Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HW minutky: GeForce3 opustí pulty

  12:00aktualizováno  25. února 11:37
Dva velmi podobné výrobky nemají v produktové řadě jedné firmy místo. Čipy GeForce3 mají příliš dobrý potenciál konkurovat GeForce4 na to, aby mohly být nadále ve velkém množství vyráběny, takže NVIDIA zahajuje útlumový program. || Jak běží moderní grafické karty na pomalejších procesorech?

GeForce3 pomalu odchází do věčných lovišť
S nástupem GeForce4 postavila NVIDIA sama sebe před problém, jak přimět zákazníky ke koupi grafických karet čtyřkové řady, když i GeForce3 toho poskytuje více, než většina hráčů potřebuje. Pro vývojářské firmy je samozřejmě nejdůležitější, aby si jejich výtvory koupilo co nejvíc lidí, a proto se je snaží programovat na míru nejrozšířenějším typům grafických čipů – náročné vytváření speciálních efektů pro čerstvě se objevivší produkty nemá patřičný marketingový efekt. (Výjimkou jsou ovšem „motivační“ hry, u nichž bylo začlenění „GeForceX-only“ efektů podpořeno finanční injekcí NVIDIE.)

Podle posledních zpráv to vypadá, že GeForce3 bude již zanedlouho z produktové řady NVIDIE vytěsněno. Pozice na vrcholu je jasná: zde budou kralovat modely GeForce4 Ti. Dolní konec pro graficky méně náročné hráče pak bude tvořit série GeForce2 MX. Středním proudem pak má být GeForce4 MX. Jak jsem uvedl v článku o GeForce4, model MX z této řady poněkud překvapivě nedisponuje vertex shaderem (je postaven na jiném jádře než modely Ti), takže zvláštní efekty, které zvládá GeForce4 Ti a všechny typy GeForce3, zde musí být prováděny softwarově! Strategie NVIDIE je zřejmá a pochopitelná: shaderovým enginem budou disponovat pouze ty nejdražší a nejrychlejší karty, tedy GeForce4 Ti – GeForce3 půjde z cesty.

NVIDIA hodlá ve svém příštím grafickém čipu přijít s mechanismem, jehož účelem je zkrátit dobu mezi uvedením čipu na trh a objevením se her, které patřičně využívají vymožeností daného čipu. Lékem na „vývojářskou setrvačnost“ by měla být plně programovatelná architektura – už tedy žádné funkce vpájené napevno do hardwaru. Hmmm, opravdu to pomůže? Čas ukáže, zda takto naplánovaný design v konjunkci s patřičnými adaptacemi DirectX a OpenGL přinese požadovaný efekt. Plná programovatelnost by také měla usnadnit konstrukci grafických karet osazených více procesory (GPU) – jeden čip by byl naprogramován k provádění pouze určitých funkcí a druhý k obhospodařování zbytku.

Zdroje: ZDNet, NVIDIA



Jaké je GeForce4 na „slabších“ procesorech?
Jistě je mezi námi mnoho takových, kteří uvažují o „izolovaném“ upgradu grafické karty – jinými slovy, zbytek své počítačové sestavy si chtějí ponechat. Pokud frekvence vašeho procesoru nepřekračuje gigahertz a jste zvědavi, jak by se to celé chovalo s moderní grafickou kartou, můžete se podívat na testy, které provedl Brandon Bell ze serveru FiringSquad. Jako „výběhové“ procesory byly nasazeny Pentium III 700E a 1 GHz a k nim reprezentativní škála referenčních grafických karet.

3DMark2001

Čím silnější karta, tím radostněji si poskočí na silnějším procesoru – to zde demonstruje GeForce4 Ti 4600, která ovšem svým poměrem cena/výkon může nadchnout jen málokoho. V tomto směru zůstává již nějakou dobu naším favoritem GeForce3 Ti 200, která má ještě obvykle slušný prostor ke zlepšení prostřednictvím přetaktování. 3Dmark2001 vysoko oceňuje přítomnost shaderů, takže není divu, že GeForce2 Ti zůstává ve slušném odstupu. Podívejme se ještě na antialiasing:

Serious Sam

Jakkoli jsem vás v předchozích článcích varoval před čipem GeForce4 MX, protože je založen na starším designu a neobsahuje vertex shader, musím na tomto místě připomenout, že přes výše uvedené nedostatky disponuje lepší antialiasovací jednotkou než GeForce3, takže za sebou v této disciplíně nechává nejen GeForce3 Ti 200, ale i 500! Z benchmarku samozřejmě vypadávají modely GeForce2, které tento typ antialiasingu nepodporují.

Odpověď na otázku, zda je nyní lepší si koupit GeForce3 Ti 200 nebo GeForce4 MX 460, tkví v (nyní těžko odhadnutelné) rychlosti, kterou se budou prosazovat hry intenzivně využívající vertex shader. Pokud jste v tomto směru skeptičtí, bude pro vás lepší volbou výborně antialiasující a levná GeForce4 MX. Jestliže ovšem věříte v brzký nástup vámi oblíbených her, které budou sršet podporou enginu nFiniteFX, měli byste sáhnout po GeForce3 Ti 200. Milionáři mezi vámi nechť se ovšem řídí zcela jinými úvahami :-).

Zdroj: FiringSquad

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.