NVIDIA sází na jistotu jménem
IBM
Co stálo za zdržením GeForce FX a co do velké míry způsobilo, že karta
vypadá tak, jak vypadá? Problémy NVIDIE s 0,13mikronovým výrobním procesem.
Přesněji řečeno, byly to problémy, které měla s přechodem na tento proces
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company nebo TSMC, až do včerejška
jediný partner NVIDIE pro výrobu grafických čipů. NVIDIA poznala, jak riskantní
je sázet svůj osud na jednu firmu, a učinila krok, který vypadá velmi
perspektivně: uzavřela dlouhodobou výrobní smlouvu se společností IBM.
V tiskovém prohlášení se mluví o silné strategické alianci, která
NVIDII zpřístupní moderní továrny a technologie IBM za účelem produkce čipů
GeForce příští generace. Podle Dereka Pereze z NVIDIE jeho firma
„potřebovala větší výrobní kapacitu a chtěla se vyvarovat nástrah, které
s sebou nese spolupráce pouze s jedním výrobcem“.
Výrobu dle této smlouvy zahájí IBM v létě, a to ve své nejnovější továrně East Fishkill ve státě New York. Tato továrna sice disponuje všemi trumfy, které si IBM v poslední době nechala patentovat – zejména technologiemi měděných spojů, tranzistorů typu SOI (Silicon-on-Insulator), materiálů typu „Low-K“ a 300mm čipových plátků – ale NVIDIA tyto vymoženosti zatím ve svých čipech využívat nehodlá. Možná i proto, že pro ni má nadále vyrábět také TSMC, a to i ty nejmodernější čipy.
Doufejme, že bude nová aliance NVIDII ku prospěchu – nechceme přece ztratit hlavního konkurenta ATI, ne? :-) Z tiskového prohlášení jako by na mě trochu dýchala nadřazenost kolosu IBM udělujícího ohroženému trpaslíku jménem NVIDIA milostivé svolení využívat jeho výrobních kapacit. Snad je to ale jen můj dojem, a spolupráce s IBM se neodrazí v nadměrné ceně výsledných produktů.
Futuremark se snaží oplatit
NVIDII driverovou potupu
Jak jsme vás nedávno informovali,
NVIDIA není spokojena s podobou nového 3DMarku a zahájila proti jeho
používání rozsáhlé mediální tažení. Softwarové oddělení NVIDIE dostalo evidentně
za úkol demonstrovat nevhodnost 3DMarku03 pro tvorbu jakýchkoli kupních
rozhodnutí a zhostilo se toho na výbornou. Speciálně optimalizované
ovladače Detonator 42.67, 42.68 a 42.69 přiměly karty GeForce FX vydat
v 3DMarku03 nereálně vysoký výkon, který zřetelně nekorespondoval
s výkonem těchto karet v běžných hrách. To muselo Futuremark, tvůrce
3DMarku03, docela naštvat, protože obrana proti takovémuto útoku je poměrně
těžká. Na odezvu jsme čekali až dosud.
Futuremark tento týden ohlásil, že jeho webový systém umožňující publikovat benchmarkové výsledky bude až do odvolání ignorovat systémy, na nichž běží výše uvedené ovladače. Výsledky budou v takovémto případě uloženy do databáze, ale nebudou publikovány a zahrnovány do porovnávání. Výhodou Futuremarku je, že tyto optimalizované ovladače dosud neobdržely od Microsoftu certifikaci WHQL – Futuremark tedy nyní trvá na používání WHQL driverů a bezpochyby intervenuje u Microsoftu v neprospěch nových Detonatorů. Programátoři Futuremarku nyní zuřivě analyzují kód ovladačů, který měl za následek takový raketový skok 3DMarkového výkonu, ale ke konkrétním závěrům ještě evidentně nedospěli – zatím se jen opatrně vyjadřují ve smyslu, že to má zřejmě negativní vliv na kvalitu obrazu a renderingu.
Ačkoli poslední akt Futuremarku může na první pohled vypadat jako „konečně jsme našli, jak jim to aspoň nějak oplatit“, ve skutečnosti lze požadavek na to, aby se pro masové porovnávání používaly výhradně drivery s certifikací WHQL, jen schválit. Jsem zvědav, jak se celá věc bude dále vyvíjet, a co Futuremark zjistí analýzou kritizovaných ovladačů. Pokud se ovšem NVIDII podaří skloubit svou podezřelou metodu 3DMarkové optimalizace s certifikací WHQL (což je možná jedna z věcí, na které se v NVIDII momentálně pracuje), nastanou Futuremarku další nepříjemnosti.
Zdroj: Tom's Hardware Guide