.

Následují záblesky paměti, které se, až na drobné výjimky, nesou pouze v rovině slovní (zvukové), nikoli vizuální. A v neposlední řadě tu máme samotný pokrok hrdiny v jeho cestě za vytyčeným cílem.

Všechny tři části vyprávění do sebe skvěle zapadají.

Hru sledujete z pohledu první osoby, ale nenechte se mýlit, Amnesia není akční záležitostí. Během hraní se v herním inventáři neobjeví jediná zbraň, kterou bychom mohli v případě potřeby vytáhnout.

Zranitelnost hlavního hrdiny a také hrozba nepříčetnosti strach ještě umocňují. Brouzdat příliš dlouho ve tmě není dobrá volba.

Celou dobu bojujete s velkým dilematem. Budu chodit s rozsvícenou svítilnou a doufat, že najdu další lahvičku oleje, než přijdu o ten ve svém zdroji světla? Nebo budu zapalovat přítomné pochodně a svíčky? K tomu potřebuju křesadla, kterých je taktéž omezené množství.

Amnesia: The Dark Descent (PC)Pobyt v temnotách způsobuje rozmlžení obrazu, klepání zubů (hlavního hrdiny) a v krajnějších fázích i ochromenou motoriku. Stejné důsledky má i pohled na nepřítele.

Autoři si dávají na čas s tím, kdy ho představí tváří v tvář. O to horší zkušenost nás potom čeká. Nepřítomnost viditelného protivníka v hráči vyvolává ještě větší pocit nejistoty a první bližší setkání je něco příšerného.

Když se tak stalo, utíkal jsem (ve hře, ve skutečnosti jsem přemáhal bezradný pláč), seč mi nohy stačily a obdivoval jsem hlavního hrdinu za tak svižný běh, protože obsah mých kalhot by něco takového nedovolil.

Po téhle zkušenosti mnozí více bojácní hráči titul na delší čas odloží. Právě tímto okamžikem ale teprve začíná ta správná zábava. Nejhorší na celé situaci je fakt, že se musíte do daných prostor vrátit, abyste se dostali dál.

Tím začíná nová etapa strachu, kdy víte, co je nepřítel zač, ovšem netušíte, kdy ho na vás autoři pošlou. Záhy také zjistíte, že boj tady nemá svoje místo. Daleko praktičtější je snažit se, aby si protivník hlavního hrdiny vůbec nevšiml. Útěk totiž nemusí stačit, viz video.

Amnesia: The Dark Descent (PC)

A teď si ještě představte, že budete v tomto prostředí čelit spoustě problémů, které brání dalšímu postupu. Amnesia neobsahuje mnoho hádanek v pravém smyslu slova, ale pracuje s nutností logicky uvažovat.

V praxi hledáte součásti, které opravují porouchané mechanismy či umísťujete trhavinu, jež odstraní neprostupnou zavalinu. Ideální bývá, když něco řešíte v temné místnosti, bez oleje v lampě, s nedostatkem křesadel a vědomím ohyzdné zrůdy na blízku.

TIP

Postupujte s rozvahou, koukejte kolem sebe a přemýšlejte, jestli není potřeba něco provést. Tahle rada zní samozřejmě, ale věřte, že během hraní to taková jistota nebude. Obzvlášť, když vás tíží fakt, že je olej do lampy nedostatkové zboží.

Samozřejmě problémy neřešíme v rámci jedné místnosti. Hra je poměrně otevřená a kolikrát se člověk diví, že mu autoři v předchozí pasáži nenásilně podsunuli úkon, bez kterého by teď neměl v inventáři potřebný předmět.

Atmosféra Amnesie nemá v současnosti příliš velkou konkurenci. Kromě zmiňovaných aspektů se pod tím podepisuje také vynikající zvuková kulisa, která překypuje prapodivnými zvuky a svůj part sehraje i citlivě umístěná hudba.

Jistou měrou vtáhnou do dění také zdejší fyzikální zákonitosti. Kromě spousty uchopitelných předmětů má své kouzlo i systém, díky němuž otevíráte dveře či šuplíky táhnutím myší v potřebném směru (pro hráče Penumbry nic nového).

Amnesia: The Dark Descent (PC)

Pravda, točit třeba uzávěrem ventilu není zrovna nejpohodlnější činnost, avšak jedná se pouze o drobnou vadu na kráse.

Amnesia se v angličtině sehnat na distribučním systému Steam za 15 eur (cca 375 Kč). U nás se distribuce chopil vydavatel TopCD a plánuje česky otitulkovanou verzi na podzim tohoto roku za krásné tři stovky.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1560 čtenářů

Témata: Rozvaha, Steam


Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Nintendo Post E3 2017 Event
Na návštěvě v Nintendu: fronta na králíky a skvělý Yoshi ve světě miniatur

Hlavním tahákem při návštěvě německé centrály Nintenda byla akce Super Mario Odyssey, o níž jsme psali v pondělí. Fronty se ovšem tvořili ještě z hry, u níž by...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.