Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Hry zdarma, které provětrají peněženku. Co už je zlodějina?

aktualizováno 
Čas od času se objeví případ, kdy rodiče v dobré víře půjčí dítěti například tablet s dětskou hrou a pak se nestačí divit, že jim z účtu zmizely tisíce. Dítě si za reálné peníze nakupovalo všemocné virtuální platidlo, které ve hře zpřístupní a urychlí vše. Nechme nyní stranou otázku viny a podívejme se na téma placených her zdarma obecně.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nemám nic proti hrám, které jsou v základu zdarma, přičemž za jednorázový nebo pravidelný poplatek získám další obsah. Takový model zachránil mnohé on-line hry, například Dungeons & Dragons či Pána prstenů. Od listopadu na stejný systém najedou i Hvězdné války. Autoři nalákají další hráče a ti, pokud je hra hodně zaujme, zaplatí. Proč ne, tohle je fér.

Úskalí je samozřejmě v tom, co za své peníze získám. Pokud je to okamžitá výhoda, ke které se časem dostanou i ostatní, budiž. Horší je to s předměty, které mi poskytují výhodu nad ostatními hráči, kteří ji bez placení nemají šanci získat. To už je cesta do pekel.

Vadí mi také model, který nabízí dvě měny: jedné je obvykle dostatek, druhé kritický nedostatek. A tu druhou si lze za nemalé peníze koupit. Za reálné peníze mám všechno okamžitě: nečekám třeba půl dne na dostavění stavby. Problém je v agresivitě zvoleného modelu. Po chvíli hraní se ocitám ve slepé uličce, kdy se bez asistence reálných peněz nehnu z místa.

Jistě, existují světlé výjimky, například mobilní hra Tiny Tower. V ní hráč staví nekonečný mrakodrap. Je to také hra založená na dvojí měně, nicméně lze ji s úspěchem hrát i bez kreditní karty. Jen to bude trochu trvat.

Nelíbí? Nekupuj, říkáte si. Jenže co si vlastně kupuji? Po pár kliknutích se virtuální měna rozplyne a já se ocitám zase na začátku. Je to začarovaný kruh.

The Smurfs’ Village

The Smurfs’ Village (Šmoulí vesnice)

Často nejde ani o hry v pravém slova smyslu. Chybějící herní ekonomiku nahrazují reálné peníze. Jako hráč v podstatě jen stavím dekorace, většinou ve světě nějaké známé značky, například Simpsonovi nebo Šmoulové. A čekám.

Jako velký podraz vnímám, že tyto hry často cílí na děti. Tváří se jako nejlepší kamarád a po grafické stránce vypadají nádherně. A spoléhají na to, že děti z toho ještě nemají rozum.

Otázky do diskuze: Jaké máte zkušenosti s hrami, které jsou v základu zdarma? Myslíte si, že mají budoucnost? Jaký finanční model je pro vás přijatelný a co už považujete za zlodějinu? Na vaše názory se těšíme v diskuzi. Na jejich základě pak sestavíme článek, jak o placených hrách zdarma přemýšlejí čtenáři BonusWebu.

Autor:




Nejčtenější

Syrian Warfare
Strategie Syrian Warfare ve zkratce: Kontroverzní téma a krutá obtížnost

Tvůrci hry Syrian Warfare se žánr strategií rozhodli pojmout nezvyklým způsobem. A to hned na několika rovinách. Netěžíte v ní suroviny a nestavíte základnu,...  celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

PlayStation 4 Pro - 4K - Rise of the Tomb Raider
Media Player v PlayStation 4 Pro nově zvládne videa ve 4K

Aktualizace aplikace Media Player v PlayStation 4 Pro přidává podporu 4K. Pozor, neznamená to, že konzole nyní přehraje 4K Blu-raye, tuto funkci nelze přidat...  celý článek

Film Tomb Raider
Alicia Vikanderová jako nezkušená Lara v chystaném filmu. Podívejte se

Povedený restart známé herní série Tomb Raider z roku 2013 ukázal Laru jako křehkou, nezkušenou dívku. Zároveň se stal předlohou i pro restart filmové série.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Krabici s ME: Andromedou si v Británii na PC koupil jen zlomek hráčů

Sci-fi Mass Effect: Andromeda je v Británii nejprodávanější krabicovou hrou uplynulého týdne. PC verzi si však z obchodu odneslo jen minimum hráčů.   celý článek

Další z rubriky

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

Fotografie, kterou tým z Hello Games zveřejnil po předávání ceny.
Udílení ceny za inovaci skončilo trapasem. Chyběli vítězové

Ačkoliv tvůrce hry No Man’s Sky bylo možné objevit na seznamu vývojářů nominovaných na cenu Game Developers Choice Awards za inovaci, nikdo ji během...  celý článek

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.