Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

aktualizováno 
Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní. Přímo Facebook totiž tvrdí, že výplata odškodného chod firmy nijak neohrozí.

Ovládání Oculus Touch | foto: Oculus VR

Soud v Texasu začátkem února rozhodl, že Oculus a jeho zástupci porušili dohody se společností ZeniMax. Ta zkoumala virtuální realitu ještě před uvedením přilby Oculus Rift na trh a zakladatel Oculusu Palmer Luckey měl možnost technologii vyzkoušet „za zavřenými dveřmi“.

Co je to Oculus VR?

V roce 2012 založená firma Oculus VR díky komunitnímu financování vytvořila moderní prototyp helmy pro virtuální realitu.

Společnost v roce 2014 odkoupil Facebook za 2,3 miliardy dolarů a v roce 2016 na trh uvedla první komerční model přilby Oculus Rift.

Oculus, Palmer Luckey a bývalý ředitel Brendan Iribe tak kvůli dohodám musí zaplatit celkem půl miliardy dolarů, tedy okolo 12,5 miliardy korun.

ZeniMax navíc na konci února učinil další krok. Cílem je zamezit prodeji hardwaru využívajícího jakoukoliv část kódu, která vznikla v ZeniMaxu. To se vztahuje na software k zařízení Oculus Rift, ale i na vývojářské nástroje a integraci do technologií Unreal a Unity.

Přístroj samotný by sice bylo možné prodávat i nadále, chyběl by však klíčový software. Právě použitý kód byl ostatně jedním z hlavních bodů, kterými se soud zabýval.

Nezávislý expert tvrdil, že v softwaru k Oculusu lze objevit části kódu dostatečně podobné tomu vzniklému v ZeniMaxu. Označil to za nedoslovné kopírování.

Autor kódu John Carmack to vnímá jako nesmysl. „Když Harryho Pottera trochu zobecníte, získáte Monomýtus od Josepha Campbella. A ten zase můžete dobře propojit se Star Wars a stovkami dalších příběhů. To není porušení autorského práva,“ prohlásil tehdy Carmack na Facebooku (čtěte více).

Pokud by ZeniMax s žádostí o zákaz prodejů uspěl, pro Oculus a vlastně celé odvětví virtuální reality by to představovalo problém. Finanční stránka oproti tomu zásadní není. Provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbergová totiž prohlásila, že miliardové odškodné na Facebook významný vliv mít nebude.

Pokud by však ZeniMax se svou snahou o zákaz prodejů uspěl, může to Oculus Rift ohrozit. Software sice je možné přepsat, zabere to však čas a způsobí nedůvěru v produkt.

Rage

John Carmack z dceřinné společnost ZeniMaxu údajně odnesl zdrojový kód ke hře Rage.

Studia pak pro Oculus Rift kvůli jeho nejasné budoucnosti mohou přestat vyvíjet hry i další aplikace. A to vytvoří začarovaný kruh, jaký bylo možné spatřit například u konzole Wii U.

Když se zařízení neprodává, studia pro něj nevytváří nové tituly. Tím se ještě snižuje šance, že si ho lidé v budoucnu koupí, a přístroj se tak točí ve spirále smrti.

Na poli luxusních zařízení pro virtuální realitu přitom v současné době kromě Oculusu působí pouze HTC Vive. Vyřazení jednoho hráče pak vede k eliminaci zdravé konkurence, která tlačí na rychlejší inovaci a snižování cen.

Namítat lze, že stále existuje zařízení PlayStation VR. Jenže to nabízí zážitky nižší třídy a za nižší cenu. Se dvěma hráči na trhu se pak řada vývojářů může omezit na práci na hrách s nejnižším společným jmenovatelem. Jinými slovy budou vytvářet hry na míru PlayStationu 4.

Komerční verze přilby Oculus Rift
Komerční verze přilby Oculus Rift
Komerční verze přilby Oculus Rift

Komerční verze přilby Oculus Rift

Pokud tedy vznikne nedostatek zážitků, které potenciál luxusních přileb dokážou vytěžit, nebude důvod si takové zařízení kupovat.

V lednu vydaný Resident Evil 7 navíc naznačil, že Sony bude na poli virtuální reality usilovat o exkluzivní hry. A čím menší konkurence bude existovat, tím jednoduší bude exkluzivitu získat.

Jaké existují varianty?

Zákaz prodejů Oculusu Rift by pochopitelně nepřinesl trvalé následky. Ohlášené jsou i přilby jiných firem, a vznik výrazné konkurence je jen otázkou času.

Oculus však díky finanční podpoře od Facebooku může do odvětví investovat významným způsobem a klíčová je pro něj až návratnost v dlouhodobém horizontu.

Jeho dotace výměnou za časově omezenou exkluzivitu navíc pomáhají vzniku většího počtu her.

Pro stávající situaci existuje celá řada možných závěrů. ZeniMax u soudu uspět nemusí, v potaz připadá mimosoudní urovnání a soud může Oculusu přikázat vyplácení procent ze zisku. Případný zákaz prodejů by však mohl zpomalit růst celého odvětví.

Autor:




Nejčtenější

PaRappa The Rapper: Remastered
RECENZE: Předběhněte frontu na záchod díky svému rapovému umění

Prapředek kdysi tolik populárních rytmických her se vrací v remasterované podobě. A je to pořád stejný úlet.  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Harley Quinn v Injustice 2
Pět nejočekávanějších květnových her

Během května sice nápor nových videoher trochu poleví, ale skutečně jen malinko. Největším lákadlem bude pravděpodobně sci-fi akce Prey.  celý článek

Blizzcon 2016
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek




GTA 5GTA 5

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.